Ntv går knappt alls, endast med choke

majesty

Ny medlem
Gick med
30 May 2009
Hoj
1994 Honda Ntv
Hej, jag har fått ett allvarligt fel på min Honda ntv650 Revere (v-twin) det märktes när jag skulle köra häromdan och jag startade den som vanligt och jag märkte att den gick väldigt dåligt.

Den startar först ganska lätt med choke men sen är den heeelt orkeslös och så fort man gasar så dör den, den går endast på tomgången om man har choken i.

Det sista jag gjorde innan jag stängde av den sist den gick bra var att varva upp den till rödlinjen stillastående (dumt) kan det ha hänt nå allvarligt då? en snabb uppvarvning ska den väl tåla?

Innan det här problemet uppenbarade sig så hade jag problem med ojämn gång från 4k varv och uppåt den ville liksom inte dra jämnt, har kollat ventilerna och en insugsventil var lite tight så jag ställde in den, har dubbelkollat nu efter det allvarliga felet och ventilspelet stämmer fortfarande.

Låter som om den bara går på två........:rolleyes:

Ingen seriös med nåt förslag?

Den får ju inte bränsle så det räcker har du själv konstaterat, då den med choken går på tomgång, skit i bränslekran? Plocka isär och kolla om det är skitigt, eller plocka bort slangen nertill och se om det "rinner" bränsle, då har du bensin så långt, då kan det vara knas med förgasarna, något med nålarna i förgasarna? Vet ej om tändningen kan ha med det att göra, gnista har du ju för den går på tomgång iaf.

Jaha då har man tagit isär förgasaren och låtit den stått i avfettning under natten och blåst ren den. kollade soppakran med och rengjorde så det rinner soppa fram till förgasaren. Tömde tanken med bensinen såg ut att ha delat sig? aja i med ny bensin och provstart, men inte ville den gå nå bättre för det.

Med full choke och inget gas så varvar den upp till 4k varv, utan shoke som kan man smyga upp den till 2.5k varv men gasar man mer så dör den. På tomgång går den dock klockrent. Kan inte se nån skada på trottelgummina med.

Såg att det var en hel del olja i luftfilterboxen :/ jag startade den av misstag förut med främre ventilkåpan lös och det rann ut olja, men inte borde det väl kunna komma in i luftfilterboxen då?

Jag kan inte se nån speciell rök från avgaserna, kylsystemet har jag inte kollat än, ska åka och köpa en komptest nu......

Fyfan vilken början på mcägande, uppkörning på måndag med :(

EDIT: Har komptestat nu fick lite olika resultat men i snitt 1bar högre på bakre cylindern 7 mot 8 bar är det ok?

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back