NTV 2cyl 4 tändstift

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Honda NTV 650
Hejsan

Ny i forumet men gammal MC förare. (54) Har nu en "ny" NTV 650 -90.

1.....Hur fungerar det med två tändstift i varje cylinder?
2.....När och hur tänder de?

Under 2000 varv vibrera V twin en del, efter det går den jämt till max är det riktigt? :confused:

Janne

NTV janne skrev:
2216519 Hejsan

Ny i forumet men gammal MC förare. (54) Har nu en "ny" NTV 650 -90.

1.....Hur fungerar det med två tändstift i varje cylinder?
2.....När och hur tänder de?

Under 2000 varv vibrera V twin en del, efter det går den jämt till max är det riktigt? :confused:

Janne

DEt fungerar bra med två stift i varje cylinder. Man kan ha lite mindre förtändning och få bättre kontroll över förbränningen. Inget du behöver bry dig i. Dom tänder exakt samtidigt. Ca 5-10 grader senare än om den vore konstruerad för bara ett stift.

Väl justerad motor behöver inte vibrera speciellt under 2000rpm heller.

Mats757 skrev:
2216536 DEt fungerar bra med två stift i varje cylinder. Man kan ha lite mindre förtändning och få bättre kontroll över förbränningen. Inget du behöver bry dig i. Dom tänder exakt samtidigt. Ca 5-10 grader senare än om den vore konstruerad för bara ett stift.

Väl justerad motor behöver inte vibrera speciellt under 2000rpm heller.

Kanske den behöver ha ventiljustering nu med 4200mil på nacken.
Senaste vet jag ej.

Tack för snabbt svar, men i "glidare med twin är där liknande vibrationer och det skapar också det speciella mullrande ljudet.

Jag kollade tändstiften och såg den ena förgasaren vajer var lite slapp och efter det går den lite bättre.

/Janne

Last edited:
Det finns vibrationer och vibrationer. En del kommer från ren obalans och varierar med varvet men inte
med gaspådraget. Andra kommer från kraftimpulserna som rycker i hoj och drivlina, dom varierar
väldigt med gaspådraget. Är förg osynkade så går den förstås ännu mer ojämnt och ger mer vibbar på smågas.

Skicket på kedja, svinglager och en massa andra lager och bussningar i hela chassiet
kan spela stor roll för hur mycket den vibrerar. Detta pga att rycken blir värre om nåt glappar.
Den hojen ska inte vibrerar så värst mycket, men olika människor bedömer sånt olika.
/u

ulf_lundin skrev:
2217998 Det finns vibrationer och vibrationer. En del kommer från ren obalans och varierar med varvet men inte
med gaspådraget. Andra kommer från kraftimpulserna som rycker i hoj och drivlina, dom varierar
väldigt med gaspådraget. Är förg osynkade så går den förstås ännu mer ojämnt och ger mer vibbar på smågas.

Skicket på kedja, svinglager och en massa andra lager och bussningar i hela chassiet
kan spela stor roll för hur mycket den vibrerar. Detta pga att rycken blir värre om nåt glappar.
Den hojen ska inte vibrerar så värst mycket, men olika människor bedömer sånt olika.
/u

Lite tips för dem som har V twin eller liknande motor som min.

Jag hade min hoj inne på ventiljustering och synkr. mellan cylindrarna.
Det är enl instr 1200 mil mellan varje kontroll. Jag gjorde min på dublla körstäckan. Ventilerna låg precis vid övre gränsvärdet. (1,3-1,7mm godkänga värde). Synkn var helt åt skogen.

Efter just går motorn utan kännbara vibrationer från 2000rpm. Innan på tomgång lät den som fiskekutter. Nu allt jämt och fint och den drar jämt från 2000 upp till max varvtal.

Det är värt att justera motorn även om för verkstaden tog det 5-6 tim arbete för man måste plocka ner en hel´del innan man kan just ventilerna (cyl ligger inne i ramen).

Går er motor ojämt på lägre varvtal kosta på injustering snarast..

/JANNE

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...