nsr125 rs125?

Prackel

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Har ingen än
Ett svårt val, en honda nsr eller aprilia rs.
Vad är det för skillnad egentligen mellan de?? båda ligger på 11kw.
 
Började min karriär på en RS. Vet inte vad som skilljer de två åt, skulle tro att det inte är mycket förutom lite små detaljer.

Vill du veta exakt läs här:

http://www.hondamc.com/templates3/Model.asp?id=1915&cid=1893&scid=1899&model_id=366&info=2#tech

http://www.aprilia-svenska.com/shop/Default.asp?J=True&B=Microsoft

Vad du än väljer så tänk på att inte köpa en cykel som är strypt eller ligger på 11Kw, dom går inte bättre än din gamla Yamaha DT. Regga den på 11 sen sliter du bort skiten och kör med full effekt.

Observera : Att få en stryp RS att gå som dom egentligen ska göra kostar. Fick betala ca 14 000 för att få min att gå bra, och då var jag ändå inte nöjd. Så utifrån mina erfarenheter skulle jag lägga pengarna på en NSR/CBR 125 och glömma allt vad som Aprilia RS heter
 
Fearless skrev:
Började min karriär på en RS. Vet inte vad som skilljer de två åt, skulle tro att det inte är mycket förutom lite små detaljer.

Vill du veta exakt läs här:

http://www.hondamc.com/templates3/Model.asp?id=1915&cid=1893&scid=1899&model_id=366&info=2#tech

http://www.aprilia-svenska.com/shop/Default.asp?J=True&B=Microsoft

Vad du än väljer så tänk på att inte köpa en cykel som är strypt eller ligger på 11Kw, dom går inte bättre än din gamla Yamaha DT. Regga den på 11 sen sliter du bort skiten och kör med full effekt.

Observera : Att få en stryp RS att gå som dom egentligen ska göra kostar. Fick betala ca 14 000 för att få min att gå bra, och då var jag ändå inte nöjd. Så utifrån mina erfarenheter skulle jag lägga pengarna på en NSR/CBR 125 och glömma allt vad som Aprilia RS heter




Hade du ett tyskt exemplar då eller?
 
Nope, köpte den ny hos en Aprilia återförsäljare. Enligt honom skulle det inte vara något större problem att ta bort en strypning, skulle gå på 600kr. Men sedan visade de sig att man behövde byta avgassytem, förgasare, munstycken m.m. Det slutade med att hela kalaset gick på 14 000kr. Snacka om att känna sig lurad.

Som sagt, värt att kolla upp.
 
Båda ligger på 11 kw när de är strypta självklart, ostrypt är det en annan visa.

Aprilian har väl runt en 33 hk, därför är Aprilian tillsammans med Miton de snabbaste 125 sporthojarna som man kan köpa i nuläget.

Däremot har Hondan runt 25 hk och det gör den slöare. Hur mycket slöare, det vet jag inte men det borde märkas rätt så tydligt.

Hondan har dock det Aprilian saknar, hållbarhet. Aprilian skär oftare än Hondan. Men tar man hand om bägge hojarna så kommer ingen av dem att skära så ofta och tidigt. Man ska inte gasa som en galning hela tiden i långa perioder.

Så du får göra ditt val, jag hade valt Aprilian eftersom den är mer "större" och bredare än Hondan, helt enkelt snyggare. Sen att den har mer effekt är ett plus.
 
Hondan är riktigt go, helt klart. Skön om man ska åka lite längre med. En kanonbra "vardagshoj".... Går att ha riktigt kul med....

Aprilian är mer rejsig, bättre motor m.m. vill man smiska kurviga vägar är detta det perfekta valet. Annars inte, skulle jag tippa på....

CBR är uteslutet, en seg tråkig fyrtaktare på 125cc är inget man vill ha! Dom är små som minimotos med.
 
Fearless skrev:
Vad du än väljer så tänk på att inte köpa en cykel som är strypt eller ligger på 11Kw. Regga den på 11 sen sliter du bort skiten och kör med full effekt.

Observera : Att få en stryp RS att gå som dom egentligen ska göra kostar. Fick betala ca 14 000 för att få min att gå bra, och då var jag ändå inte nöjd. Så utifrån mina erfarenheter skulle jag lägga pengarna på en NSR/CBR 125 och glömma allt vad som Aprilia RS heter


Så jag ska alltså leta efter en hoj med tex 22kw, ta in den, regga den som 11 (sätta in en strypning och sen ta ut den?) och hur olagligt är det och hur stor är risken att åka dit för det?
 
H4 skrev:
Båda ligger på 11 kw när de är strypta självklart, ostrypt är det en annan visa.

Aprilian har väl runt en 33 hk, därför är Aprilian tillsammans med Miton de snabbaste 125 sporthojarna som man kan köpa i nuläget.

Däremot har Hondan runt 25 hk och det gör den slöare. Hur mycket slöare, det vet jag inte men det borde märkas rätt så tydligt.

Hondan har dock det Aprilian saknar, hållbarhet. Aprilian skär oftare än Hondan. Men tar man hand om bägge hojarna så kommer ingen av dem att skära så ofta och tidigt. Man ska inte gasa som en galning hela tiden i långa perioder.

Så du får göra ditt val, jag hade valt Aprilian eftersom den är mer "större" och bredare än Hondan, helt enkelt snyggare. Sen att den har mer effekt är ett plus.


Och vad säger dig att aprilian saknar hållbarhet?? och ligga på 11 tusen varv en stund spelar absolut ingen roll, har jag gjort många gånger.

Men min aprilia har hållt hur bra som helst, kört 1100mil iår och alltid startat och bara bytt slitdelar.

Så det spelar inte så stor roll vad du köper för nån. Välj den du tycker är snyggast och har skötts bäst.

Nrs_martin: jag har kört 40mils rundor med min och det känns ingenting, så jag tror att bara man vänjer sig så :7peta
 
simon_prackel88 skrev:
Så jag ska alltså leta efter en hoj med tex 22kw, ta in den, regga den som 11 (sätta in en strypning och sen ta ut den?) och hur olagligt är det och hur stor är risken att åka dit för det?


Nej, köp en 125 med 11kw i reg beviset, dom flesta brukar inte vara strypta, men det spelar inte så stor roll, ta bort strypningen och bestycka om om det behövs kanske sota ur lite så ska den nog gå bra.

Det är inte stor risk att du åker dit för det.
 
Jag kör Honda NSR 125 -99 och har hittentills trivs bra med den. Inga problem än så länge. Jag har kört runt 500-700 mil med den.
 
DJM skrev:
Och vad säger dig att aprilian saknar hållbarhet?? och ligga på 11 tusen varv en stund spelar absolut ingen roll, har jag gjort många gånger.

Men min aprilia har hållt hur bra som helst, kört 1100mil iår och alltid startat och bara bytt slitdelar.

Så det spelar inte så stor roll vad du köper för nån. Välj den du tycker är snyggast och har skötts bäst.

Nrs_martin: jag har kört 40mils rundor med min och det känns ingenting, så jag tror att bara man vänjer sig så :7peta

Jovisst, Aprilian har också bra och hållbar motor men inte i närheten av Hondans och det är inte konstigt då den har mindre effekt.

Och det är klart att man löper större risk att få motorhaveri när man pressar den länge. Räckte för en grabb på apriliaforum, körde sin RS över 8000 varv några timmar, körde på någon landsväg eller liknande och så skar den. Den hade heller inte rullat mycket.
 
Padde skrev:
Ja, ligger han över 8000 varv i några timmar så är det väll inte så konstigt.

Vet inte hur exakt jag ska skriva, men han låg oftast över 8000 varv på en hel dag... men det är klart att han kom under det också.
 
DJM skrev:
Nej, köp en 125 med 11kw i reg beviset, dom flesta brukar inte vara strypta, men det spelar inte så stor roll, ta bort strypningen och bestycka om om det behövs kanske sota ur lite så ska den nog gå bra.

Det är inte stor risk att du åker dit för det.



Om man skulle bli stoppad av en polis, man har ett regbevis med 11kw, och de märker att den går bättre, blir det böter eller åker kortet?

Är det svårt och dyrt att sätta in eller ta ut en strypning (när jag säger in så menar jag att man köper en som har full effekt och sen stryper den för att få reg bevis på 11kw och sen när det e klart så plockar man bort strypningen)
vilken är smartas och minst kostsamt?
 
Undrar också det, vad händer om de får reda på att man kör ostrypt fastän man inte får?
 
H4 skrev:
Jovisst, Aprilian har också bra och hållbar motor men inte i närheten av Hondans och det är inte konstigt då den har mindre effekt.

Och det är klart att man löper större risk att få motorhaveri när man pressar den länge. Räckte för en grabb på apriliaforum, körde sin RS över 8000 varv några timmar, körde på någon landsväg eller liknande och så skar den. Den hade heller inte rullat mycket.


Du behöver ju inte säga att den inte har hållbarhet, för det har den väl? Eller det kan ju inte du veta för du har inte kört din en sommar.

I några TIMMAR ja, men hur dum får man vara då och inte ta pauser? Det är fortfarande en 2-taktare som sitter i hojen. Köra en 20mil sen ta en paus på en halvtimme så funkar det.

En fråga bara, har du läst på nåt honda eller suzuki forum nångång?

Inte för att skydda aprilia men låter lite dumt.
 
Jag åkte fan på min nsr 97a i ca 3 timmar dalarna-sthlm..jag låg inte ofta under 8000 varv och den har hållt kanon men den sög i sig rätt mycket olja. Men motorn är fortfarande felfri. Jag är glad för det kan jag säga !! Sen om det är ren kvalitee eller tur det vettefan.
 
Vanish skrev:
Jag åkte fan på min nsr 97a i ca 3 timmar dalarna-sthlm..jag låg inte ofta under 8000 varv och den har hållt kanon men den sög i sig rätt mycket olja. Men motorn är fortfarande felfri. Jag är glad för det kan jag säga !! Sen om det är ren kvalitee eller tur det vettefan.

Jasså? Ser man på.
 
simon_prackel88 skrev:
Om man skulle bli stoppad av en polis, man har ett regbevis med 11kw, och de märker att den går bättre, blir det böter eller åker kortet?

Är det svårt och dyrt att sätta in eller ta ut en strypning (när jag säger in så menar jag att man köper en som har full effekt och sen stryper den för att få reg bevis på 11kw och sen när det e klart så plockar man bort strypningen)
vilken är smartas och minst kostsamt?


Du måste besikta om hojen och då sätter du in strypningen.

Annars blir det olovlig körning och kortet rycker och böter, vet inte men det ´borde det bli.

Köpa en som har 11kw på reg beviset och i motorn eller uttagen. En som är full reggad kan du köpa strypning med papper som du sätter i själv och skickar iväg så skrivs det i regbeviset. Kostar dock 2500kr.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top