Nsr Vs Cbr

ludwig-92

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
väster
Hoj
Honda CBR 125 07
hej jag undrar jag ska köpa en lätt mc och har tittat på en honda cbr eller en honda nsr nyare årsmodell 2001 vilken tkr ni jag ska välja? tkr ni skriv för och nack-delar
 
Du har ju redan en CBR så du borde ju veta vad som är bra med den? :rolleyes:




Jag skulle ta NSR, har fått ett intryck av att den är stabilare, roligare och helt enkelt bättre (generellt sett, kanske inte på soppaekonomin men det är ju ganska självklart)
 
Skit i om den dricker.. de gör alla 2 taktare. cbren ska du ta om du gillar mindre pendlar hoj som ser ut som en leksak och orkar inte lägga mycket tid på underhåll. Om du åker mc för åkandet skull och gillar ax och fart så är nsren en mycket roligare leksak :yoparty
 
Word :tummenupp Sen är den snyggare enligt mig också och inte smal som en pinne som cbren är :)
 
Jag hade tagit NSRen då 2-taktaren går mycket bättre och ser mycket bättre ut. Min nsr dricker knappt 0.4L/mil blandad körning.
 
Men tvåtaktarna drar ju inte heller särskilt mycke. Med min dt kommer jag nästan 3 mil på en liter. Kompisens NSR drar väl lite mer men inte mycket. Har inte kört den eller CBR men kollat på båda och NSR är ju så mycket snyggare och känns mycket stabilare. CBR är sjukt liten också.
En till fördel men NSR är att den går att trimma om du vill sen vilket CBR knappt gör om jag förstått det rätt.

Kolla igenom länkarna så har du ganska bra koll sen.
http://www.bike.se/review/view.php?id=989
http://www.bike.se/review/view.php?id=110
tror dock verkligen inte att det stämmer när killarna säger att deras CBR gör 130, viss skillnad på mätarfart och verklig fart.
 
Men DT är ju lågtrimmade ;)

en CBR gör väl runt 110 :)
 
Men DT är ju lågtrimmade ;)

en CBR gör väl runt 110 :)

ja.. cbren har glädjemätare i flesta fall också men 110 +/- 10 kmh är den troliga hastigheten orginal. kör crm (samma motor som nsr). ingen racing motor ändå men helt ok ostrypt och rör. min gör bara 130 men då maxvarvarden värkligen så jag skulle kunna dreva upp den en del men nu är det ett helvetes drag istället :yoparty
 
Det är samma motor men den är nertrimmad på CRM :) CRM har väl 24 hk och NSR har runt 30 hk
 
okej men jag ska nog satsa på en nsr men vad är det man behöver sköta typ vart sitter olje tanken mm
 
Men plasten går lätt sönder på NSR och sen när man ska in och ändra nåt litet i motorn så måste man plocka av alla kåporna för de är sammanlänkade, vad jag har hört iaf :)

Men mitt val är fortfarande solklart :)
 
Plasten går lätt sönder? Den är väl precis lika skör som på alla sporthojar?

Jo tack det där med alla jeffla kåpor som man måste ta av är ett problem när det gäller mekandet.
 
okej men alltså det är bara olja man fyller på regelbundet som är skillnaden från 2 och fyrtakt eller ? när det gäller sådant ?? vad ska man ha för olja ?
 
Jag fyller på med 2-takts oljan när lampan i mätarhuset börjar lysa. Man bör också hålla lite kolla själv så att inte nivåindikatorn går sönder så du kör utan olja.
 
okej men det är inget annat att hålla kolla på förutom det vanliga typ däcktryck motor olja , bromsbelägg o den vanliga säkerhets kontrollen:tummenupp
 
okej men det är inget annat att hålla kolla på förutom det vanliga typ däcktryck motor olja , bromsbelägg o den vanliga säkerhets kontrollen:tummenupp

Alltså, däck tryck kan du kolla en gång i veckan. Sen så ser du ju på däcket om du behöver fylla på akut. Bensin och Olja säger den ju till när den vill ha själv, så om du har ögon i skallen så borde allt flyta på perfekt. :D
 
Det är samma motor men den är nertrimmad på CRM :) CRM har väl 24 hk och NSR har runt 30 hk

nja kan man inte säga.. läggre komp i toppen, sämre orginal krök. sen har jag bara hört att cyllen är gjord för att få mer effekt på läggre varv och därför tappar den i topp. crm avstrypt ligger på 26hk. jag har nsr cyllen och arrow-system. ska försöka komma över en nsr topp också och plana till den så skulle lyckan vara fullbordad :yoparty

Plasten är alltid utsatt på en sporthoj, samma sak med mekandet.. alltid krongligare på en sporthoj. Något att vara nogran med 2-taktare är att blandningen blir rätt för om det är något dom är känsliga för så är det felinstälda fögasare. :näsblod håll rent och andvänd huvudet. du lär dig under tiden du mekar vad man ska vara nogran med. :rolleyes:
 
Sen byte av motorolja, tändstift, kolv kolvringar m.m. men det är ju inte så jätte ofta. Hur ofta ska man serva en NSR egentligen?
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top