NSR Fel

den finns ju inte att få tag på nån stans... Jag har orginalhandboken men den är ju inte till någon hjälp... Var har du sett att det finns till NSR125R ??
 
Vad är RC ventilen för något?

Var sitter den och hur kan man kolla ifall den är OK?

Har också en nsr som inte vill göra mer än 120, blir galen har testat/kollat fan allt skittråkigt när man inte hittar felet!!
 
Nu har jag haft inne min NSR hos Ebos High Performance i Malmö. Dom har kört den på rullandelandsväg och bromsbänk.. Dom upptäckte att det var fel på avgasporten som för övrigt Honda Center i Fleninge hade kontrollerat... FAN vad jag stör mig på HondaCenter just nu.. Betalade 1000:- för att dom skulle kontrollera den.. Dom sa att den var ok, men hell no! :kocko

Den förra ägaren hade satt vajrarna fel vid servomotorn... tvärt emot vad dom skulle.

Fan vad jag kan rekommendera Ebos iallafall!
Snabba på att svara på mail och bra service!
Ska bli kul att få se hur många hk som NSRen leverar på bakhjulet!
 
Nu har jag hämtat hojjen!

Fick ett diagram från testkörningen!
Kanske läggar upp den vid ett tillfälle.

Det var mer än 6Hk skilldnad plus att kurvan blev hur bra som helst!

Snacka om skilldnad! Kan förresten berätta för alla med gamla NSR att den levererar ungefär 24Hk på bakhjulet!


//Mathias
 
Mutiaz skrev:
Nu har jag hämtat hojjen!

Fick ett diagram från testkörningen!
Kanske läggar upp den vid ett tillfälle.

Det var mer än 6Hk skilldnad plus att kurvan blev hur bra som helst!

Snacka om skilldnad! Kan förresten berätta för alla med gamla NSR att den levererar ungefär 24Hk på bakhjulet!


//Mathias

Upp med kurvan då!

Varför blev det 6hk mer? För att dom fixade RC-Valven?
 
Japp! Kurvan kommer att öka mer eftersom mekanikern endast körde ventilen förhand. Men den effekten vid automatisk styrning kommer jag aldrig få se om jag inte kör den i bänk igen... Och de tänker jag inte göra...
 
Kan motorn paja pga felinställd rc-ventil?
vågar man exprimentera lite med inställningarna?
 
Nej, jag tror inte den kan gå sönder..

Om du laddar ner verkstadshandboken jag postade här för ett tag sedan så kan du läsa och se hur man optimerar inställningen på ventilen!


//Mathias
 
hittar den inte :huvet
var finns den?
 
Larco skrev:
Kan motorn paja pga felinställd rc-ventil?
vågar man exprimentera lite med inställningarna?


Nej, den kan inte gå sönder.. Enda som händer att den går kasst om den är fel inställd.. på miton kan man sticka in fingret i avgas utloppet och känna om porten öppnar max då man vrider på tändningen. Har noll koll på hur det funkar på nsr:en men borde ju vara nått liknande.. :)
 
På NSR behöver man inte använda såna pritiva metoder.. :D

Det finns märkt både på servon och ventilhuset hur den ska vara inställd... Det står i verkstadshandboken hur man gör.. :tummenupp
 
klåpare erskänner

Mutiaz skrev:
Tja!
Har en NSR125R -91 ostrypt.

Ända sen jag inhandlade hojen så har det varit något konstigt med den. Vid exakt 5000Varv så är det precis som den lägger av o varva... Om man ligger kvar så hackar den tillslut över och varvar upp till 12000 som den ska. Jag har meckat som fan med den nu men har inte ännu fått någon lösning. Förra sommarn lämnade jag in den hos Honda Center för kontroll av RC ventilen, men den var OK. Sen har jag ringt till en massa mc firmor och förståsigpåare och många säger att det låter som den är strypt eftersom den inte gör mer än ungefär 130Km/h på raka, men i nerförsbacke gör den 150Km/h. Men jag har kollat efter strypningar i avgasröret och i insuget, men där är inga strypningar. Jag blev tipsad hos honda om att jag kanske skulle byta munstycke både uppåt och neråt. Jag köpte två storlekar åt vart håll. Började med det större munstycket, ingen skilldnad... Sen går den inge bra om man inte sätter på kåporna igen (luftströmmarna ska sköta sitt) så jag tog bort locket på luftburken (dönade bra) och efter ett par hundra meter varmnöp kolven.... Hade glömt oljeslangen... :huvet inge bra... Sen dess har jag inte pallat mecka något... Så jag vet inte hur den gått med det mindre munstycket. Är det någon som har något tips på vad som mer kan vara fel eller känner igen sig i problemet?

Mvh
//Mathias


obs obs obs alla klåpare kolla om ni är med i gänget!!!

min rc-ventil satt uppochner!!!! motorn slutade bara varva till 5500-6000,
hojen är ostrypt och orkade till 110km/h ungefär då
alla honda (nsr/crm) ägare kolla så att den inte sitter uppochner om hojen går sunkigt :confused:
det var tydligen lätt att sätta dom fel när man bytte cylinder det gör stor skillnad
 
Last edited:
frew skrev:
obs obs obs alla klåpare kolla om ni är med i gänget!!!

min rc-ventil satt uppochner!!!! motorn slutade bara varva till 5500-6000,
hojen är ostrypt och orkade till 110km/h ungefär då
alla honda (nsr/crm) ägare kolla så att den inte sitter uppochner om hojen går sunkigt :confused:
det var tydligen lätt att sätta dom fel när man bytte cylinder det gör stor skillnad

då lär man ju inte vara särskilt duktig på att skruva om man sätter portarna felvända :va
 
frew skrev:
obs obs obs alla klåpare kolla om ni är med i gänget!!!

min rc-ventil satt uppochner!!!! motorn slutade bara varva till 5500-6000,
hojen är ostrypt och orkade till 110km/h ungefär då
alla honda (nsr/crm) ägare kolla så att den inte sitter uppochner om hojen går sunkigt :confused:
det var tydligen lätt att sätta dom fel när man bytte cylinder det gör stor skillnad

Då undrar jag hur den gick sedan? Toppfart och försvann det lilla hacket du hade?

Har bytt cylinder och har problem med min som bara gör 120 och är ostrypt!
 
hehe min nsr -91 gör 160km/h men inte nu för ja tror de e skit i förgasarn lr någe för den får för lite bränsle o där hela tiden! precis nör ja lagat startmotorn! AHHH :huvet
 
Vanish skrev:
Då undrar jag hur den gick sedan? Toppfart och försvann det lilla hacket du hade?

Har bytt cylinder och har problem med min som bara gör 120 och är ostrypt!


Hackar din oxå då? Vid typ 5000rpm? Min gjorde oxå typ 120-130...

Isåfall har du samma fel som jag hade...
Då är det vajrarna till rc ventilerna som ska byta plats på den lilla rullen under tanken...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top