NSR Fel

Mutiaz

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Båstad
Hoj
NSR125R
Tja!
Har en NSR125R -91 ostrypt.

Ända sen jag inhandlade hojen så har det varit något konstigt med den. Vid exakt 5000Varv så är det precis som den lägger av o varva... Om man ligger kvar så hackar den tillslut över och varvar upp till 12000 som den ska. Jag har meckat som fan med den nu men har inte ännu fått någon lösning. Förra sommarn lämnade jag in den hos Honda Center för kontroll av RC ventilen, men den var OK. Sen har jag ringt till en massa mc firmor och förståsigpåare och många säger att det låter som den är strypt eftersom den inte gör mer än ungefär 130Km/h på raka, men i nerförsbacke gör den 150Km/h. Men jag har kollat efter strypningar i avgasröret och i insuget, men där är inga strypningar. Jag blev tipsad hos honda om att jag kanske skulle byta munstycke både uppåt och neråt. Jag köpte två storlekar åt vart håll. Började med det större munstycket, ingen skilldnad... Sen går den inge bra om man inte sätter på kåporna igen (luftströmmarna ska sköta sitt) så jag tog bort locket på luftburken (dönade bra) och efter ett par hundra meter varmnöp kolven.... Hade glömt oljeslangen... :huvet inge bra... Sen dess har jag inte pallat mecka något... Så jag vet inte hur den gått med det mindre munstycket. Är det någon som har något tips på vad som mer kan vara fel eller känner igen sig i problemet?

Mvh
//Mathias
 
Till att börja med måste du hona upp cylindern och byta kolv. Tycker det låter som att du ska justera nålen ett snäpp, upp eller ner vet jag inte, du får förklara nogrannare vad som händer!
 
köp ny cylle och kolv för 2000:- bör ha varit det som var dåligt...
 
Jag har provat med att flytta nålen både uppåt och neråt.. ingen skilldnad..
Jag funderar på att kompressionsmäta cylindern. då borde man ju kunna se ifall den är sliten och behöva bytas eller inte.... Cylindern ska enligt uppgift inte gått mer än 800mil...
 
Testa med mindre munstycke. Nu när jag bytat avgassystem på min nsr -99. Så körde jag ca 5 mil utan att byta munstycke gick helt annorlunda, sen testade jag att byta för jag inte ville att den skulle skära. Bytade (kommer inte ihåg storleken) uppåt. Då gick den som du sa, EXAKT så. Den bluddrar fast min bluddrade på runt 7000 varv istället. Så fixa Kolv och cylinder och BYT munstycke, större än orginal, men mindre än du haft innan. Min går PERFEKT nu, så Lycka till :tungan
 
Messiah skrev:
köp ny cylle och kolv för 2000:- bör ha varit det som var dåligt...

För endast kolv och cylinder utan moms. sen ska du ha ringar, kolvbult, kolvbultslager och packningar.
 
Prova med att sänka nålen ett hack men använd orginal munstycke om du har orginal avgassystem.
Kolla även om du har RÄTT tändstift åker du med för kallt stift surar den igen.
Hade Jollymoto på min använde 1 steg högre i huvudmunstycke då gick den kanon.
Avgasservo bruka hänga sig på min NSR det botade jag genom att öppna den i fullt öppet läge.
När avgasservon hänger sig varvar inte hojen ut ordentligt samt att den tappar pulver i övre rpm registeret.
 
Kollade förresten vilket munstycke jag körde med... Det munstycket som satt på var 135. Sen provade jag ju med 138 men det var ju ingen skilldnad. Så nu har jag ju 132 kvar att testa....
 
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty
 
xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty

Du måste ju ändå ha isär det när du ska montera de nya munstycket. Köp pirat!
 
cRoC skrev:
Du måste ju ändå ha isär det när du ska montera de nya munstycket. Köp pirat!
jo men vafan jag använder hojen dagligen o d tar väl en vecka att för dem att få hem munstyckena så då blir d att skruva upp, läsa, skruva ihop. men men...får väl göra d imorrn annars. :) :yoparty
 
xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty

DellOrto har bara en modell av huvudmunstycken.
 
cRoC skrev:
Visste du inte vad du gav dig in på när du köpte miton? :hihi


Haha, jo. Men jag betalade bara 10 000:- för den. Sen gick den 250mil felfritt tills jag klantade mig med oljan och bestyckning. då skar den. Sen så åkte jag med för högt komp andra gången så mitt fel båda gångerna.

Sen kostar det ju lika mycket att renovera en mito cylle som en annan. och varför det blev så dyrt var för att kolven kostade 1400:- :)

Man lär sig av sina misstag. :)
 
Har för mig att den heter PHBH28 om jag minns rätt...

xanlar skrev:
Någon som vet vad förgasaren på en nsr 91:a har för beteckning? dellorto e det iaf.någon som vet så slipper jag skruva isär hojen för att beställa munstycken. :yoparty
 
Mutiaz skrev:
Tja!
Har en NSR125R -91 ostrypt.

Ända sen jag inhandlade hojen så har det varit något konstigt med den. Vid exakt 5000Varv så är det precis som den lägger av o varva... Om man ligger kvar så hackar den tillslut över och varvar upp till 12000 som den ska. Jag har meckat som fan med den nu men har inte ännu fått någon lösning. Förra sommarn lämnade jag in den hos Honda Center för kontroll av RC ventilen, men den var OK. Sen har jag ringt till en massa mc firmor och förståsigpåare och många säger att det låter som den är strypt eftersom den inte gör mer än ungefär 130Km/h på raka, men i nerförsbacke gör den 150Km/h. Men jag har kollat efter strypningar i avgasröret och i insuget, men där är inga strypningar. Jag blev tipsad hos honda om att jag kanske skulle byta munstycke både uppåt och neråt. Jag köpte två storlekar åt vart håll. Började med det större munstycket, ingen skilldnad... Sen går den inge bra om man inte sätter på kåporna igen (luftströmmarna ska sköta sitt) så jag tog bort locket på luftburken (dönade bra) och efter ett par hundra meter varmnöp kolven.... Hade glömt oljeslangen... :huvet inge bra... Sen dess har jag inte pallat mecka något... Så jag vet inte hur den gått med det mindre munstycket. Är det någon som har något tips på vad som mer kan vara fel eller känner igen sig i problemet?

Mvh
//Mathias

du borde köpe en värkstadshandbok kostar ca 130kr
det är guld värt....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top