nsr:en toppar bara 140

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
köpte en nsr 92:a för ett tag sedan den känns väldigt pigg. Förra ägaren sa att den var o strypt men den vill inte toppa mer en 140 ens i nedför.Då har jag 1500 varv kvar men den vägrar. Det är inte så att den hackar eller liknande utan det händer bara ingenting. Läste någon annan stans att det kan vara cdi:n som slutar att ställa om sig:confused: Eller kan det vara bestyckningsfel? men den går bra genom nästan hela registret bara lite vid 6000 varv den bluddrar. kan man testa/fixa detta på något sätt eller är det bara köpa ny cdi?

blev knasigt skrivet det här men hoppas ni fattar :)
 
Last edited:
kollade styrdosan och det var en tv 78 dvs en o strypt. cdi:n hette ci589c står även KY 4 på den. den satt under tanken, är denna cdi strypt? kanske är reedsen som behöver bytas anars?
 
ska den gå fortare?
 
Den kanske inte har mer ork på högsta växeln pga få hästar o vindmotstånd...dreva ner kanske? Den får då bättre utväxling för att kunna varva ur på sista växeln
 
någon som vet vad man ska ha för munstycken när den är av strypt? detta var vad som satt i.
 

Bifogat

  • HPIM30242222.jpg
    HPIM30242222.jpg
    223.6 KB · Visningar: 213
Allvarlig, en 125 cc som är 17 år gammal?
140 är ju fantastiskt bra, det är ju inte direkt nån 500GP -hoj.

Om du får den att gå fortare orginal så är jag den första att grattulera ;)
 
Allvarlig, en 125 cc som är 17 år gammal?
140 är ju fantastiskt bra, det är ju inte direkt nån 500GP -hoj.

Om du får den att gå fortare orginal så är jag den första att grattulera ;)


Trodde inte åldern spelade särskilt stor roll då kolv och cylinder nyligen är bytt det är väll det som spelar in? årsmodellen på hojen spelar väll inte särskilt stor roll det är bara en siffra. förövrigt så har den bara gått 3000 mil på 17 år det är inte så mycket. tycker inte det borde vara en ursäkt till att gå sämre.
 
Trodde inte åldern spelade särskilt stor roll då kolv och cylinder nyligen är bytt det är väll det som spelar in? årsmodellen på hojen spelar väll inte särskilt stor roll det är bara en siffra. förövrigt så har den bara gått 3000 mil på 17 år det är inte så mycket. tycker inte det borde vara en ursäkt till att gå sämre.

Rästen av motorn är väl inte ny bara för att lager och och kolv är bytt + alla andra delar som drev,gummi och lager and so on. fast jag kan hålla med dig..

min gör runt 135-140 på mätarfart och då har jag den ändå dragit över rödmarkeringen på varvmätarn och är en motard men jag har i för sig bytt rör på min.
 
Skillnaden på din och den som gjorde 160 kanske är att din mätare visar en hyfsat korrekt siffra?

110 på CBR600:an är ca 98 på SuperDuken, då går de jämsides.

Fundera lite mindre på toppfart och lär dig köra istället. Om några år slipper du tänka på sånt för det räcker iaf. Då är du gladare om du kan svänga!
 
Skillnaden på din och den som gjorde 160 kanske är att din mätare visar en hyfsat korrekt siffra?

110 på CBR600:an är ca 98 på SuperDuken, då går de jämsides.

Fundera lite mindre på toppfart och lär dig köra istället. Om några år slipper du tänka på sånt för det räcker iaf. Då är du gladare om du kan svänga!

jo det där med att svänga har jag aldrig fattat är det när vägen svänger man lutar sig lite eller hur fungerar det, snälla förklara:rolleyes: min toppar 140 gps då visar mätaren 145
 
Last edited:
har med funderat på det, min toppar med 140, eller 135 nu när jag har taggat ner en tag bak. Men folk säger ju att deras strypta 125:or gör 130 så det verkar lite konstigt :S
 
du har rätt för en del nsr cuklar gör ca 130 original, och jag har oxå läst om, förmodligen samma test, dären ostrypt med originalframdrev gör 160km/h.
min pappas yamaha125 gjorde 140km/h som bäst och det var på 70-talet och ekninken har ju gått framåt lie sedan dess:P
jag tycker faktist att den borde kunna göra hundrafemtio utan några problem.
jag har nyligen köpt en nsr -92, men på den är motorn isärplockad på så jag håller på med rengörning och sökningar på nätet efter packningar och ett nytt vevparti.
jag har kollat min cdi och jag har samma uppsättning som dig med rcstyrningen också, tyvärr så undrar jag också om det är en strypningscdi:( men eftersom den stannar vid ett visst varvtal så låter det ju som att det skulle vara varvstopp på.
men du har kollat avgaset så att det inte finns någon strypning där?
för jag har hört om vissa där de sitter längre in i röret.
men munstycket är ju original på din nu så det måste du köpa nytt, annars finns det ju risk för att den skär om du bluddrar omkring för mycket..jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket man ska gå upp i storlek men kanske till 140-150 eller något?
det som sitter på min nu var 268 på grund av att en föregående ägare hade satt dit en 170cc cylle (som skar ganska snart tror jag) så jag får nog ta och byta ner mig lite:P
 
du har rätt för en del nsr cuklar gör ca 130 original, och jag har oxå läst om, förmodligen samma test, dären ostrypt med originalframdrev gör 160km/h.
min pappas yamaha125 gjorde 140km/h som bäst och det var på 70-talet och ekninken har ju gått framåt lie sedan dess:P
jag tycker faktist att den borde kunna göra hundrafemtio utan några problem.
jag har nyligen köpt en nsr -92, men på den är motorn isärplockad på så jag håller på med rengörning och sökningar på nätet efter packningar och ett nytt vevparti.
jag har kollat min cdi och jag har samma uppsättning som dig med rcstyrningen också, tyvärr så undrar jag också om det är en strypningscdi:( men eftersom den stannar vid ett visst varvtal så låter det ju som att det skulle vara varvstopp på.
men du har kollat avgaset så att det inte finns någon strypning där?
för jag har hört om vissa där de sitter längre in i röret.
men munstycket är ju original på din nu så det måste du köpa nytt, annars finns det ju risk för att den skär om du bluddrar omkring för mycket..jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket man ska gå upp i storlek men kanske till 140-150 eller något?
det som sitter på min nu var 268 på grund av att en föregående ägare hade satt dit en 170cc cylle (som skar ganska snart tror jag) så jag får nog ta och byta ner mig lite:P

tack för det seriösaste svaret jag har fått i den här tråden:tummenupp ja cdi:n är strypt. Cdi:n ligger på operationsbordet nu och ska ner och operera den :) ja avgasröret sa förra ägaren är av strypt. jag läste på Wikipedia :När dessa saker har åtgärdas måste du uppgradera förgasaren från en 132 öppning, 60 kraft, 40 tomgång till en 138 öppning, 65 kraft och 42 tomgång. men vet inte vilket munstycke som är vilket kraft, tomgång och vad är det fjärde munstycket för nått?
 
min gammla nsf 125a gick i 149 lr nåt mätt med navigator.. dock snabbare nerför XD och ´min kompis nsr gick ca 10 kmh snabbare så 160 är inte alls omöjligt.. kolla reedsen och rc valve saken..
 
tack för det seriösaste svaret jag har fått i den här tråden:tummenupp ja cdi:n är strypt. Cdi:n ligger på operationsbordet nu och ska ner och operera den :) ja avgasröret sa förra ägaren är av strypt. jag läste på Wikipedia :När dessa saker har åtgärdas måste du uppgradera förgasaren från en 132 öppning, 60 kraft, 40 tomgång till en 138 öppning, 65 kraft och 42 tomgång. men vet inte vilket munstycke som är vilket kraft, tomgång och vad är det fjärde munstycket för nått?

jag hade(eller har) min zundapp innan nsr:en så jag har faktiskt ingen aning:(
på zundappen är det ju bara ett huvudmunstycke och sen ställbart munstycke som man kan ändra på själv för attfå den bästa mängd bensin för motorn:banana.

du föresten skulle jag kunna få fråga en sak?
jag har problem med den rektangulära plastbiten som ska sitta över tanklocket(det är gångjärn på undersidan) för fästena på tanken är för långt bak, skulle jag kunna få enbild på hur det ser ut på din, altså, hur den sitter fast på tanken, det sulle vara snällt:)
 
jag hade(eller har) min zundapp innan nsr:en så jag har faktiskt ingen aning:(
på zundappen är det ju bara ett huvudmunstycke och sen ställbart munstycke som man kan ändra på själv för attfå den bästa mängd bensin för motorn:banana.

du föresten skulle jag kunna få fråga en sak?
jag har problem med den rektangulära plastbiten som ska sitta över tanklocket(det är gångjärn på undersidan) för fästena på tanken är för långt bak, skulle jag kunna få enbild på hur det ser ut på din, altså, hur den sitter fast på tanken, det sulle vara snällt:)

Antar att det är den här du saknar:
 

Bifogat

  • HPIM3041.JPG
    HPIM3041.JPG
    110.2 KB · Visningar: 105
klippte cdi:n gjorde ingen skillnad i toppfart men den gick mycket finare nu i mellanregistret. kan det vara orginal luftburken som stryper? eller kan det vara munstyckena som är för små bara? Ingen som vet va man ska ha för munstycken?
 
Antar att det är den här du saknar:

japp, jag får väl göra en egen bricka:P
skulle du kunna ge mig måtten på den?
det är kanske för mycket besvär, jag kan nog göra den själv om du inte har lust att plocka bort kåporna och så..
tack så mycket iaf, då vet jag det:)

klippte cdi:n gjorde ingen skillnad i toppfart men den gick mycket finare nu i mellanregistret. kan det vara orginal luftburken som stryper? eller kan det vara munstyckena som är för små bara? Ingen som vet va man ska ha för munstycken?

hade du 132? ifall det är original måste du ju iaf byta till större, eftersom mindre munstycke är en utav strypningarna på vissa nsr:er..
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top