Nr plåt i hjulhuset

• Thread starter Thread starter TTR
  • Start date Start date

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
ktm 640
Är det lagligt om man har rätt storlek på plåten och belysning på den, någon som vet?

// tobbe

TTR skrev:
Är det lagligt om man har rätt storlek på plåten och belysning på den, någon som vet?

// tobbe
Nej, det är det inte. Tror lagen säger att skylten ska vara synlig eller nåt liknande fjantigt! Men kör ändå. Det är ju betydligt snyggare att ha den där än att ha en läpp hängande bak!

Ja, jag vet och det är inte lagligt.

Inte ens med belysning. :)

Nopp! :ajjabajja

Varför hålla på och gömma den! du bara ber om att få bli stoppad
utan att ha gjort något (förutom skylten då) Har man bestämt sig
för att hålla på att busa mm så får man väl stå sitt kast och sluta
fega att gömma skylten. Ok! det kan ju se snyggt ut att inte ha nån
skylt stort som ett A4 papper där bak. Men jag fattar inte riktigt vad
som stör föraren då denne ska titta framåt :va På de 3 motarder jag har haft så har jag lämnat kvar regskylten orörd samt blinkers. Blinkers tycker jag är viktigare att de ska synas istället för att försöka gömma dem. Och sen var det skylten som jag sket i att göra nåt för den störde mig inte.

Last edited:
PS. Ny lag.
Skylten SKA vara längst bak, det räcker inte numera att den är väl synlig.

Men frågan är om alla poliser vet om eller bryr sig om att följa den nya lagändrignen. Syftet är ju fortfarande att skylten ska synas och så länge den syns bra är det nog inget problem om den inte sittter längst bak.

Jag tycker det är bra att skylten sticker ut bakom skärmen. :)
Ny Skärm = 1700kr
Ny skylt = 60kr... :lol

motardnisse skrev:
Nopp! :ajjabajja

Varför hålla på och gömma den! du bara ber om att få bli stoppad
utan att ha gjort något (förutom skylten då) Har man bestämt sig
för att hålla på att busa mm så får man väl stå sitt kast och sluta
fega att gömma skylten. Ok! det kan ju se snyggt ut att inte ha nån
skylt stort som ett A4 papper där bak. Men jag fattar inte riktigt vad
som stör föraren då denne ska titta framåt :va På de 3 motarder jag har haft så har jag lämnat kvar regskylten orörd samt blinkers. Blinkers tycker jag är viktigare att de ska synas istället för att försöka gömma dem. Och sen var det skylten som jag sket i att göra nåt för den störde mig inte.

Hej!

Det är bara det att det är så äckligt fult att ha en nr plåt bak på hojjen. Särskilt på en klx650 där bakskärmen redan lutar som den gör. Men om man byter den istället och köper en miniskylt kanske. Får iaf göra nåt åt det.

// tobbe

TTR skrev:
Men om man byter den istället och köper en miniskylt kanske. Får iaf göra nåt åt det.

// tobbe

Det är samma "prispengar" på att köra utan skylt...
Iofs så kanske du slipper en del uppmärksamhet av blåljusen om du har en miniskylt.

Ghost skrev:
Det är samma "prispengar" på att köra utan skylt...
Iofs så kanske du slipper en del uppmärksamhet av blåljusen om du har en miniskylt.

Köra utan skylt kostar 400kr (förseelsekod 620A) och köra med skylten ej väl synlig (i hjulhuset osv.) kostar 300kr (förseelsekod 621A). Vet inte under vilken rubrik som miniskylt passa in.

electronaut skrev:
Köra utan skylt kostar 400kr (förseelsekod 620A) och köra med skylten ej väl synlig (i hjulhuset osv.) kostar 300kr (förseelsekod 621A). Vet inte under vilken rubrik som miniskylt passa in.

Miniskylten passar fint under rubriken 620A :tummenupp

electronaut skrev:
Hade för mig att det var någon som skrev här för ett tag sedan att miniskylt var att betrakta (i lagens ögon) som falskskyltad &
därigenom gick det lika bra att köra utan...
Tog mig tyvärr inte tid att kolla upp saken själv. :fatta!

har för mig att det finns ett mål för inte så länge sedan, där hojägaren faktiskt vann i rätten.

jag ska kolla med min trafik-jurist...

I´ll be back..

Det är inte lagligt, iaf vad polisen sa till mig när jag blev stoppad i Lördags...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back