Novis med tummen mitt i handen ger sig på en CB750 -93 (café-inspirerad). Need hlp

  • Thread starter Thread starter dek
  • Start date Start date

dek

Medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Söder om söder
Hoj
Fulmoddad nittiotals CB750 ala caféflört
Våren närmar sig och jag hade för avsikt att leta upp en ~03:ans R1:a men har kommit till insikt att mitt hojåkande som småbarnsfar kommer att handla till 95% om att pendla till jobbet. Och då snackar vi sthlms köer från södra sidan till norra, dvs essingeleden med all dess trafik.

Har en 93:ans CB750 som står i garaget och den duger som pendlingskamrat.

Till saken. Jag snubblade för ett tag sen in på rewheeleds byggen och blev såklart taggad på att göra något liknande. Jag vill dock inte lägga för mycket pengar då jag helt enkelt hellre köper en R1:a om bygget sticker iväg. Med andra ord är rewheelds CB750 en form av inspirationskälla och jag har varken kunskap, tid eller pengaviljan att komma i närheten av hans hoj.

http://4.bp.blogspot.com/-MaMmQmz72Og/UJnGSUwAwhI/AAAAAAAAT4A/mtoGP9aynD8/s1600/rewheeled_cb750_cafe_5.jpg

Jag har alltså en CB750, en singelkuts och clip-on från ebay och tänker försöka få ihop dem. Det jag behöver hjälp med, då jag aldrig tidigare gjort modifieringar av denna sort på en mc tidigare, är framförallt hur jag på bästa sätt fäster kuts på ramen osv.

Kutsen skall lackas av mig i samma härliga gröna färg som hojen idag är i. Jag hade för avsikt att rensa bort luftbox, flytta batteri och köra konfilter x 4 men inser att även det ligger över min nivå med jetkit osv vilket innebär att kåpor, luftbox osv blir kvar (iaf den här säsongen). Hålrummet på ovan nämnd hoj gör ju galet mycket med helheten men jag kommer nog förstöra mer än jag vinner om jag ger mig på det i detta nu.

Jag behöver alltså kapa ram baktill, spackla/grunda/lacka kuts och på något sätt montera den samt fixa en sittdyna.

Vad tror ni om detta lilla projekt? Tips & tricks?
 

Bifogat

  • DSC_0094.jpg
    DSC_0094.jpg
    255.3 KB · Visningar: 222
  • DSC_0098.jpg
    DSC_0098.jpg
    237.8 KB · Visningar: 212
Ser ut som ett roligt projekt. :tummenupp
Har funderat lite i samma banor ifall man sprang över en billig CB750 någon gång.

Det är ju inga allt för svåra saker som behöver göras och oroa dig inte över att du inte kan det ännu. När du är klar vet du vad man kan eller inte kan göra.
Sen skulle jag väl tipsa om att se till att hojen är körbar under hela tiden man håller på och fipplar. Annars är risken att man påbörjar och blir klar till september.
Tar du en liten sak i taget och kan köra med den under tiden så kan man finjustera och pendla med den samtidigt.
 
Tack för svaret! Jo tanken är att inte göra allt för grov rivning utan fixa en sak i taget.

Nån som har tips om hur jag fäster kuts på ramen?
 
Här kommer lite bilder:
 

Bifogat

  • DSC_0017.jpg
    DSC_0017.jpg
    239.6 KB · Visningar: 135
  • DSC_0020.jpg
    DSC_0020.jpg
    242.6 KB · Visningar: 115
  • kuts.jpg
    kuts.jpg
    238.1 KB · Visningar: 109
De där bilderna gav inte så där jättemycket ledtrådar.
Europeiska CB750 är väl samma som CB750 Nighthawk i USA ?? (lite osäker här då kåporna skiljer lite åt. Rätta mig gärna här den som vet)

Ramen till CB750 Nighthawk ser i varje fall ut så här:

CB750.jpgCB750_!.jpg
 
Nighthawk skall vara samma, är dock osäker på om ramen skiljer sig åt. Min tanke är att köra någon form av "ringfäste" kring ramen med skruvanordning upptill som jag fäster kutsen i.
 
Ramen är ju inte helt platt där den nya sadeln skall dit. Den startar vid tanken och sen vinklar upp lite ju längre den går.
Dvs. du kommer att sitta på en del som inte kommer att stödas upp av ramen.
Vanliga sadlar har ju en kraftig stomme av plast och sen skummgummi ovanpå.
Den nya Cuts/sadeln är ju glasfiber.
Hade den legat emot ramen hela vägen är det inget större problem då ramen tar upp tyngden. Men i det här fallet kan det ju bli som så att på grund av vinkeln på ramen så kommer inte den delen att hålla.
Då blir frågan förstärka eller lösa på annat sätt.

Skulle vilja se lite hur den ligger emot ramen utan sidokåpor och sadel.
Samt hur mycket av ramen baktill som sticker ut.
Skruva av sidokåporna kommer du göra många gånger innan det här är över :tungan
 
Som jag ser det så måste du modda bakramen, antingen måste du ha till gång till en svets eller någon som kan hjälpa dig med det.
Själva infästningen av cutsen skulle jag göra med m5 skruvar i ett typiskt 70 tals manér, borra hål genom cutsen och in igenom ramenskruv/bricka/muter (från sidan alltså).
Alternativt gör du som jag och många andra, gjut en egen som pasar klockrent i glasfiber :tummenupp
 
Förstärka upp med tanke på svikten hade jag absolut tänkt, frågan är med vad. Trä är ju lätt att kapa till men kanske inte bra i längden. "Plastskiva" i stil med en skärbräda kanske? Tänkte även försöka täppa igen hålrummet för att gömma undan kablar/säkringar till blinkers samt baklyse.

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna, hojen står inbakad längst in i garaget med utemöbler & co så jag har inte möjlighet att ta fram för bättre bilder den just nu.

Tänkte försöka fästa cutsen framtill med samma skruv som fäster tanken. Den kommer med andra ord inte ligga dikt an mot ramen längst fram och borde (~typ) lira i höjd med ramen baktill därefter. Som den ligger nu på bilden här nedan ser det ju förjävligt ut men den ligger ju mot staget som bygger bra mycket mer på höjden än vad ramen kommer göra sen när det är kapad.

På andra (extremt ambitiösa) projekt ligger den inte heller dikt an mot ramen så ett litet hålrum strax efter tanken tror jag inte kommer vara hela världen. CB750

Som jag ser det så måste du modda bakramen, antingen måste du ha till gång till en svets eller någon som kan hjälpa dig med det.
Själva infästningen av cutsen skulle jag göra med m5 skruvar i ett typiskt 70 tals manér,
borra hål genom cutsen och in igenom ramenskruv/bricka/muter (från sidan alltså).
Alternativt gör du som jag och många andra, gjut en egen som pasar klockrent i glasfiber :tummenupp

Jag hoppas med andra ord att jag inte behöver modda baktill utan kommer nog hellre leva med någon grads "felvinkel" heller än att ge mig på en modd av den kalibern. Tack för tipset om m5 skruvar, kan absolut vara ett alternativ. Gjuta eget var en tanke också men med tanke på mitt dåliga tålamod så kommer jag förmodligen inte bli nöjd. Cutsen jag sitter på nu köpte jag på ebay och den lirar snudd på perfekt i bredd och nästan perfekt i längd.

Observera det extremt smala röda strecket på bilderna där jag tänkt kapa.
 

Bifogat

  • kapas.jpg
    kapas.jpg
    240.9 KB · Visningar: 136
  • kapas kuts.jpg
    kapas kuts.jpg
    236.3 KB · Visningar: 162
Jag har letat febrilt efter ett stycke solid plast ca 2cm tjock som jag kan skära ut efter kutsen som skall stödja upp och fästa den, någon som har tips på vart jag kan vända mig? Eller har en bättre idé?
 
Frågan är vad vill du uppnå med projektet? Åka till och från jobbet lr bygga cafe racer? Om du kan jobba med glasfiber så är det väl en väg att få kutsen att passa lite snyggt
 
Jag har letat febrilt efter ett stycke solid plast ca 2cm tjock som jag kan skära ut efter kutsen som skall stödja upp och fästa den, någon som har tips på vart jag kan vända mig? Eller har en bättre idé?
När det gäller att hitta saker till hojbyggen så brukar jag börja på Bauhaus. Sen bär det av till Ikea, Biltema eller Jula.
Det är sant, man kan hitta helt underbara saker att modda på dessa ställen.
Tänk t.ex. Ikea och skärbräda ifall du letar tjockplast eller någon plåtbit från Bauhaus som har dylika färdigkapade plåtar i små bitar.
 
Jag har bränt av Bauhaus, K-rauta, Hornbach, Jula, Woddy osv men står fortf utan en schysst bit plast. Letandet fortsätter!
 
Efter ett antal timmar i garaget har jag nu lyckats nå på ett ungefär dit jag ville. Grovjobbet är klart men det finns massor kvar att göra. Det är ett riktigt fulbygge men jag har inte tid och ork för nu vill jag bara åka lite. Fattas nu bara lite sittgummmi så är den iaf körklar!
 

Bifogat

  • IMG_20130522_165110.jpg
    IMG_20130522_165110.jpg
    246.8 KB · Visningar: 142
  • sevenfifty 2-001.jpg
    sevenfifty 2-001.jpg
    245.1 KB · Visningar: 119
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top