Novemberkåsan

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Måste säga att Novemberkåsan var grym i år!
Inte på det viset att banorna var svårkörda, för det var de inte.
Utan arrangemanget. Mycket väl genomfört.
Perfekt att kunna stå i skogen och följa kåsan med radio, har aldrig gått förut. Mycket folk ute i skogen och en underbar stämning!

Någon mer som var där?
Bästa stället vi hittade var SS3, publikplatsen där det var blött.

nä orkade inte åka iväg i år.
va i skåne förra året o kollade, satan va kletigt det var!!
verkar ha varit en hyfsat lätt kåsa ändå med nästan 70 förare i mål.
starkt av herr Nilsson att vinna ränneslätt, gotland och kåsan :tummenupp

Det var ett kanon arrangemang även för oss förare allt funkade kanon och sträckorna var mycket bra. Folk säger att det var lättåkt ok vi behövde inte bära runt cyklarna men det fanns gott om sten kan jag lova och det var på alla sträckorna. Dessutom var kylan mycket jobbig att komma in i mål på en sträcka och vara blöt och sedan sätta sig och åka 6-8km transport sliter på kroppen och det var flera förare som bröt pga detta.
Nästa år går kåsan i småland kommer inte exakt ihåg var men hoppas att det blir lika bra. Vill också tacka alla som var där och hejade det värmer och man vill lite mer varje gång någon hejar lite och det gör mycket när man börjar bli trött.

Det var ganska lätta spår. Jag körde dagsetappen och en sträcka in på natten, sen bröt jag pga kylan. Händerna domnade helt av. Dåligt förbered materialmässigt... min taktik var att ta dagen i väldigt lugnt tempo, precis inom respittiden och låta andra droppa av pga trötthet under natten. Denna taktik var nog bra, kändes knappt att jag åkt efter dagen, däremot var transporterna för långa med mina handskar. Nästa år gör jag och teamet ett nytt försök i Ljungbyhed, bättre förberedda och än mer taggade!

Jag var meck och hjälpryttare då jag själv är axelskadad och kan bara bekräfta vad tidigare talare sagt.
Relativt lättåkt (vilket inte minst antalet i mål visade) men ack så kallt. Trots handtagsvärmare och påbyggda musöron var det svinkallt.
De långa transporterna var under all kritik det var inte bara svinkallt utan gav även dubbdäcken massor av stryk vilket inte är kul då de kostar över 3000/set.

Båda förarna jag meckade åt bröt under natten (dock inte pga min preppning) första föraren bröt på första nattetappen då han förfrös fingrarna och den andra på SS4 under första nattvarvet då hans dubbdäck separerade och lämnade alla dubb = jävligt halt.

Stor eloge till SMK dala för ett fint arr med bra sträckor. Dock kan följande förbättras
*ett mer utömmande PM vore bra
*bättre förtäring en hamburgerlåda räcker inte (en pastavagn vore kanon)

Borsiin JR skrev:
Jag var meck och hjälpryttare då jag själv är axelskadad och kan bara bekräfta vad tidigare talare sagt.
Relativt lättåkt (vilket inte minst antalet i mål visade) men ack så kallt. Trots handtagsvärmare och påbyggda musöron var det svinkallt.
De långa transporterna var under all kritik det var inte bara svinkallt utan gav även dubbdäcken massor av stryk vilket inte är kul då de kostar över 3000/set.

Långa transporter? Ja, det kan tyckas, men jag tror att de uppfattades som långa eftersom det var så kallt.
Enduron har haft "långa" transporter så länge jag kan minnas. Ingår i sporten.
Säger som Mats Nilsson sa: Har man problem är man dåligt förberedd.

Jo långa transporter hör till amen att åka 8 km asfalt för att komma till starten på ss2 och sen nästan lika långt efter ss2 är i längsta laget, kylan kan man överleva med rätt kläder men det frestar på dubbdäcken nått enormt. Det är lite synd att man skall behöva byta dubbdäck då asfalten trasar sönder dem. För de som kör kåsan utan jättebudget är en extra upsättning dubbdäck en stor utgift.

Kul att det finns kåsafolk här med!
Ljungbyhed? Jag hörde att det skulle gå i Värnamo.
Kan förstå det med dubbdäcken, man känner hur pengarna rinner iväg när man kör på asfalten.

En fråga till er som kör också, vad tycker ni om alla de personer som ska stå och visa vilka spår man ska köra i?

Last edited:
Tycker det låter konstigt med däckseparation. Tror knappast att asfalten är boven i dramat. Fabrikat, ålder, däcktryck samt yttre våld, i form av vassa stenar odyl, torde vara de faktorer som påverkar.
De jag servade klarade sig bra utan att byta däck. En av dem startade på lite lagom slitna sulor.

asfalten får dubbarna att tryckas bakåt och det resulterar i att dubben släpper. Så det sliter mycket hårt på däcken och det är ju lite tråkit. Transporter är ok om de går i skogen eller på grusväg. Men stads körning och rödlysen känns inte så kåsa mässigt.
Ang folk som visar spår tycker jag att det är skönt när man börjar bli trött eller det finns massor med spår som det ligger vatten i så man inte vet om dom är olika djupa. Så det uppskattas

jra_racing skrev:
asfalten får dubbarna att tryckas bakåt och det resulterar i att dubben släpper. Så det sliter mycket hårt på däcken och det är ju lite tråkit. Transporter är ok om de går i skogen eller på grusväg. Men stads körning och rödlysen känns inte så kåsa mässigt.
Ang folk som visar spår tycker jag att det är skönt när man börjar bli trött eller det finns massor med spår som det ligger vatten i så man inte vet om dom är olika djupa. Så det uppskattas

De flesta dubbdäck borde väl klara av 5-7 mils asfaltkörning, plus skogsåkat, utan att för den skull tappa alla dubben. Om ett däck separerar så måste det ju vara fel på stommen. Har jag missförstått?

Mcihelin 2003 så gott som nytt vid start. Drabbades dock av att så gott som alla dubb på mittenklackarna bröts av övrig dubb slets men bröts ej.
Dubb bryts som regel endast på hårt underlag då de böjs bakåt dvs vid asfaltåka, i spåret är det vanligare att dubben slits ur klacken eller slits i sig pga sten etc. Iof mina högst privata iaktagelser menmen....

Angående spårvisning så är det väl bra men det e skit med mindre seriösa spårviftare som istället önskar ner en där det e som djupast. Man får avgöra från person till person om man litar på denne eller ej, överförfriskade 20,5 åringar göre sig icke besvär.

Borsiin JR skrev:
Mcihelin 2003 så gott som nytt vid start. Drabbades dock av att så gott som alla dubb på mittenklackarna bröts av övrig dubb slets men bröts ej.
Dubb bryts som regel endast på hårt underlag då de böjs bakåt dvs vid asfaltåka, i spåret är det vanligare att dubben slits ur klacken eller slits i sig pga sten etc. Iof mina högst privata iaktagelser menmen....

låter mer som det satt riktigt kassa dubb i ditt däck faktiskt.
nog för att jag inte kört så långa sträckor på asfalt men jag har kört många timmar på varierande underlag med dubbdäck.
när själva dubbkroppen blivit nedsliten så att halva dubben är borta brukar ju kärnan brytas av men inte på nya dubb.
har iof aldrig kört med michelin dubbisar.

Hållbarhet dubbdäck

Jag kör till jobbet hela vintern och även om vi normalt har hyfsat med snö så är det asfalt på alla stora vägar. Mina erfarenheter är att däcken (trelleborg) håller mycket bra, de har gått ett par hundra mil och visst börjar bakdäcket se lite slitet ut nu men dubben sitter fortfarande kvar och gör sitt jobb. Givetvis så kan man inte gasa på asfalt utan det blir att smyga fram på växlarna och framförallt i starterna. Framdäcket ser som nytt ut.

*/ ?>
Back