Norton och WLAN = mupp?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jaha, min tur att jävlas med norton IS då...

Delar lite tjockband med två grannar. Två av mina grannars datorer slutar helt plötsligt att fungera på mitt wlan. Jag kan se i min (ganska avancerade) router att dhcp-servern försöker ge ut ip-nr till klienterna, men datorerna vill inte acceptera det? "DHCP Offering lease 192.168.0.31 without success", upprepas ett antal gånger då klient-datorn gör en broadcast om och om igen.

Båda dessa burkar kör bajs-norton. Jag har själv aldrig någonsin haft problem med en sån enkel nätverks-sak och jag kör då heller inte norton. Satt en bra stund och försökte lösa problemet, men det enda som jag fick att fungera var att sätta statiskta ip.n på "drabbade" datorer.

Nu tänker jag ändra från WEP till WPA-PSK på min accesspunkt så jag får väl hjälpa dem att få kontakt igen. Samtidigt tänker jag be dem att ta bort norton och köra något enbart antivirus-tjohej. Min router är en alldeles utmärkt brandvägg, både inåt och utåt så det känns som att windows klena brandvägg för en gångs skull räcker.

Nån annan som haft problem med norton?:rolleyes:
:argpådato :skitdator :smasha

Behövs inte tas bort. däremot konfigureras, som alla andra program som försöker vara lite alltiallo.

ewook skrev:
2444537 Behövs inte tas bort. däremot konfigureras, som alla andra program som försöker vara lite alltiallo.
Kan man göra mycket mer än att skriva in att "192.168.0.0 / 255.255.254.0" är "säkra" IP.nr?
Varför har det fungerat i flera månader och slutar sedan helt plötsligt acceptera min DHCP? Jag börjar snart transpirera! :va

Tips mottages givetvis gärna! :)

Vilken version är det vi pratar om? Har du bytt routern/dhcp-scoopet? nånting?

ewook skrev:
2445423 Vilken version är det vi pratar om? Har du bytt routern/dhcp-scoopet? nånting?
Ena burken är NIS2005 och andra tror jag är NIS2003 eller något äldre. Jag är rätt osäker på vilka versioner de har, men det är iaf. inte samma.
Nope, har inte gjort något med IP-rangen på de aktuella strul-pellarna.
(Har iofs tryckt i ett nätverkskort till i routern för att köra mina egna burkar där, men det påverkar inte grannarna någonting - förutom att de inte kommer åt mina privata grejor längre...och det var ändå efter att klient-dhcp.n började strula.)
Min router/brandvägg är en Celeron server med RouterOS; http://www.mikrotik.com/software.html

Dator nr.2 (den gamla) ligger risigt till för en omistallation. Det finns misstanke om att där smugit sig in nått virus och där är så vansinnigt mycket böös i den. Att rensa den är en välgärning.

Den första vet i tusan. De kan ju ha haft en polare hemma också som gjort något. Det ligger utom min kontroll...och de kan själva inte mycket om datorer, mer än att man ringer mig om något strular. :rolleyes:

De som har den första burken (nyare) fick häromsistens en lånedator eftersom deras vanliga gick sönder (moderkortet). Jag lånade den en stund, la in den på wlan.et och allt funka bra. Där låg NIS2005 i den och den verkade vara ghostad. (Antar att det första servicefirman gör när lånedatorn kommer tillbaka är att blåsa tillbaka en ghost, så är den ok till nästa kund). Den fungerade nån vecka, sen slutade den också fungera.

Så totalt strular tre burkar av fyra (exkl en trådlös skrivare) på mitt grann-wlan. Gemensam nämnare är NIS, krux med DHCP.n och det faktum att de har fungerat fint och plötsligt börjat strula utan direkt anledning.
Som sagt, irriterande...

Last edited:
timm skrev:
2445551 Ena burken är NIS2005 och andra tror jag är NIS2003 eller något äldre.

Hrm, mina tips blir då:
Gör om konfigen på den burken du inte ansåg behöva en omblåsning - blås om den andra. Den 'nya' låneburken kommer med en förinstallerad version av nortonbråket - medföljer en skiva med den 'riktiga' versionen, gamla avinstalleras o den här andra slängs in o aktiveras.

lite off, men jag avskyr personligen trådlöst av vissa anledningar :D

Ytterligare tips - grotta fram en burk utan programmet, pröva - o konstatera att det verkligen är det som är boven helt o hållet.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...