Norton Commando

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Bifogat

• img-commando-spec1.jpg
    img-commando-spec1.jpg
    21.7 KB · Visningar: 1,267
  • img-commando-spec2.jpg
    img-commando-spec2.jpg
    21.7 KB · Visningar: 1,041
Last edited:
Jag tycker den är läcker utav h**vete! Tror inte något exemplar har letat sig in till Sverige än iofs. Lite dyr är den också tyvärr.

Den är inte dyrare än en Ducati vågar jag säga. Värsta Öhlins fram och bak plus annat skojj så du får rätt mycket maskin för pengarna. Men visst, den kostar ju en del. :)

Den är inte dyrare än en Ducati vågar jag säga. Värsta Öhlins fram och bak plus annat skojj så du får rätt mycket maskin för pengarna. Men visst, den kostar ju en del. :)

Sa inte att den är dyrare än en Ducati (jo, än min då) ny. Och ja, man får mycket godis med Nortonen.

Dock så är ju t ex Ducati ett etablerat märke i Sverige idag med tillgång till verkstäder och reservdelar vilket Norton inte (förhoppningsvis blir) är.

Gillar verkligen lite mer udda hojar som t ex Ducati, Bimota, Guzzi etc men vill gärna ha tillgång till verkstad och reservdelar om det skiter sig. Farsan körde Norton Commando i början av 70-talet och jag har hört mycket om deras kvalité, eller den sanna frånvaron av den, även fast han dyrkar modellen än idag.

Skulle nog kunna tänka mig att betala lite extra för att få ha en sån i garaget. Problemet ligger väl i det som nämndes tidigare, att det är lite snålt med verkstäder och så. Men visst är den farligt läcker, vi får väl hoppas att någon axlar utmaningen att bli återförsäljare/serviceverkstad här i Sverige.

Fruktansvärt snygg hoj.Underbart arv (om man nu kan kalla det de).
Pröjsar heller 200 k för en nybyggd/ny utvecklad klassisk norton/triumph än en en 15k billigare japan.
Jag må vara förstörd sen födseln pga allt gammalt underbart skrot, men den motorn är ett rent konstverk.

Skulle nog kunna tänka mig att betala lite extra för att få ha en sån i garaget. Problemet ligger väl i det som nämndes tidigare, att det är lite snålt med verkstäder och så. Men visst är den farligt läcker, vi får väl hoppas att någon axlar utmaningen att bli återförsäljare/serviceverkstad här i Sverige.

Står en i mitt garage. Vad vill du ge för den? Den är till salu. Helt livsfarlig dock, finns inte ett reglage som sitter som det brukar. :D

Bifogat

• Butiken och mc 030.JPG
    Butiken och mc 030.JPG
    156.8 KB · Visningar: 781
  • Butiken och mc 031.JPG
    Butiken och mc 031.JPG
    146.3 KB · Visningar: 652
Last edited:
Commandon är magisk!

Men helt sjuka pengar..

Vore jävligt hårdrock med originalet dock!

Står en i mitt garage. Vad vill du ge för den? Den är till salu. Helt livsfarlig dock, finns inte ett reglage som sitter som det brukar. :D

Skulle kunna tänka mig att ta över den för en rimlig slant. Är något åt det hållet jag har kollat efter. Måste bara se till att få nuvarande hoj såld, har inte plats i garaget för två hojar. Tyvärr.
Byta, kanske?

Skulle kunna tänka mig att ta över den för en rimlig slant. Är något åt det hållet jag har kollat efter. Måste bara se till att få nuvarande hoj såld, har inte plats i garaget för två hojar. Tyvärr.
Byta, kanske?

"Bara" en Comando skulle jag inte rekomendera.
Som komplement till en vardagshoj är det en fantastisk upplevelse.

"Bara" en Comando skulle jag inte rekomendera.
Som komplement till en vardagshoj är det en fantastisk upplevelse.

Vill mest ha något att skruva på under vintern och har väl insett att det är så mycket hårdare med caféracers än fighters. Lite mer "på riktigt" om man säger. Man skulle kunna säga det som att fighters är "the Poodles" och caféracers är "Mötley Crüe".
Tanken är väl att jag ska ha två (eller fler) hojar så småningom, håller på och letar garage för fullt.

vadå dyr?! visst det är en del pengar men ca 115000 sek är väl inte så farligt för en ny hoj?! eller?

Vill mest ha något att skruva på under vintern och har väl insett att det är så mycket hårdare med caféracers än fighters. Lite mer "på riktigt" om man säger. Man skulle kunna säga det som att fighters är "the Poodles" och caféracers är "Mötley Crüe".
Tanken är väl att jag ska ha två (eller fler) hojar så småningom, håller på och letar garage för fullt.
Då är jag helt med dig.
850 commandon var lite "den tidens hayabusa".
En värsting, men inte särskilt bra egentligen.
Betänk bara att motorn först konstruerades som 500cc.
Mer effekt än original är inte lämpligt - Bitarna är redan stressade.
I övrigt är det många småfel, men sällan något allvarligt.
Coolheten kompenserar.

vadå dyr?! visst det är en del pengar men ca 115000 sek är väl inte så farligt för en ny hoj?! eller?

Nej, men hemkrånglad till Sverige med diverse "Straffskatter för roliga saker" och massa avgifter på det blir det mycket pengar. :gnissla

Kan ju posta lite större bilder för större dreggelfaktor:

2009-norton-961commando.jpg

norton_commando_961_ss.jpeg

norton_commando_961_ss_engine.jpeg

Last edited:

Haha, var ser du öhlins av värsta sort på den där? Det är ju inte inverterad gaffel på den. Dessutom så kan mycket väl vara samma "öhlins" som på moto guzzi v11... På den hojen ska det tydligen vara billigare fjädring med öhlinsdekaler på prylarna.

Mm, nya 961 Commando är verkligen läcker, men på bilderna ser det dock ut att fortfarande röra sig om en prototyp; topplockspinnbultarna är olika långa, vevhuset/växellådan är tig-svetsad och den blå AN-kopplingen lyser som ett pisshål i snön...:va

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...