Norsk 19-åring får aldrig ta körkort

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Klart dom är vanliga Svensson, så du menar att en vanlig Svensson bryr sig om dom kör olovligt för att dom inte har körkort men inte bryr sig att dom kör olovligt för att dom är fulla?

Du antyder att om man kör rattfull så bryr man sig inte det minsta om körkort, lagar och regler. Jag menar att en övervägande del av rattonykterhet är -"Äh, det är nog lugnt.." och inte dyngfylla bakom ratten.

Helt rätt! :tummenupp Liknande straff borde utfärdas i sverige också, likväl att körkort dras in på livstid vid riktigt grova förseelser.
Som någon sa innan så kommer dom att köra ändå men det ska inte få ske lagligt.

Det står ju inget om promille eller andra omständigheter. Han kanske hade druckit en öl och inte tänkte på det när han gav sej ut eller rentav kört dagen efter.
Antar att det var lite värre än så med tanke på domen men att skriva att han aldrig bör få köra igen utan att känna till omständigheterna? Idag kanske han är den sista som skulle göra om det? Jag menar livstid är lääänge(i bästa fall)

Haha, men åååhhhh.. ni fattar väl att det hela är ett skämt, hur skulle det bli om norrmän fick framföra fordon!? I Norge åker man skidor, går på "tur" eller vafan det heter. (körkort i Norge.. men hallåååå liksom, hahaha)

Helt rätt! :tummenupp Liknande straff borde utfärdas i sverige också, likväl att körkort dras in på livstid vid riktigt grova förseelser.
Som någon sa innan så kommer dom att köra ändå men det ska inte få ske lagligt.

Och vad exakt skulle bli bättre av att dom inte får köra lagligt? OM Dom nu ska ut och köra så är de väl ändå bättre att dom gör det just lagligt..?
För köra igen det kommer han ju garanterat att göra och nångång måste nog även han växa upp och sluta köra över folk på fyllan...

Du antyder att om man kör rattfull så bryr man sig inte det minsta om körkort, lagar och regler. Jag menar att en övervägande del av rattonykterhet är -"Äh, det är nog lugnt.." och inte dyngfylla bakom ratten.

Söndag morgon är värst. Väldigt få som är oroliga när de vinkas in i kontroll.

Och vad exakt skulle bli bättre av att dom inte får köra lagligt? OM Dom nu ska ut och köra så är de väl ändå bättre att dom gör det just lagligt..?
För köra igen det kommer han ju garanterat att göra och nångång måste nog även han växa upp och sluta köra över folk på fyllan...
Vad jag menar är att det finns och kommer alltid att finnas en grupp människor som gör som dom vill utan hänsyn till lagar och regler, vissa växer aldrig upp. Det ska vi inte tillåta enligt min mening.

Det står ju inget om promille eller andra omständigheter. Han kanske hade druckit en öl och inte tänkte på det när han gav sej ut eller rentav kört dagen efter.
Antar att det var lite värre än så med tanke på domen men att skriva att han aldrig bör få köra igen utan att känna till omständigheterna? Idag kanske han är den sista som skulle göra om det? Jag menar livstid är lääänge(i bästa fall)
Att han kör falskskyltat och dessutom smiter från platsen är tillräckliga omständigheter för mig. Den uppfattningen verkar jag dela med det norska rättsväsendet.

Chansen att skaffa sig ett "normalt" jobb minskar nog också för grabben. Lätt att tänka sig att han skaffar ett mindre "normalt" jobb istället typ knarklangare till skolungdomen.
O andra sidan vet vi ingenting om bakgrunden till domen, var kanske tionde gången grabben torskade för styrfylla.

Vad jag menar är att det finns och kommer alltid att finnas en grupp människor som gör som dom vill utan hänsyn till lagar och regler, vissa växer aldrig upp. Det ska vi inte tillåta enligt min mening.

Det har du helt rätt i vissa växer nog aldrig upp och man kan inte tillåta vad som helst...
MEN om det var din 19åriga "ungjävel" till sån det var frågan om skulle du tycka att det var ok att han aldrig fick ta körkort pga en sådan händelse?
Att säga om en 19åring att han aldrig kommer att växa upp och bättre sig är ju fel.. Jag menar det förstör ju han chanser att få ett jobb som kräver körkort tex och det är ju inte spec bra när den dan kommer då han faktiskt vill styra upp sitt liv...
Jag säger inte att man alltid ska komma undan med en klapp på axeln men jag tror inte heller på hårdare straff..

Klart att grabben ska få ta ett körkort! Alla gör fel, i synnerhet i tonåren. Man lär sig med tiden och utvecklar ett förstånd så när han är 25 kommer han med största sannolikhet att förstå sina misstag. Vore bättre om man tog tag i saker och ting tidigare och lärde folk hur man ska bete sig i trafiken ( och utanför den).
Klart han har gjort sjukt mycket del men det ska inte hindra honom från att faktiskt få njuta av samma sak som vi här inne kan.

Klart han har gjort sjukt mycket del men det ska inte hindra honom från att faktiskt få njuta av samma sak som vi här inne kan.

Kör man rattfull och skadar två andra människor så hoppas jag verkligen att man aldrig mer kommer njuta av att framföra ett fordon. Så jävla blåögd är man inte när man är nitton.

Det har du helt rätt i vissa växer nog aldrig upp och man kan inte tillåta vad som helst...
MEN om det var din 19åriga "ungjävel" till sån det var frågan om skulle du tycka att det var ok att han aldrig fick ta körkort pga en sådan händelse?
Att säga om en 19åring att han aldrig kommer att växa upp och bättre sig är ju fel.. Jag menar det förstör ju han chanser att få ett jobb som kräver körkort tex och det är ju inte spec bra när den dan kommer då han faktiskt vill styra upp sitt liv...
Jag säger inte att man alltid ska komma undan med en klapp på axeln men jag tror inte heller på hårdare straff..
Faktiskt är det så att även om det var mitt eget barn som hade visat så synnerligen dåligt omdöme så hade jag tyckt det var rätt. Dom som känner mig skulle nog kalla mig för en otroligt omtänksam och empatisk person men när det kommer till dom som gör så orätt så har jag inte alls mycket till övers.
Du tror inte på hårdare straff, jag tror på hårdare straff - vi kommer nog inte så mycket längre i det.

Faktiskt är det så att även om det var mitt eget barn som hade visat så synnerligen dåligt omdöme så hade jag tyckt det var rätt. Dom som känner mig skulle nog kalla mig för en otroligt omtänksam och empatisk person men när det kommer till dom som gör så orätt så har jag inte alls mycket till övers.
Du tror inte på hårdare straff, jag tror på hårdare straff - vi kommer nog inte så mycket längre i det.

:tummenupp

Men sätter man sig full på en hoj och mäjar ner folk. Ja... Då är det ju något fel.

Men som någon sade "Tvinga honom att ta körkort" tycker jag också är en bra idé. MEN! Tänk om han gör om det igen. Krav på alkolås och fingeravtryck som vet vem som blåser och trycker fingret borde finnas.

Borde det inte gå på något sätt att liksom istället att blåsa så lämnar man saliv på en liten platta eller något och då läser apparaten av DNA typ som fingeravtryck. :va

Straffkommendering till någon oljeplatform ute i Nordsjön vore väl rimligt?

På tal om det har jag en kusin som åkte fast i Norge då han hade kört 180 med Ninjan på en 100väg han fick en veckas samhällstjänst och slapp helt böter, dock blev han av med kortet i 7 månader :död

Vissa personer bör inte få vistas ute i trafiken ö ht, och dessa ska självklart inte kunna ha eller ta körkort.

Jag tycker att det är helt rätt att möjligheten finns att på livstid dra in körkort eller förbjuda en person att ta körkort. Men då ska det handla om upprepade förseelser eller andra försvårande omständigheter.

Att han mejat ner folk på fyllan bestraffas lämpligen med en längre tids fängelsevistelse och böter till att börja med, det kan ju teroetiskt sett vara så att han är inne i en pissig period av sitt liv men som han faktiskt lyckas räta ut på något sätt.

Last edited:
Som vissa resonerar så kan man då tex skippa besöksförbud för det är ju inte så troligt att personen kommer följa det heller?, Skippa fängelse för yrkeskriminella för dem kommer ju göra om det igen. Att ta körkortet på livstid är ändå en markering. Kör han utan kan man straffa han igen vilket man inte hade kunnat om han hade haft körkort.

Det skulle säkert jag också tycka om det vore mitt eget barn.. Tills man börjar på att tänka vad det faktiskt innebär i det stora hela...
Det absolut inte ok att göra på det sättet och det är nog alla överens om och självklart ska han straffas men att hindra han från att ta körkort för all framtid tror jag knappast gör han till en bättre människa han kankse behöver hjälp ist för indraget lämp resten av sitt liv...?
Eller kankse kåken nån månad så han får tid att tänka efter lite...

Jag har själv art en riktigt "ungjävel" till sån och gjort både det ena och det andra plus lite till och shjälvkart blivit straffad för det en och annan gång, nu har jag faktiskt jobb och sköter mig bra till skillnad mot förr...
Så av egen erfarenhet kan jag säga att i det flesta fall så hjälper inte högre straff...
En del kanske behöver hjälp och inte några extra år på kåken..

Men det väl inte mycke att diskutera du får ju självklart tycka som du vill och personligen så skiter jag ju fullständigt i om han får ta kk eller ej det inte mitt liv det berör men tycker bara att det är lite fel att lida hela livet för att man vart ung och dum och gjort en idiot grej..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti