Norrmännen kör inte fulleffekt?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Hej på er gott folk.

En kille jag känner har köpt en hoj (R6) från Norge, han bänkade den för ettag sedan då han tyckte att den hade en skum effektkurva. Då visade det sig att den "bara" har 92hk på bakhjulet, betyder detta att den är strypt på något sätt? Om så, HUR? Är det mycket jobb/prylar som måste dit för att få den fulleffekt? Antar att det är något standardlösning på strypningen om det görs från general-importören i Norge...

Har ringt runt till några mc-firmor med de är bara arroganta och ointresserade.

Tacksam för svar.

- Peter -
 
nu är jag inte med, de ligger väl runt 95+hk tror jag, det beror ju sen på bänken och exemplaret den kanske är lite sliten eller har nåt som behöver ses över.
Det är ju inet så att de stryper den 5hk i Norge.
 
Jag kan inget om det här så jag borde väl egentligen inte säga något( :kocko :tungan ), MeN är det verkligen så stor effektförlust ?? För dom har väl 121hk i motorn? *intresserad*
 
shoei skrev:
Jag kan inget om det här så jag borde väl egentligen inte säga något( :kocko :tungan ), MeN är det verkligen så stor effektförlust ?? För dom har väl 121hk i motorn? *intresserad*
120hk uppges med trycksatt luftburk, det kan knappast många bromsbänkar använda sig av.

Vanligt värde är runt 110hk på vevaxeln.
 
Silwer skrev:
120hk uppges med trycksatt luftburk, det kan knappast många bromsbänkar använda sig av.

Vanligt värde är runt 110hk på vevaxeln.

allright ...

Hittade lite mer exact info precis! :)

Från yamaha:

Med trycksatt luftintag: 90,5 kW (123 hk) @ 13.000 rpm / Utan trycksatt luftintag: 86 kW (117 hk) @ 13.000 rpm

R6-04 då.
 
92 hk på bakhjulet från en helt original R6:a låter normalt. Inga strypningar i den.
 
Låter väl som att den tappat 10 hästar på sin höjd. Kan mycket väl vara slitage och lite mätfel.
 
shoei skrev:
allright ...

Hittade lite mer exact info precis! :)

Från yamaha:

Med trycksatt luftintag: 90,5 kW (123 hk) @ 13.000 rpm / Utan trycksatt luftintag: 86 kW (117 hk) @ 13.000 rpm

R6-04 då.

Fabriksuppgifter, aldrig att lita på...
 
Tycker att det låter fullt normalt. Man har ju alltid en viss effektförlust från vevaxeln till bakhjulet.
//Uffe
 
Tänk också på att ju fortare du kör, desto högre blir "turbo-effekten". Så att bänka en r6:a utan en simulerad vind(koppla på lite feta fläktar? ;)) gör att du tappar några hästar.

//Edit
Doh, missade inlägget med trycksatt/icke trycksatt luftintag. :huvet
 
Nu har jag pratat med killen igen, han säger att det står 72Kw i de norska papprerna han fått med hojen (72Kw och 92rwhp låter också lite underligt...), det stämmer väl ändå inte? Visst är de på mera original?

Rödmarkeringen ligger på 15500 rpm, den drar bra mellan 10KRPM ~12KRPM, men sedan stendör den över det...

Tacksam för ideér och förslag...
 
En del sykler selges strypt til 100 hk i Norge. Dette selvsagt for å få lavere avgifter og billigere forsikring. At alle fjerner denne strypningen er en annen sak...
 
syrrans kille fick ut 102 på slangen efter 32 bänkningar .. men det är ju kanske inte så vanligt.
 
Som han over her skrev så selges enkelte sykler som 100hesters utgaver her i Norge. Ta kontakt med den norske Yamaha importøren og spør hvor sperren sitter og hvordan man får fjernet den.
Btw, testet dere hestekrefter på veiva eller bakhjulet ? hp og bhp er to forskjellige ting ;)
 
Peccus skrev:
Nu har jag pratat med killen igen, han säger att det står 72Kw i de norska papprerna han fått med hojen (72Kw och 92rwhp låter också lite underligt...), det stämmer väl ändå inte? Visst är de på mera original?

Rödmarkeringen ligger på 15500 rpm, den drar bra mellan 10KRPM ~12KRPM, men sedan stendör den över det...

Tacksam för ideér och förslag...
Spelar ju ingen roll om den är strypt i papperna, du har ju mätt bakhjulseffekten och den är fullgod så han kan åka utan att skämmas.
 
Årsmodellen på R6-an är inte oviktigt. Ca 95 pållar ut på gakan på en -99 är vare sig dåligt eller ovanligt. En 01 eller nyare kan komma upp över 100-105 om jag kommer ihåg rätt.
 
Silwer skrev:
Spelar ju ingen roll om den är strypt i papperna, du har ju mätt bakhjulseffekten och den är fullgod så han kan åka utan att skämmas.
Nåja, nu är det ju inte just effekten i sig som är problemet, utan mera effektkurvan, kanske antagit felaktigt att just en strypning skulle kunna ställa till det på den fronten. Om den dragit starkt och fint från 10KRPM och upp till varvstoppen så hade det inte varit några problem som jag ser det.

Cykeln är en -00:a vad jag vet.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top