Norrlandsfiske?

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
KTM 660 smc
Hej!
Jag har tänkt att tvinga med några polare upp till norrland och fiska i en vecka.
Jag har dock aldrig varit ovanför Uppsala i vårt avlånga land och behöver då lite hjälp med olika platser vart man ska leta efter en stuga!

Ska självklart vara bra med fisk i vattendragen och helst vill jag både kunna flugfiska lite i små åar men också kunna spinnfiska lite i sjöar och större vattendrag. Är ute efter röding, öring, harr och även gädda och aborre.

Någon som har några bra tips på platser? Tar gärna emot tips om stuguthyrare och kanske nån som vill hyra ut sin egna stuga privat?

Kommer säkert en hel del tips förhoppningsvis. Norra delen av vårt land ovanför Uppsala är rätt stort. Fundera på vart ni vill åka.

Jag hade nog sökt mig uppåt fjällvärlden i närheten av naturreservaten för att få den totala naturupplevelsen.

Ett gott råd är att kontakta turistinformationen uppåt landet i den region ni tänk åka till.

Ett exempel:

Huvudsida
http://www.turism.jokkmokk.se/:
Fiske:
http://www.turism.jokkmokk.se/sv/fiske.aspx
Boende:
http://www.turism.jokkmokk.se/sv/boende/lista.aspx?cat=1_515

http://www.svenskaturistforeningen....nd/Fjallstationer/STF-Kvikkjokk-Fjallstation/

Finns massor att göra där uppe. Har många gånger försökt övertala vänner att åka upp, men de föredrar stränderna i Frankrike, Italien, Spanien. De vet inte vad de går miste om.

Ha en trevlig vistelse.

Hej!
Ja det är faktiskt därför som jag bad om råd i denna tråden, eftersom vi inte har en aning om vart vi vill åka därför få råd om vart man borde åka.

Ja fjällvärlden låter väldigt lockande och det borde ju finnas massa skidstugor som man får hyra för en billig slant.

Allra helst så vill jag vara flera mil utanför civilisationen och slappa och dricka öl, men kan även tänka mig att bo i en stugby bara fisket och naturen är bra!
Väldigt bra sidor, ska fortsätta kolla på andra turistsidor med!
Tackar och bockar =)

Kommer säkert en hel del tips förhoppningsvis. Norra delen av vårt land ovanför Uppsala är rätt stort. Fundera på vart ni vill åka.

Jag hade nog sökt mig uppåt fjällvärlden i närheten av naturreservaten för att få den totala naturupplevelsen.

Ett gott råd är att kontakta turistinformationen uppåt landet i den region ni tänk åka till.

Ett exempel:

Huvudsida
http://www.turism.jokkmokk.se/:
Fiske:
http://www.turism.jokkmokk.se/sv/fiske.aspx
Boende:
http://www.turism.jokkmokk.se/sv/boende/lista.aspx?cat=1_515

http://www.svenskaturistforeningen....nd/Fjallstationer/STF-Kvikkjokk-Fjallstation/

Finns massor att göra där uppe. Har många gånger försökt övertala vänner att åka upp, men de föredrar stränderna i Frankrike, Italien, Spanien. De vet inte vad de går miste om.

Ha en trevlig vistelse.

http://www.fiske.jamtland.se/

Har många gånger försökt övertala vänner att åka upp, men de föredrar stränderna i Frankrike, Italien, Spanien. De vet inte vad de går miste om.
Att bli uppätna av mygg? Lappsjuka? Att råka bryta av spöet på första dagen och inse att det är 25mil enkel resa till närmaste fiskeaffär? Skita under en gran i skogen?

Hmmm. Nästan så att man får lust att packa hojen och åka dit och smälla upp tältet :)

Arjeplog är tydligen något av ett fiske-mekka. Har dock ingen aning om var man ska vända sig. Går säkert hitta med lite googlande :)

Arjeplog är tydligen något av ett fiske-mekka. Har dock ingen aning om var man ska vända sig. Går säkert hitta med lite googlande :)

Är man i Arjeplog är det lätt, man kan vända sig åt vilket håll som helst. Alla riktningar pekar därifrån... :hihi

Är man i Arjeplog är det lätt, man kan vända sig åt vilket håll som helst. Alla riktningar pekar därifrån... :hihi

Jotack jag vet, har pluggat här i tre år nu. :)
Men just när det kommer till fisket har jag ingen aning om vilka man ska prata med. Är liasom inte största intresset här i livet.

Att bli uppätna av mygg? Lappsjuka? Att råka bryta av spöet på första dagen och inse att det är 25mil enkel resa till närmaste fiskeaffär? Skita under en gran i skogen?

Det är nog en prioriteringsfråga. Många har varit lite intresserade, men ofta ursäktat sig att de tycker att det är dyrt att flyga upp. Antagligen rädda för att det ska vara bortkastade pengar. Fördomarna är nog rätt stora om jag ska vara helt ärlig. De tar det säkra före det osäkra och åker söderut till sol, stränder och nöjesutbud. Det smäller högre för dem att komma tillbaka till jobbet och säga att de varit på franska rivieran för femtonde gången. I själva verket skulle de antagligen behövt lugnet Norrland har att erbjuda.

För ett par år sedan blev jag trött på ursäkterna och bjöd med en kompis. Betalade hela hans resa med uppehälle och allt. Han tyckte att det var en fantastisk upplevelse med midsommarljuset, lugnet och de aktiviteter jag styrde upp. Han gillar fiske så vi åkte till ett par fiskesjöar. Man kunde höra blodet cirkulera i ens kropp. Så tyst var det. Jag tror inte han förr eller senare åkt så mycket bil på så få dagar i sitt liv och sett så mycket utan att stressa. Förhoppningsvis fick han ett minne för livet. Han klagade aldrig på mygg.

Tog upp min flickvän för två år sedan. Hon fick en mygghatt på jobbet inför resan. Säger väl lite om fördomarna. Kan säga att hon aldrig behövde aldrig använda den. Den ligger vad jag vet helt oanvänd kvar i stugan. Hon tyckte också att det var en fantastisk upplevelse. Det är lite som en utlandsresa. Mentaliteten är annorlunda där uppe än söderut. Folk är vänliga och tar sig tid att hjälpa varandra. Norrland kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta.

• Gilla
Reaktioner: ft
tack så mkt för alla svaren!
Håller fortfarande på att övertala mina polare, ska visa dem tråden så tror jag nog de hänger med :D
Speciellt tack till ft som skrev en riktigt bra och utförlig recension om björkudden. Det är faktiskt exakt så som jag hade tänkt mig. Inte en granne inom synhåll och lugnet personifierat.
Ska absolut övervägas!

Återkom med recension av det hela sen, är själv grymt sugen på att bila upp när tid finnes och fiska lite.
Tjejens farsa har en stuga tillsammans med sina syskon uppe i Auktsjaur men jag vettefan om det inte är för långt upp? Enligt honom så finns det sjöar/tjärn lite precis överallt så man behöver inte leta länge efter fiskevatten, beroende på vad man ska ha så klart.
Vinterfiske på nån älv eller ute på en sjö och dra upp röding vore ju också häftigt, då slipper man ju dessutom knotten...

Flyger du till Kallax och kör väg 97 mot Jokkmokk för att sedan köra vidare mot Porjus för att ta dig dit?

Nepp. Det vore jobbigt i onödan. Man tar sig till Gällivare med flyg eller tåg och kan sedan åka buss till nordsidan av Langas (E45 nästan till Porjus och sedan norrut mot Ritsem/Stora Sjöfallet längs Vägen Västerut) där de hämtar en. Alternativt kan man unna sig en dyr taxi med släp om man är några stycken som skall vara ett tag och vill ha med skaffning.

Ja, eller bil hela vägen då. Men då vill man nog gärna ha ett par chaufförer.

Flyger alltid till Luleå och kör bil därifrån när jag är uppe i Norrland. Verkar vara kortare väg helt klart via Gällivare.

Nepp. Det vore jobbigt i onödan. Man tar sig till Gällivare med flyg eller tåg och kan sedan åka buss till nordsidan av Langas (E45 nästan till Porjus och sedan norrut mot Ritsem/Stora Sjöfallet längs Vägen Västerut) där de hämtar en. Alternativt kan man unna sig en dyr taxi med släp om man är några stycken som skall vara ett tag och vill ha med skaffning.

Ja, eller bil hela vägen då. Men då vill man nog gärna ha ett par chaufförer.

Kan tipsa om ammarnäs. Har en polare som har stuga där och han fiskar mkt där och får riktigt fina firrar. Dock beror fiske helt beroende på väder och olika tider på året. Mitt heta tips är att hitta ett ställe dit ni vill fara och ringa dit och höra när på året det är bra fiske. Tyvär vet man alldrig det.. :(

Själv var jag,tjejen och jycken uppe i saxnäs för några sommrar sen och den veckan vi var uppe var det SKIT väder och värdelöst fiske, bodde i tält med jycken och regn en vecka så man var inte på gó ile på slutet. Pratade med någon som var där veckan efter vi vek in handduken och då blomstrade fisket..

Så blir det resa för er hoppas jag verkligen att fisket är på eran sida.. :)

som Tok Hojen nämner, ammarnäs är sjukt fiske. Dock kostar det mycket om man vill fiska på ställena som är riktigt bra.

Skulle jag vara er och vill uppleva lättillgänglig fjällnatur skulle jag söka mig innåt arjeplogsfjällen t ex vouggatjålme-området. Billiga fiskekort, sjukt mycket fiskevatten, fin natur. man kan både flugfiska och spinnfiska, vilket kan vara svårt att kombinera i riktigt fina fiskevatten norrut.

Norra uppsala som norra sverige, tillåt mig att skratta.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back