Norrlänningar...hjälp!

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Det är bara å härda ut :)

Det ca 80-90cm snö hos mig nu
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Snö i skåne, självklart blir det kaos :rofl

Snön gör det ljusare i vintermörkret så se det från den ljusa sidan.
Det enda jag inte gillar med vintern är dessa vassa saker (som fastighetsskötaren dock är väldigt duktigt på att ta bort, i morse var alla puts väck men det finns andra som dock är betydligt sämre på det) och halkan.

Is till drinken någon.....:rolleyes:
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    32.2 KB · Visningar: 48
Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ska man egentligen ens bemöda sig att svara i en tråd som ytterligare bevisar hur dumma i huvet skåningar är?
Nääh fan ja sover på saken så får vi se...

Oj, vad trevlig du verkar. Men visst. Vi är jättedumma i huvet
här nere.

Jag funderar starkt på att flytta till Karlskoga. Jag har hört att
det är där allt händer:tummenupp
 

Merovingian

Guest
Onani. Massor av onani.
Tar dig igenom vilken vargavinter som helst.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
kyla, denna förbannade kyla, fick underkänt på bilen i dag pga att c-låset vä. bak hade frusit, bll släpper inte så dörren gick inte att öppna.
 

manneman

Guest
Oj, vad trevlig du verkar. Men visst. Vi är jättedumma i huvet
här nere.

Jag funderar starkt på att flytta till Karlskoga. Jag har hört att
det är där allt händer:tummenupp

Sen å andra sidan blev vi invaderade, inte fan bad vi om att bli svenskar i alla fall.
:huvet
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rätt lindrigt att ha en par minusgrader tycker jag när övriga landet (norra delarna) har upplevt kallaste vintern på mycket länge. När motoroljan i bilen är så kall att det knappt går att använda koppling och växelspak vet man att det är kallt.

Igår var det varmt ute och då visade termometern -4.

Men som sagt, skam den som ger sig. Motor- och kupévärmare så fungerar bilen hyggligt, sen är det bara en fråga om att klä på sig.

Vad gäller all snö så får jag väl till viss del hålla med, det är rätt mycket snö just nu (värsta på ungefär 20 år) men samtidigt är det inget ovanligt att det kommer snö här uppe. Vi är van snö. Vi vet att varje år mellan mitten / slutet oktober och in början av april kan det komma snö när som helst och hur mycket som helst.

Nere i söder där man inte är van snö så blir man lika förvånad år efter år när det kommer. Visst bor ni sydligt men ni bor ju inte runt medelhavet.

Grekerna är ju mindre förvånade när det kommer snö.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Oj, vad trevlig du verkar. Men visst. Vi är jättedumma i huvet
här nere.

Jag funderar starkt på att flytta till Karlskoga. Jag har hört att
det är där allt händer:tummenupp

Jag e jättetrevlig men hur jävla svårt ska de va?
"uuu ja fryser o de e halt på vägen, men jag vägrar klä på mig ordentliga kläder o sätta på vinterdäck..uuu" :huvet:huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mna, jag tror det är en flame.
Pedro hävdar sig vara hårdare än ett frukostägg; upp till bevis!

:löskokt :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rätt lindrigt att ha en par minusgrader tycker jag när övriga landet (norra delarna) har upplevt kallaste vintern på mycket länge.
Nere i söder där man inte är van snö så blir man lika förvånad år efter år när det kommer. Visst bor ni sydligt men ni bor ju inte runt medelhavet.

Tss

SMHI

Årets januari-kallast sedan 1987 i söder
I södra Sverige blev den här januarimånaden den kallaste sedan 1987. I norr behöver vi dock bara gå till 2007, 2004 eller 2003 för att finna en kallare januari.

Ett mäktigt högtryck över Ryssland har blockerat nästan all införsel av mild Atlantluft under januari. Det gäller framför allt i den södra delen av landet, där årets januari blev den kallaste på 23 år.

Nu är det kanske inte så märkvärdigt som det låter eftersom det med få undantag varit milda eller mycket milda januarimånader sedan 1988. I ett litet område i Bergslagen har man faktiskt mellan 1988 och 2009 haft 22 januarimånader i rad med medeltemperatur över normalvärdet 1961-1990. Men den serien är nu slutligen bruten.
Ganska normal januari längst i norr

I nordligaste Sverige har tidvis mildare luft tagit sig in och där blev januari något varmare än normalt. Där har flera januarimånader under 2000-talet varit kallare än i år
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Den ultimata vinterutstyrseln är Lovikavantar, underställ och en S.K "björnfitta".

Detta ger även garanterat inträde på alla pubar här i norrland.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Först gnäller ni på att det bara blir pissiga halvvintrar
Sen gnäller ni på att det blir en riktig helvinter

Jag tror helt enkelt sörlänningar är ett gnälligt släkte :va
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Denna vintern är egentligen ingenting mot vintrarna på 80-talet.
Speciellt vintern 1987 då Gulinhuset i skövde brann. Det var enligt uppgift minus 33! . Branden var svårsläkt och det kallades i folkmun för "isslottet" då vattnet bildade stora istappar runt hela byggnaden.

[YOUTUBE-ID]lEdyc_ywNnk[/YOUTUBE-ID]

Dessa kalla vintrar kommer man också ihåg i och med att man red mycket barbacka (kanon för balansen) för om hästarna halkade så minskade risken att vi skulle fastna. Idag ställer man väl in när det är så kallt :rolleyes:
 
Last edited:

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Norrlann

Som Dolph säger:

"Vi ställer oss i en ring runt ett värmeljus. Om det är riktigt kallt tänder vi ljuset."

Nä men skämt åsido. Bygg ett berg, köp en lift, på med brädan eller skidorna och undvik att åka sönder pisten. Det är bästa receptet - ta tillvara på det vintern har att erbjuda.

Hade jag varit sörlänning hade jag tagit livet av mig. +3 och slask har aldrig varit min grej. Jag kan förstå de som känner att de är av "fel kön".
Det skulle kännas som min kropp var född på fel plats - lite som en blekfis med en didgeridoo i näven bland en massa aboriginer. Det skulle aldrig kännas riktigt rätt.

Nä, min ledvätska funkar bäst runt minus 8-12 grader. Jag har dessutom en felande termostat som inte kyler riktigt så när det är runt
0-gradigt ute och jag måste skotta så sker det i shorts [sch-åårts] och ev en T-shirt [tii:schkj-öört] men inte för att jag är ball (för det är jag inte) utan för att det är för varmt.

Hade det inte varit för närheten till havet och motorcykeln hade somrarna varit ett rent helvete!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top