Norrköping: Motorcykelolycka

Nu maste jag lägga mig i diskussionen.

Först tycker jag att ni skall vara glada att föraren av MC:n överlevde och att alla förhoppningsvis är friska och det bara var materiella skador. Ni har bara irritationen av att det kostade pengar att leva med, inte att ni var delaktig (inte ansvarig) till nagons död.

Sedan har jag personlig erfarenhet av liknande olycka men da satt jag pa hojen. Jag lag i liknande hastighet, minst 50 km/h men max 70 km/h (har ingen anledning att ljuga det var nagra ar sedan) när en bilist (VW-pickup) trodde han skulle vara snabbare än jag. Mitt bromsspar mättes till 8 m tills det smällde i bilen. Jag flög ca 5-10 m efter att mitt knä hade slagit i bilen.

Jag har tittat pa er skiss och jag tycker att ni skall ga igenom er egen minnesbild. Hur körde ni? Var det verkligen 150 m och mätte ni upp avstandet? Kom det nagon fran höger pa andra sidan refugen? Kan det ha varit sa att din tjej saktade upp nagot för att kontrollera trafiken fran höger och att hon saktade in lite för tidigt, dvs mitt i den vägbana ni redan korsade? Ett sadant "plötsligt" inbromsande mitt i vägbanan kan ha överraskat MC föraren eftersom han förväntades sig, räknade med att ni skulle hinna över och därför inte själv släppte pa gasen?

Nu kan du säkert tycka att jag var inte där och kan därför inte veta men jag vet ocksa att minnet vid en obehaglig situation blir väldigt förvridet, man vill komma ihag det som känns mest rätt för en själv och hur det än var sa hade ni väjningsplikt.
 
Last edited:
Stuff skrev:
2594768 Du tycker inte det är ett glasklart fall när en bil som har väjningsplikt kör ut och blir påkörd av en hoj som kör på huvudled i en hastighet av 50-60 km/h? Det skulle vara väldigt intressant att få en bekrivning av vad du anser vara ett glasklart fall.
Det är inte fastställt att hojen höll 50-60 km/h, därför är det inte heller glasklart.
 
Orca69 skrev:
2595336 Det är inte fastställt att hojen höll 50-60 km/h, därför är det inte heller glasklart.
Att polisen i sin rapport har mätt bromsspåren och uppskattat hastigheten till 50-60 km/h är väl så nära fastställt man kan komma i detta ärende.
 
Stuff skrev:
2595428 Att polisen i sin rapport har mätt bromsspåren och uppskattat hastigheten till 50-60 km/h är väl så nära fastställt man kan komma i detta ärende.
Jag var av intrycket att hastigheten var information från mc-föraren.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2594549&postcount=45

Men jag har å andra sidan inte sett någon rapport och vill inte spekulera i vems fel det var då informationen här i tråden inte är tillräcklig (och naturligtvis partisk).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top