Normalt att bromsvätskenivån sjunker några mm under en säsong?

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Såg häromdagen att bromsvätskenivån fram stod på "min". Minns inte vad nivån var gången innan jag kollade men antagligen var den iaf över "min" eftersom jag inte brydde mig. Tror att den sjunkit ca 3mm sedan början av säsongen (ca 350 mil, mest körning i tätort/stad). Är det normalt eller är det dags att börja leta läckage? Bromsvätska har väl inte så stor värmeutvidgningskoefficient eller vad det nu heter så det borde väl inte bero så mycket på yttertemperatur?

Micke O skrev:
Såg häromdagen att bromsvätskenivån fram stod på "min". Minns inte vad nivån var gången innan jag kollade men antagligen var den iaf över "min" eftersom jag inte brydde mig. Tror att den sjunkit ca 3mm sedan början av säsongen (ca 350 mil, mest körning i tätort/stad). Är det normalt eller är det dags att börja leta läckage? Bromsvätska har väl inte så stor värmeutvidgningskoefficient eller vad det nu heter så det borde väl inte bero så mycket på yttertemperatur?

Helt normalt... Då bromsklossarna slits åker ju kolvarna i oket längre ut.. vilket medför att det rumms mer olja i oket.. därav lägre nivå i behållaren!!

Kolla om klossarna är slitna :tummenupp

Fyll INTE på behållaren!
När du ska byta belägg kommer behållaren svämma över och du har vätska överallt.

Klassiskt fel folk gör på sina bilar...

Givetvis, att jag inte tänkte på det... Tack för svaren. Ska kolla beläggen.

Om jag skulle få för mig att byta bromsvätska. Är det något speciellt att tänka på eller är det bara att göra rent och skruva av påfyllningslocket, öppna nippeln nertill och låta det rinna ut och sedan fylla på nytt till det kommer färsk vätska eller ska man försöka hålla nivån i behållaren konstant. Självklart också testa bromsarna stillastående och sedan i låg fart efteråt!

Micke O skrev:
... eller ska man försöka hålla nivån i behållaren konstant. ...
Om man är rutinerad på luftningen så tömmer man helt innan man fyller på nytt, annars gör man enligt citatet.

Robban_C skrev:
Om man är rutinerad på luftningen så tömmer man helt innan man fyller på nytt, annars gör man enligt citatet.

Hmm, har du lust att beskriva?

Byte....

gör-så-här:
1 sug ur eller lossa pumphuset från styret, töm ur.
2 tryck tillbaks kolvarna med klossarna kvar, lättare då.
3 upprepa punkt 1
4 montera nya klossar
5 fyll på med ny vätska från en obruten burk
6 på börja luftningen, förutsätter att du vet vad du gör , annars låt någon som kan visa dig första gången.( ringnyckel på urluftskruv, slang monterad och ner i burk, flaska, pumpa upp tryck, håll kvar, öppna urluftskruv lite, handtag sjunker sakta in, vätska-luft i slangen, stäng urluftskruv)
7 upprepa detta i punkt 6 till slangen bara har vätska, kolla hela tiden att det finns vätska i pumphuset. fyll ofta.
8 kolla att du får ett nästanstumt grepp efter luftning och inga läckage i systemet för övrigt.... :tummenupp

Micke O skrev:
Hmm, har du lust att beskriva?
Beskriva?
Man tömmer genom att pumpa/suga ut all gammal bromsvätska (tryck gärna tillbaks kolvarna i oken också eftersom det kan rymmas en hel del gammal bromsvätska bakom dom). Torka gärna ur den där svarta sörjan ur botten på behållaren.
Fyll därefetr på ny vätska och lufta som vanligt genom att pumpa/suga tills jobbet är klart.

Finessen med att tömma helt är att man garanterat får helt ny bromsvätska ist f balndning mellan gammal och nytt som man annars lätt får samt att man får tillfälle att rensa det där svarta kletet i behållaren.

Men är man lite osäker på vad man håller på med så gör man på konventionellt sätt. Det är nästan lika bra som att tömma helt och massor bättre än att inte byta alls (dvs som de flesta tyvärr gör, kika gärna på färgen på bromsvätskan i behållarna (genomskinliga) på lite hojar utanför ett fik nån gång, ofta nattsvart trots att färsk bromsvätkska är klar eller svagt gulaktig).

Edit: tassen kom med en rät bra bruxx ovan men jag kompletterar lite bara för att vara värst :hihi :
Jag brukar knacka lite lätt med plastskaftet på en större skruvmejsel på ok och handtag medan jag luftar för att försäkra mig om att det inte finns några luftbubblor kvar. Man kan också krama in handtaget allt man kan innan man öppnar nippeln, på så sätt blir det ett rejält flöde när man öppnar nippeln, då borde ev luftbubblor "sköljas med" bättre.

Last edited:
Robban Är värst...

han har fler hojar än jag.....

självklart att man torkar rent behållaren, trodde inte att jag måste säga det också.
man kan också låta slangen vara i burken nere i den utpressade oljan och låta urluftningsnippeln vara lite öppen , krama handtag och pumpa på, fyll i ny vätska å pumpa.

Viktigt att man pumpar upp ett bra tryck på sista pumpningen med stängd urluftnippel , sen öppnar man lite och håller trycket å så stänger man.

Då ska handtaget vara bra stumt .....

Ett tips till, har du inte metallomspunna slangar , byt omgående. original ska ändå bytas var 4 e år enligt tillverkaren.

snor tråden lite och passa på att fråga...

Samma sak hände mig och jag bytte klossar för dom var helslut, men oljenivån steg inte mycket iallafall, får jag fylla på med olja nu`??

Miss_Orchidee skrev:
snor tråden lite och passa på att fråga...

Samma sak hände mig och jag bytte klossar för dom var helslut, men oljenivån steg inte mycket iallafall, får jag fylla på med olja nu`??
Nya belägg....
Oljenivå mellan max o mitten..... :tummenupp

tassen skrev:
han har fler hojar än jag.....
:hihi :hihi
Trist att jag inte har tid för alla.

Vi får väl försöka komma ihåg den här tråden eftersom frågan uppkomme rmed jämna mellanrum, eller hur?

Robban_C skrev:
:hihi :hihi
Trist att jag inte har tid för alla.

Vi får väl försöka komma ihåg den här tråden eftersom frågan uppkomme rmed jämna mellanrum, eller hur?

Bara du påminner mig så kommer jag ihåg...jag är ju gamal å senil... :va

Tack för alla svar!

Kollade beläggen och konstaterade att det inte var mycket att ha, ca 2mm och enligt boken ska man byta vid 1,5mm så det var väl dags nu. 17:46 vid Alviksplan konstaterade jag att jag borde hinna till MC-Varuhuset och 17:58 sprang jag in genom dörren (nej jag körde inte som ett svin).

Nu är de nya beläggen monterade mha chefsmecken (farsan). Fick pumpa långsamt några gånger men sen kändes bromsen bra. Nivån är över kontrollfönstret men jag såg inget läckage när jag hade pumpat. Bytte aldrig men färgen på vätskan är gul och genomskinlig (i fönstret), ungefär som matolja. Provbromsade några gånger i låg fart och det kändes bra.

Micke O skrev:
... Fick pumpa långsamt några gånger men sen kändes bromsen bra. ...
Helt normalt eftersom du måste trycka in de nymonterade beläggen till skivan.
Ut o kör! :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck