Normala DB nivåer

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Laddade ner en liten app till surfplatta för skojskull för att mäta Ljudnivån. När jag är ca 40-50cm ifrån den och pratar normalt reggar den ca 70-75db, är det rimligt eller visar den fel?

Kollade lite på nätet och hör o häpna:
*Vanlig samtalston - ca 60db
*Åka bil - ca 80db
*Tyst sovrum/mitt ute i skogen - ca 20db

Just nu visar den på ca 45db i mitt rum. Jag bor i ett litet studentrum på studentboende, Riktigt dåligt isolerat.
*de rör sig folk i korridoren och pratar lite.
*Jag har en Frys och kylskåp i mitt rum (20m2). fyrsen låter rätt mkt, bubblande ljud
*Har fönster öppet och fåglarna kvittrar utanför.

Är 45db en rimlig nivå på ljud i mitt rum eller är appen åt helvete?

Någon där ute som vet / uppskattar hyffsat vad som kan vara en normal db nivå i ett rum med kyl/frys öppet fönster samt dålig ljudisolering och liv i korridoren (jag hör klart och tydligt vad de pratar om, de håller normal samtalston - som ett mått på "isoleringen")
 
Rent spontant skulle jag inte räkna med att en mick på en surfplatta är känslig nog för sånt där.

Men jag har haft fel om saker förr.
 
Problemet verkar ju vara att den kan underskatta ljud (dvs ge lägre mätvärde). jag bara testa för skoj skull, men tycker någon de låter som en rimlig nivå?
 
Det finns massor av tabeller över sånt där men ur direkt ur minnet så låter det rimligt. Min buller-app underskattade brutalt i alla fall.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top