Normal temp? Daytona 675 -10

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Hej,

Har just införskaffat en Daytona 675 -10 med knappt 800mil på mätaren.
Jobbpendlar med den bl a. Har ca en mil till jobbet varav första 6km går på E4, så då kan man som regel nästan hålla hastighetsbegränsningen om det inte är alltför mkt bilar/köer.
Sista 4km till arbetsplatsen går väldigt långsamt i tät stadstrafik. Märker att när jag kommer innanför tullarna stiger tempen och det bara väller upp värme mellan benen på mig. Tempindikeringen stiger 1-2 markeringar över vad som enligt handboken är normal temp. Jag förstår att min hoj inte är byggd för att stå stilla samt att kåporna inte bidrar till effektiv kylning. Nu går det väl an men senare i sommar när det kan vara ca 20 grader redan på morgonen när man ska i väg, då kommer det ju koka garanterat. Är detta normalt för klädda sporthojar, dvs man får räkna med detta? Eller kan det vara något fel? Kylvätskan har normal nivå. Vet dock inte när den är bytt senast. Har det stor betydelse för kylningen hur pass fräsch den är? i övrigt går hojen kanon.

Robert
 
Alltså hur varm blir den? vid drygt 100 grader brukar fläkten gå igång (lite olika från hoj till hoj), gör den det? efter detta brukar ju tempen gå ned en bit (tills fläkten slutar igen) Vid köer och en del stillastående är detta inte ovanligt. Hojar blir varma väldigt snabbt. Vid normal körning brukar kanske snitttempen i en motor vara 80 garder ca!
 
Last edited:
Hur varm den blir i grader vet jag inte, det finns väl inget som talar om gradantalet?
Men har inte hört att fläkten gått igång.
 
Låter fullständigt normalt. Du har en klump under magen som väger 80 kg och är 80-100grader varm. Som det ska vara.
Kåporna gör att kylningen fungerar bra. Dom riktar luften åt rätt håll. Sällan tillverkare har sådan otur att det inte fungerar att köra.
 
Ok du har ingen digital gradmätare då (olika). Med största sannolikhet är tempen som sagts helt normal. Prova att stå still och lyssna när fläkten går igång. Gör den det och tempen börjar gå ned något efter en halv minut så är allt i sin ordning (stå inte för länge dock om mätaren verkligen går i taket!).
Kylvattnet ska inte påverka att den blir för varm ( om det inte är för lite)
 
Last edited:
Det är säkert inget problem. Min VFR håller enligt tempmätaren straxh under 80 grader vid körning på landsväg men så fort jag kommer innanför tullarna och det börjar gå sakta klättrar temperaturen upp rätt ordentligt. Det tar inte särskilt lång stund innan temperaturen når 105 grader när fläkten går igång. Sen går fläkten en stund tills tempen är nere på 95 grader och sen stiger det igen. Hur fort det går beror lite på utomhustemperaturen.

Så att det stiger en del när du kommer in i stan och börjar köra sakta är inget onormalt. Kör du längre sträckor i stan så kommer du säkerligen att upptäcka samma fenomen som jag. Hojarna ligger normalt sett på ganska låg temp men i låg fart så stiger tempen tills fläkten går in och hjälper till.
 
Tjejens Daytona fungerar precis lika dant som din. Tempen ökar snabbt så fort man står stilla i köerna.
Och när den blir tillräckligt varm så går fläktarna igång, men då brukar temperaturen stanna av.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top