Norgeturer 2012 the only one

Vi är några som kommer köra Sthlm-Norge och köra runt där lite. 1 juli bär det av och sen måste iaf jag vara hemma till 5:e juli. Möjligt att de andra hänger kvar i Norge några dagar till. Vi kör BMW 1200GS och 800GS
:hej
1-4 juli är luckor i min kalender just nu. Jag skulle kunna köra upp från göteborg och möta upp i norge vid lämplig plats. Hur hade ni tänkt bo och äta, hyttor/tält, laga egen mat?

Vi är några som kommer köra Sthlm-Norge och köra runt där lite. 1 juli bär det av och sen måste iaf jag vara hemma till 5:e juli. Möjligt att de andra hänger kvar i Norge några dagar till. Vi kör BMW 1200GS och 800GS
Jag skulle kunna tänka mig att hänga på. Det där låter kul. Hur har ni tänkt göra med boende? Jag kommer att köra Tiger 800.

Jag är en till villig kandidat att hänga på till Norge, då helst Trollstigen.

Jag o damen skall nog dit i sommar. Förmodligen andra halvan av Juli. Först Oslo och sedan Västlandet och norrut är tanken iallafall..

Tips o råd mottages tacksamt!
Vi blir två på min Multistrada 1200

Söderut e18. dra av norrut vid Kragerö mot drangedal, roadracingbana några mil där, sväng vänser över fjället vid Bostrak, ta er vidare till Evje och deras södra camping. Nattis. Åk sedan till Tonstad, upp på fjället och ner i Lysebotn, tillbaka samma väg, men fortsätt över fjället till Valle, sedan norrut norrut norrut. Kan inte bli fel. Upp på sognefjäll via gamla vägen vid Aurland, fortsätt till Lom via Geiranger till Trollstigen, till Dombås, Folldal, Tynset, via Tolga, över fjället till Idre, sen hem. God tur, du är nu godkänd i kurvkursen.

Härliga vägar, bra rutt-tips Tudor! :tummenupp:)
Söderut e18. dra av norrut vid Kragerö mot drangedal, roadracingbana några mil där, sväng vänser över fjället vid Bostrak, ta er vidare till Evje och deras södra camping. Nattis. Åk sedan till Tonstad, upp på fjället och ner i Lysebotn, tillbaka samma väg, men fortsätt över fjället till Valle, sedan norrut norrut norrut. Kan inte bli fel. Upp på sognefjäll via gamla vägen vid Aurland, fortsätt till Lom via Geiranger till Trollstigen, till Dombås, Folldal, Tynset, via Tolga, över fjället till Idre, sen hem. God tur, du är nu godkänd i kurvkursen.

Kompis och jag drar den 30 till Norge, vi kör via Storuman in till Mo I Rana, e6 norrut till Ofoten, färja till Lödingen på Lofoten. Ska vara där Tre eller fyra dagar, lånat stuga av bekant mitt på, dagsturer så vi hinner med hela ögruppen. Sedan bär det av med färjan till Bodö. Söderut på RV17. (http://www.kystriksveien.no/) Till Steinkjer. Sedan får vi se hur många dagar vi har kvar, men om tid finnes åker vi efter kusten med Trollstigen Geiranger, Sognefjäll och allt det där vanliga hemmåt. Längtan börjar bli svår nu....

Sticker iväg till Norge och Dalarna i morgon kväll! Ingen seriös Trollstigs-Geiranger-Lysebotn-tur utan en Norgetur Light.

Första kvällspasset bär till Rossö (Strömstad), där middag aväts.

Nästa morgon tar vi Idefjorden-Halden-väg 22 och vidare på mindre landsvägar upp i landet för att svänga av mot Sverige och Granfjällsstöten för övernattning.

Dagen därefter blir det en rundtur Sälen-Idre-Drevsjö-nedåt på norska sidan och tillbaka till Stöten för natten. (Vägtips här?)

Nästa dag en Dalatur runt Siljan. Ny övernattning i Stöten. (Vägtips här?)

Och som avslutning kör vi hem genom Värmland och Dalsland på småvägar. Som av en händelse kommer vi att råka passera Brudfjällsvägen på vägen söderut... :)

EDIT: för första gången åker jag till Norge på annan hoj än en caféracer!:) Kommer att vara en ny upplevelse att köra med kåphoj genom de norska regnskurarna istället för naket... Det blir min "nya" Sprint ST (en 2003:a) som får göra jobbet den här gången.

Last edited:
:hej
1-4 juli är luckor i min kalender just nu. Jag skulle kunna köra upp från göteborg och möta upp i norge vid lämplig plats. Hur hade ni tänkt bo och äta, hyttor/tält, laga egen mat?

Planen är att korsa in till Norge via Idre, då slipper man de "tråkiga" bitarna i södra Norge utan kommer direkt till det göttiga :) Vi kommer nog ha med tält, men även bo i hytta nån natt eller två.

Tält för att kunna ha möjligheten att sova ute på fjället nånstans. Där är det ont om hyttor.

Bara att haka. Se mitt inlägg om boende ovan.
Vi lämnar Stockholm sön 1 jul alternativt redan dagen innan.

Reseplanen låter utmärkt! :tummenupp Måste fixa tält och sånt, men det känns inte som något hinder precis. :) Man skall se till att vara resklar till den 30:e alltså.

Om någon här planerar eller är sugen på en Norgetripp så tänkte jag försöka komma iväg en sväng vecka 30 dvs. 23-29 Juli. Inget bestämt mål överhuvudtaget så kom gärna med förslag.

Nyss hemkommen från Norge. Sundsvall till Trondheim via E14, sen kusten till Brönnöysund(goda räkor :-), sedan Rv17 till Bodö(goda räkor även här), E6 till Mo i rana vilket var en ganska deprimerande stad, E6 dit var däremot riktig fin att åka, söderut och till Brönnöysund igen, Rv76 var väldigt fin och skoj, sen avslutningsvis Brönnöysund till Sundsvall via Gäddede, Strömsund, Hammarstrand. Drygt 260 mil på 5 dagar och ytterst lite regn, härligt...ImageUploadedByTapatalk1340098493.647097.jpg
Rv76

Tyckte det var lite otäck känsla vid låg fart då jag närmade mig hemmet...orsak..ImageUploadedByTapatalk1340098598.277298.jpg
..ett framhjulslager som sett bättre dagar.

ImageUploadedByTapatalk1340098652.922641.jpg
E6 från Bodö över saltfjället(tror det heter så, där man passerar polcirkeln)

ImageUploadedByTapatalk1340098751.642476.jpg
ImageUploadedByTapatalk1340098805.322913.jpg
ImageUploadedByTapatalk1340098848.392970.jpg
Och så ser jag ut
ImageUploadedByTapatalk1340098890.125240.jpg
Från Bodö på väg ut mot E6'an

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aight. På söndag bär det av från Sthlm. Några sticker redan på lördag. Vill nån haka så hojta.
Vi kommer vända hemåt på onsdag för att vara åter i Sthlm torsdag em senast.

Här är en till. tänkt sig 4dagar. första gången utomlands med hojen så sällskap vore trevligt. tänkt mig vecka 28 eller 29

Har kollat min kalender, stämt av med semester, ungar mm. Inhandlat tankväska och nytt bakgummi. Jag drar (ensam) mot Trondheim Vecka 31!:tummenupp
Har nämnt det tidigare, men planen är att därifrån ta mig söderut för den obligatoriska Trollstigen. På vägen dit stannar jag till hos en polare i Ålesund för nån bira. Stoppar gör jag när jag känner för det eftersom jag har tält. Resan är målet och då kan det ju bara vara vädret som ställer till det.

Aight. På söndag bär det av från Sthlm. Några sticker redan på lördag. Vill nån haka så hojta.
Vi kommer vända hemåt på onsdag för att vara åter i Sthlm torsdag em senast.

Tre desperados drar till Norge på söndag. Start Shellmacken, Bålsta 11:30, imorgon söndag om om någon har lust att så här i sista minuten säga: 'fuck it !' och följa med. Räkningar, kärringar, ungar och annat trist finns säkert kvar nästa vecka också.

Satt uppe till sena natten och planerade exakt färdväg, gjorde packlista och beställde karta.
Det dök upp en fråga, lite löjlig för er veteraner kanske, men vill bara minimera strul.
Hur funkar det med betalning av vägtullar och färjor? Betalning på plats, kort eller kontanter?

Satt uppe till sena natten och planerade exakt färdväg, gjorde packlista och beställde karta.
Det dök upp en fråga, lite löjlig för er veteraner kanske, men vill bara minimera strul.
Hur funkar det med betalning av vägtullar och färjor? Betalning på plats, kort eller kontanter?

Vägtullen koster inget för mc. Färjorna betalar du lätt med kort ombord.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!