Norgetur

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
KTM 625 SMC -04
Då kom man hem efter en vecka i Norge.
Jag och min tjej Malin tog båten från Helsingborg till Oslo förra söndagen (ville inte köra 60mil motorväg till Oslo). Efter en dryg resa kom vi in i Oslofjorden på måndagsmorgonen och vädret var hmmmm... inte så bra! Bild 1)
Nåja, det finns inget dåligt väder, bara dåliga däck! Klädde oss i regnställ och började färden mot Bergen. Vi körde över Hardangervidda. Hade kollat innan att det skulle vara runt 45-50mil dit.. ja det tar väl 5h tänkte vi. Haha det sket sig duktigt..
Det gick ju inte att köra så snabbt på deras 80 vägar med full packning och tjejen bak..
Vi kom fram på kvällen till Malins kompis där vi skulle bo.. Najs utsikt!
Åt middag, sen bara hamnade man i coma zzzzzz.
Ner på stan dagen efter, kollade på fiskmarknaden och köpte en fetingbaguette mmmmm :tungan .
Köpte även en massa skaldjur.. På torsdagen så stack jag och en kompis och skulle fiska i en fjord, provade där i ett par timmar men fick inget. Så vi körde ner till en hamn en bit bort där vi iaf. fick ett par sådana här, vafan det nu är..
När vi skulle köra hem så tog vi en annan väg, genom världens längsta tunnel, Laerdalstunneln 2,45mil lång.. Och givetvis började det regna.
Vem behöver C-skydd?? Där fanns 3 bergrumm som detta i tunneln. Kolfiberblåset ekade rätt fint här! :yoparty
Vid ett tankstop såg Malin denna inkörd till hälften i däcket!!
Lånade en tång, spottade på fingret.. inga bubblor... puh!
Slutligen kom vi tillbaka till Oslo.. Åt på Kung-Börje, sen på båten.
Upp på soldäck, beställa en bira o njuta..
Sen kommer denna coola kille...
Kom iland kl 7 imorse, började jobba 9.30..
Men det var en bra semester iaf..

Bifogat

• Norgesemester 001.jpg
    Norgesemester 001.jpg
    122.8 KB · Visningar: 103
  • Norgesemester 002.jpg
    Norgesemester 002.jpg
    99.8 KB · Visningar: 91
  • Norgesemester 005.jpg
    Norgesemester 005.jpg
    102.5 KB · Visningar: 128
  • Norgesemester 006.jpg
    Norgesemester 006.jpg
    84.5 KB · Visningar: 104
  • Norgesemester 008.jpg
    Norgesemester 008.jpg
    90.5 KB · Visningar: 236
  • Norgesemester 009.jpg
    Norgesemester 009.jpg
    107.3 KB · Visningar: 118
Bilder..

Bifogat

• Norgesemester 013.jpg
    Norgesemester 013.jpg
    88.6 KB · Visningar: 93
  • Norgesemester 014.jpg
    Norgesemester 014.jpg
    90.7 KB · Visningar: 180
  • Norgesemester 016.jpg
    Norgesemester 016.jpg
    104.1 KB · Visningar: 125
  • Norgesemester 019.jpg
    Norgesemester 019.jpg
    103.1 KB · Visningar: 192
  • Norgesemester 027.jpg
    Norgesemester 027.jpg
    109.5 KB · Visningar: 144
  • Norgesemester 030.jpg
    Norgesemester 030.jpg
    80.5 KB · Visningar: 113
fler..

Bifogat

• Norgesemester 031.jpg
    Norgesemester 031.jpg
    101.8 KB · Visningar: 77
  • Norgesemester 035.jpg
    Norgesemester 035.jpg
    85.2 KB · Visningar: 172
  • Norgesemester 039.jpg
    Norgesemester 039.jpg
    108.1 KB · Visningar: 85
  • Norgesemester 040.jpg
    Norgesemester 040.jpg
    122.1 KB · Visningar: 244
  • Norgesemester 041.jpg
    Norgesemester 041.jpg
    115.6 KB · Visningar: 137
  • Norgesemester 043.jpg
    Norgesemester 043.jpg
    83.3 KB · Visningar: 193
sista

Bifogat

• Norgesemester 045.jpg
    Norgesemester 045.jpg
    82 KB · Visningar: 107
  • Norgesemester 044.jpg
    Norgesemester 044.jpg
    103.1 KB · Visningar: 243
  • Norgesemester 048.jpg
    Norgesemester 048.jpg
    117.8 KB · Visningar: 111
  • Norgesemester 049.jpg
    Norgesemester 049.jpg
    112.1 KB · Visningar: 121
Var en Marulk du fick tag på(bild9).Fula som stryk men riktigt god!Fräckt ljus i tunneln.Fina bilder.

Norge är underbart touringland :tummenupp

Btw, ser ut som ben från kungskrabba på bild 8. Den är inte direkt liten... planterades in i Atlanten av ryssarna har jag för mig och agerar nu lite av skadedjur genom att länsa musselbankarna.

mb skrev:
Norge är underbart touringland :tummenupp

Btw, ser ut som ben från kungskrabba på bild 8. Den är inte direkt liten... planterades in i Atlanten av ryssarna har jag för mig och agerar nu lite av skadedjur genom att länsa musselbankarna.
Stämmer.. dyr som fan.. smakade sötare än krabba, men gott!

ok, så det var en vitling.. hörde fan inte vad han kallade den.. Norrmannen alltså..

Jävlar vilken mysig kille i läderkepsen. Är det jag som ser fel eller tittar bröstvårtan fram mellan linnet och västen? Jag tror han flörtade med dig. :D

K-Micke skrev:
Jävlar vilken mysig kille i läderkepsen. Är det jag som ser fel eller tittar bröstvårtan fram mellan linnet och västen? Jag tror han flörtade med dig. :D
Det gör den.
He totally wanted me! :D

K-Micke skrev:
Uppenbarligen en utlending siden han ser direckt ghey ut. Alle nordmenn er høye, blonde och HETERO!

Jag var på Norge tur i helgen jag oxå.
Körde från strömstad till jobbet i Sarpsborg, och sen därifrån med 3 kollrgor mot "Beitostölen" Helt underbart kanonvägar när man kom upp mot fjällen.
Lite för kanon tydligen, eftersom jag "råkade" köra om en civil-politi och efter den en massa andra långsamma bilar.
Efter 7 km så saktade jag in för att hinna se lite på utsikten, och herr politi susade uppp breve mig och flashade med sina späjsiga lampor och sina fräcka entoniga stereo...
klarade körkortet med milimetern, men han vill ha 6000:- Nok av mig som tack för att jag körde om han...

Billigt att leka i norge... NOT !

ZejtaN skrev:
Jag var på Norge tur i helgen jag oxå.
Körde från strömstad till jobbet i Sarpsborg, och sen därifrån med 3 kollrgor mot "Beitostölen" Helt underbart kanonvägar när man kom upp mot fjällen.
Lite för kanon tydligen, eftersom jag "råkade" köra om en civil-politi och efter den en massa andra långsamma bilar.
Efter 7 km så saktade jag in för att hinna se lite på utsikten, och herr politi susade uppp breve mig och flashade med sina späjsiga lampor och sina fräcka entoniga stereo...
klarade körkortet med milimetern, men han vill ha 6000:- Nok av mig som tack för att jag körde om han...

Billigt att leka i norge... NOT !

Surt sa räven.
Den e gött tröttsam den där entoniga stereon!

//Tobbe

UrbanTiger skrev:
Kollade på den hör sidan men det var inte så bra bilder. Ett namn som man brukar höra i Norge är Lyse, fast det är tydligen ett Isländskt namn.

http://www.norden.org/faktaof/Tabel-med-latin.htm

För att ni ska vara säkra på att få fisk ska ni helst komma ett par timmar före det att det är flod och fram till kanske någon timme efter att det har vänt ut. Övriga tider kan det vara stendött.

Ursäkta mig nu har jag hittat mer rätt.
Norska namnet ska vara Lyr
http://www.bromseklubben.dk/hvad_hedder_fisken/art.htm

Bra bilder på den här sidan :banana
Ja, lyr var det.
Tore som jag fiskade med har denna sidan:
http://www.netfish.no/?file=

Hoppas att få vara med på ett hörn i din norgetråd så att jag kan lägga upp lite bilder från min och en polares tur.

våran rutt gick först till Oslo (övernattning) sedan till Florö via Aurlandsfjellet, laerdalstunnelen, (världens längsta som sagt) Sogndal och över Gaularfjellet innan vi kom fram till Florö där stannade vi två nätter Fiskade lite bland annat, Fisken jag fick på bilden känner ni nog till.Sedan gick turen norröver över strynefjellet, Dalsnibba (1500 möh) Geiranger och Trollstigen.
Sen var det HYPER touring till Lillehammer för lite camping övernattning och sen va vi hemma igen.

Bifogat

• CIMG2185 (Medium).JPG
    CIMG2185 (Medium).JPG
    90.6 KB · Visningar: 107
  • CIMG2174 (Medium).JPG
    CIMG2174 (Medium).JPG
    68.1 KB · Visningar: 83
  • CIMG2187 (Medium).JPG
    CIMG2187 (Medium).JPG
    62.4 KB · Visningar: 83
  • CIMG2191 (Medium).JPG
    CIMG2191 (Medium).JPG
    69.6 KB · Visningar: 73
  • CIMG2204 (Medium).JPG
    CIMG2204 (Medium).JPG
    79.3 KB · Visningar: 74
  • CIMG2221 (Medium).JPG
    CIMG2221 (Medium).JPG
    38 KB · Visningar: 80
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Den här fisken brukar vi kalla för "vitling" är inte så god att äta.
Inget fel på vitling (Merlangius merlangus)... den har bara dåligt rykte. Såna brukade jag dra in på Norges västkust när jag kastade drag från land som liten. Smakar egenligen inte så mkt, men det gör ju inte torsk heller. En del menar att lyrtorsk (Pollachius pollachius) smakar illa också, men jag märker ingen skillnad från vanlig torsk (Gahus morhua). Kanske är det jag som har dåligt smaksinne, men allihop gör sig rätt bra på grillen med rätt kryddning bara :D

Red: Fast den på bilden ser nog ut mer som lyrtorsk. Liknar faktiskt gråsejen, men gråsej har en grå eller vit, nästan rak sidolinje och kanske en något mer urringad stjärtfena jämfört med fisken på bilden. Vitlingen har å andra sidan en tydligt markerad mörk fläck vid bröstfensfästet och övriga fenor (utom stjärtfenan) är vita längst ut i kanten.

Last edited:
Back