Norgetur

McB skrev:
Jag ska. Nästa vecka, troligtvis.
Bra :tummenupp :)

För att återgå till topic :): Norge är ett underbart hojsemesterland tycker jag, förra året körde jag och en polare från Trondheim ner mot Bergen via Geiranger och det var hur kul som helst, se dock till att ha ett ordentligt regnställ och vattentäta stövlar/handskar för det regnar ganska mycket, Bergen har jag för mig är den stad i Europa med flest regndagar per år, dom har t.o.m en speciell dag då dom firar regnet.. :)

McRae skrev:
Nu ska vi i stort sett bara till Bergen, inga gigantiska omvägar.
Roliga vägar till och från Bergen..

Åk Först till Oslo och sedan E16 till Hönefoss. Byt till riksväg 7 Kör tiil Gol.
Byt till väg 52 och kör upp på Hemsedals fjellet. Hemsedalsfjellet kommer en bra bit efter Hemsedal by. Efter Hemsedals fjellet kommer du in på E16 igen tror jag. Jag har för mig att du får två alternativa vägar till Bergen därifrån.Skyltat...
Då har du iallafall ca 25mil kvar. Jag fortsätter Nordväst efter det vägskjälet till Florö så jag vet inget om den andra vägen till Bergen men den lär nog vara riktigt fin den med...

God tur...

Edit: Här finns kanske lite tips...
http://www.visitnorway.com/templates/NTRarticle.aspx?id=30571
/Dan

Last edited:
McRae skrev:
Jag och min tjej ska köra till Bergen v.36.
Någon som har bra tips om vägar dit?
Den där Trollstigen, ligger den på vägen dit lr?
Trollstigen ligger ett gott stycke norrut. Misströsta inte för det, det finns ett par snygga serpentiner på väg till Bergen. Antingen Skärvafossen på Rv 13 mot Voss eller nedfarten Lovisberget mot Aurland på Rv 50 (grym utsikt!) Skulle rekommendera RV 7 genom Hallingdal förbi Gol upp till Hagafoss. Vik av på RV 50 mot Aurland. Efter Aurland kör E16 mot Bergen. Hemväg; E16 till Trengereid ett par mil från Bergen. Sedan Rv 7 längs Hardangerfjorden och sedan över Hardangervidda till Geilo. antingen samma väg tillbaka genom Hallingdal (lite trist...) eller välj Rv 40 till Kongsberg vidare sedan till Sandefjord och Strömstadsfärjan. Go Tur!

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...