Norgeimport av hoj??

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Någon som känner till tullregler.

Det måste väl gå som sportredskap och inte som fordon.

Någon som har tips på hur man smidigt maskerar importen till något annat.

Jag menar hur skall de kunna se att det inte är mina hojar jag har med mig tillbaka, då det inte är reggade.

/M
 
Någon nåd ifrån tullverket kan du inte räkna med, det går som motorfordon punkt slut. =Tull 5-6 % (kommer inte ihåg riktigt) +MOMS. Nu är det ju så att de flesta hojar i Norge inte är reggade, vilket betyder att de inte går att regga i Sverige utan ett ursprungsbevis vilket i princip är omöjligt att få från tillverkaren. Men det behöver ju inte finnas reg-papper på en RR-hoj, finns heller ingen som vill kolla om du betalt tull/moms för den. Gör det enkelt för dig och skippa all pappersexcersis. Kan du få norrmannen att leverera den till Sverige är ju detta det smidigaste, annars kan du göra som jag gjorde, dra dit, köp hojen, se så oskyldig ut som du bara kan när du passerar Svinesund, skulle du bli kollad kan du ju bara hävda att det varit din hoj länge....Eller skriv ett "reservkvitto" att du köpt en hoj med skuren motor för 5000, så blir det inte så dyrt om de skulle får för sig att bråka.
 
jag köpte min rr hoj från norge och jag fick han till att köra in till sverige med den och sedan är det bara att ta ut en vagnsbok på den så kan norska tullen inte gnälla.
är det bara 6% i strafftull,fick höra att den var fem dubbel..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top