Norge - Trollstigen - Tips & råd efterfrågas

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Under den senare delen av sommaren bär det av till Norge och visst är det Trollstigen som lockar. Ska införskaffa kartor för ändamålet och möjligtvis gps.

Funderingar:

Ställ:

Skinnställ eller allväderställ? Allväder känns väl som det förnuftiga, lite förvaringsutrymmen samt att resan kommer troligtvis handla mer om det visuella än att åka fort.

Packning:

Har tänkt att försöka ha så lätt packning som möjligt inom rimliga gränser. Vill man ha en välsittande ryggsäck hellre än någon form av packväska som jag inte ens vet om det finns till min hoj? Ingen erfarenhet av en tur på över 40 mil, visst kan jag testa lite under sommaren men man slipper gärna att förköpa sig så att säga.

Boende:

Något tält lär vi inte få med oss, brukar det finnas rum lediga eller krävs förbokning i någon större utsträckning. Någon natt under bar himmel överlever man väl men vissa bekvämligheter är ju tacksamt när det är semester =)

Utrustning:

Punkalagning på burk, originalverktyg, första förband, mobiltelefon-speed dial 112 (113). Finns det något beprövat fiffigt sätt att få med sig reservbränsle om det kniper? 0.5-1L var det tänkt, får alla med sig det känns det ju safe att åtminstone en ska komma fram till pumpen.

Övrigt:

Klarar man sig med Visa eller behövs det kontanter till färjor, tullar, lanthandel etc? Mynt?

Är det ofta långt mellan bensinstationerna? Något fiffigt hjälpmedel de tänkt ut?

Är det någon/några färjor som går så sällan att tidtabell rekommenderas?

Vilken temperaturintervall är att räkna med i slutet av juli till början av augusti?

Några särskilda regler man behöver räkna med jämtemot här hemma förutom kostsamma böter? Både gällande trafik och mc. Hojen är planerad att vara nyservad med bra däck.

Andra tips mottages tacksamt.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Bra tråd då jag å ett par kompisar har diskuterat körning på "Trollstigen".
Tyvärr har jag ej gjort nån längre tur med hojen så några egna tips kan jag ej komma med.
Men svärfarsan nämnde när han åkte 2 veckor ner till Italien förra sommaren upptäckte han att tungt lastad sadelväska ändrar kurvtagningen till det negativa. Se till att ha så lite prylar med sig som möjligt och att hotellet/motellet har tvättmöjligheter.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag har gjort två norgeresor, den ena -93 och den andra -07. Såhär tänker jag kring det du skriver:

*Jag hade valt allväderstället för o slippa krångla med regnställ.
*Tankväska och typ "seglarrulle" bak. Ingen ryggsäck, bara jobbigt i längden.
*Rum finns oftast "utmed vägen", första natten i Norge kan va skön att ha förbokad.
*Reservbränsle behövs nog inte.
*Det går aldrig att va säker med utrustning men det du nämner låter bra.
*VISA brukar funka, färjor går hyggligt ofta.
*Temperaturintervall hopplöst svårt att sia om. Ena timmen åker du kanske i 20 grader solsken, nästa över en fjälltopp i ösregn med 5-7 grader...
*Campa i Geiranger. Perfekt endagstur därifrån till Trollstigen. Missa inte Stryn, klart coolt och glida fram mot skidbacken på hoj:tummenupp

Bifogar ett par bilder från sista redan! (slutet av Juli va de...)
 

Bifogat

  • Trollstigen 1.JPG
    Trollstigen 1.JPG
    190.3 KB · Visningar: 509
  • Väg fr Geiranger.JPG
    Väg fr Geiranger.JPG
    233.4 KB · Visningar: 501
  • Geiranger by night.JPG
    Geiranger by night.JPG
    101.3 KB · Visningar: 451
  • Kallt och blött.JPG
    Kallt och blött.JPG
    83.3 KB · Visningar: 427
  • stryn.JPG
    stryn.JPG
    145.2 KB · Visningar: 448
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Norge är fantastiskt. Funderar själv på en till tur dit denna säsong. Nu när man blitt med barn så kan man glömma alla längre turer för en tid. Siktar på Lofoten iår. Kanske.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Norge är ett oerhört vackert land. Har själv velat köra trollstigen sedan många år tillbaka.

Jag antar att trollstigen inbjudet till lite mer aktiv körning. Hur är det med poliskontroller längst den aktuella sträckan?
 

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 660 04
Jag skulle rekommendera att ha en slant i kontanter, mitt Visa vart nekat ganska många gånger när jag var i Trondheim 2 månader.
 

Måffor

Gammal nog
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
VMX
Trollstigen Javisst

Att köra trollstigen upp eller ner är aktiv körning så till vida att kurvorna är tvära och lutningen hyfsat stor. Poliskontroll har jag aldrig råkat utför på denna sträcka alla de gånger jag kört här. Däremot skall du hålla hastigheterna !!. Den Norska polisen är lurig, står gömd svår att uppfatta. Böterna är höga och körkortet hänger löst om du åker dit, men varför inte ta det lungt ? Norge är så mysigt och vackert att glida fram i.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Känner till att följderna är hårda för fortkörning i Norge. Tanken var givetvis att hålla hastighetsgränserna. Dock finns ju risken att man lockas att köra lite fortare än tillåtet vissa sträckor även om utsikten är bedårande vacker. Ville mest informera mig om hur intensivt norska polisen bevakar just trollstigen. De stora Europavägarna bevakar de rätt bra vad jag sett av de få besök jag gjort i landet.

Nu lämnar vi bevakning av hastigheten och återgår till trådskaparens typ av frågor som jag tyckte var bra ställda.

Finns det bra och trevliga ställen att äta med längst vägen?
Vilken prisnivå får man räkna med? Boende, mat, bensin etc?
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Stugor eller hytter som de kallas i norge går alltid att få tag i obokat om man inte börjar leta efter kl 20.

Regnkläder är ett måste

Visa och mastercard fungerar på alla mackar jag varit på, men sen kan det vara lite olika vilket som fungerar. Ha med kontanter! Och mackarna ligger hyfsat tätt, men vet man med sig att man åker förbi en mack och man kör på reserven s¨är det ju lika att tanka.

En karta borde finnas på vilken turistinfo i sverige som helst. Sen kan man hitta lokalkartor på plats om man vill ha närmare beskrivningar.

Undvik ryggsäck och packa inte tankväskan för högt

Kör försiktigt!
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Var i Norge en vecka med bil 2005, åkte tvåsitsig kebab-räser då.
Sedan en snabb tur med hojen UK via Stavanger 2007.

Prisnivå...allt är dyrt! Mat? Uppriktigt, 100nok för en hamburgar-tallrik med kvalitet som en sämre vägkrog är inte okej..
Restauranger i allmänhet präglas av låg kvalitet, dålig service och...just det! Skyhöga priser:huvet
Generellt matutbud: hamburgare, pizza....Donken..

Boende, Hytter är trevliga men jag föredrar rums-uthyrning som kan vara häpnadsväckande billiga. Självhushåll är att föredra(se maten!) och mycket trevliga om man nu inte drabbas av svensk-hatare vilket det finns en del av tyvärr! Annars är norrmän synnerligen trevliga att ha och göra med, undantag finns då tyvärr:mad:!

Kläder är viktigt, skinnställ blir för krångligt så ett bra Goretex-ställ är bästa valet...körde skinnställ själv:crash

Trollväggen bör ses! Vyerna är otroliga och om man har tur med vädret är upplevelsen otrolig...
Utan att vara religiös bad jag en bön efter att ha kört över Geiranger...jag hade tur med vädret:yoparty

Se om du kan hitta boende i lilla byn Midsund (ca 60 km ifrån Ålesund), vilket jag kunde. Ett mycket trevligt värdpar och en lugn miljö fick min semester att bli det där.

Att ta sig fram i Norge är ett äventyr i sig, böterna har berörts. Men iom dessa kurviga vägar och fartbegränsningar därefter räknade jag en timma-60km i snitt...i Svea rike= 120km:D

Så...se Norge, sedan dö eller?
Jomen så e det nokk!
Ha en bra semester!
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Ta med diskhandskar!
Regn hela vägen hem från Bergen till Oslo..
 

Bifogat

  • Norgesemester 035.jpg
    Norgesemester 035.jpg
    77.9 KB · Visningar: 523

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Lite spontant vad jag reflekterade över med sista resan till norge och trollstigen:
- det kan vara fint väder där du startar nere i dalen men det blir kyligare och råare uppe på toppen på trollstigen så klä dig lite varmare än vad du skulle ha gjort nere i dalgången.
- räkna med att möta en tysk turistbuss/husbil i alla böjar, det kan bli trångt och det är lite svindel-varning om du är rädd för stup. Tror nerfarten var värre än uppfarten.
- matmässigt är min erfarenhet att du ska undvika pizza, hamburgare och sådant i Norge. De kan inte laga dessa rätter. Men däremot allt med fisk, kostar lite mer men är oftast väldigt gott lagat.
- Färjor sparar mer tid än man tror. även om du kommer sist skall hojar på färjan först och av först.
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Kom ihåg att byta bromsvätska vid servicen, dumt att få "Fading" på bromsarna :D
Finns ju som sagt en del branta backar här i Norge.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Asså, Trollstigen i all ära.... Visst, den är en fin vägsträcka (väldigt kort), men att köra aktivt där vetefan. Så fort MC-åkning i Norge diskuteras kommer Trollstigen upp. Det är bara EN av sevärdheterna, ingalunda den bästa MC-sträckan. Missa inte allt annat. Trollstigen är bara en kö med tyska husbilar.....

Norge är ett oerhört vackert land. Har själv velat köra trollstigen sedan många år tillbaka.

Jag antar att trollstigen inbjudet till lite mer aktiv körning. Hur är det med poliskontroller längst den aktuella sträckan?
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
ta vägen om rudskogen å prova på denna bana om ni skall till norge.. jag har lite körningar där.. se mer på: www.racedays.se
och är helt gratis att köra mc i genom alla tull/bommar i norge =)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag har åkt en hel del norge och ett tips är att köp en vägkarta med så pass stor skala att grusade vägar precis inte finns med! Sen följer du de smalaste sträcken på kartan så lovar jag att det kommer stt svänga och vara bedårande vackert hela tiden.

Ett tips till är att om en sektion är allmänt kurvig varnas det inte ens för skymda 180graders kurvor. varnas görs bara efter rakare sektioner som slutar i kurva.

Sen är jag lite less på snacket om att norge är så pass dyrt. -Ja, pizza är jättedyrt, men köp inte det då. annars är det ca 20% dyrare. Hyra en hytte kostar ca 700 spänn och rymmer ca 4-6pers dvs nästan gratis om man åker några stycken
oslo priserna har jag ingen koll på.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tackar för alla svar hittills!

Verkar först och främst smålurigt att åka så lättpackat jag hade velat men samtidigt så väcktes idén att det går att bo/campa på ett ställe och utgå därifrån utan all packning med sig hela tiden. Bara en sådan enkel sak i planeringen hade jag inte tänkt på innan.

Jo höjdrädd är jag så Trollstigen blir nog inspirerande körning för mig även fast jag kommer ta det lugnt, ser det dock inte som något problem då det sällan hindrar mig från saker och ting ändå. Fryser gör jag i princip aldrig på hojen bara jag tänkt på kläderna = vind/vattentätt är a och o så allväderställ som rekommenderat blir det. Beprövat till någon enstaka plusgrad så det känns inte som något problem för egen del. Funderar dock på en smidigare jacka och någon Macgyverlösning likt diskhandskarna som nämnt.

Annat som är sammanfattat:

Kort + kontanter, bensin bör inte ses som något stort problem, anpassad service för den resan, räkna med tidiga dagar om man ska hinna med utflykter och eventuellt i förväg hitta något lämpligt boende där man kan sova flera nätter. Naturligtvis är fler utflyktsmål än Trollstigen tänkta att finna men den har varit själva utgångspunkten till det hela, Rudskogen var en kul idé.

Nu gäller det att hitta bästa sorten av packutrustning för min hoj.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag misstänkte att det skulle vara på det viset. Trollstigen är väl den vägsträcka som folk i allmänhet känner till när Norge kommer på fråga. Kan tänka mig att det är som Chapman's Peak Drive i Sydafrika.

http://www.chapmanspeakdrive.co.za/


Asså, Trollstigen i all ära.... Visst, den är en fin vägsträcka (väldigt kort), men att köra aktivt där vetefan. Så fort MC-åkning i Norge diskuteras kommer Trollstigen upp. Det är bara EN av sevärdheterna, ingalunda den bästa MC-sträckan. Missa inte allt annat. Trollstigen är bara en kö med tyska husbilar.....
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Jag har kört Trollstigen uppför ett par gånger samt varit på mc-semester i Norge 4 gånger (alla gånger på en CBR900RR -92). Jag har haft både massor med regn och massor med solsken. Några grejer jag tycker man bör tänka på:

1. Allvädersställ är nog mest bekvämt förutsett att man har ett ordentligt ett som verkligen står emot långvarigt regn. Jag har haft regnställ över skinnstället och det funkar men är som sagt lite krångligare.

2. Lätt packning, typ en vattentät rulle på kutsen och en rymlig ryggsäck (ex Haglöfs Tight X Large) som också spänns fast på kutsen. Glöm ej regnöverdrag till ryggsäcken. Fördelen med att packa i en ryggsäck kan vara att du kan ha den mycket lätt packad på ryggen om man gör dagsutflykter på hojen eller vandrar i bergen.

3. Boka rum i förväg tycker jag är skönt. Speciellt om man trött efter en hel dag på hojen i regn vet att man har boendet fixat. Nackdelen är att man blir låst till en förutbestämd rutt. Tält tycker jag inte är någon höjdare, slå upp ett tält på en blöt och kall campingplats.....nä, det gillar inte jag, bortskämd som man är.

4. Bra karta eller gps.

5. En del kontanter till färjor. Tycker mig komma ihåg att det oftast är kontanter som gäller där.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Åkte där för 3 år sedan och jag hade sån tur med vädret utom första dagen, så tag med riktiga regnkläder. Försök att ha kolla på vädret när du ska upp på själva Trollstigen, är det sol så är det helt magiskt på fjällen, kommer det dåligt väder på fjället så kan det vara över på 1 timme.
Stanna till på Dalsnibba och njut.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top