Norge+muller=böter? Eller?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Jag har hört en hel del om att politi i vårt grannland är stenhårda när det gäller fortkörning så nu undrar jag om de ser/lyssnar lika hårt på buller!? :huvet

Bifogat

duccen900ss skrev:
Jag har hört en hel del om att politi i vårt grannland är stenhårda när det gäller fortkörning så nu undrar jag om de ser/lyssnar lika hårt på buller!? :huvet

Körde ca 250 mil under några dagar i Norge denna sommar och såg inte en enda polis - förrutom de automatiska som står längs vägen med ett intervall på en sisådär 500 meter... :rolleyes:

Tror dock inte de är så jävliga på buller men å andra sidan finns det inte en chans i hellvette att de lyckas köra efter dig, då SAMTLIGA verkar hålla lagstadgade 80 Km/h i långa lemmeltåg - såg inte en enda omkörning med bil!

Så låt inte ett par termisar sabba en en najs upplevelse, Norge är fantastiskt på hoj!! :)

Jag har kört med välljudande termisar i några år nu och har klarat mig bra, MEN om oturen är framme och man fastnar i "dB-kontroll", vilket alltså förekommer, så beslagtags ljuddämparna permanent (detta var iaf praxis för ett par år sen) och det vankas bot på ett par tusen eller mer. Det förekommer också att polisen avskyltar hojen (dvs tar regplåten). Jag är osäker på om utländska hojar får samma behandling.

Men som sagt, det är inte speciellt vanligt förekommande. Kör på och var glad. Det gör jag. :)

Du kör inte norskreggad hoj, eller?
Så länge det inte är direkt trafikfaligt skiter dom i skicket på turisters fordon, det kan ju vara lagligt i det andra landet.

frankof skrev:
Så länge det inte är direkt trafikfaligt skiter dom i skicket på turisters fordon, det kan ju vara lagligt i det andra landet.

LOL tror du på det själv eller!? :rofl

duccen900ss skrev:
LOL tror du på det själv eller!? :rofl
eh, ja, när blev en chopper med förlängd gaffel stannad på gränsen senast? dom är faktiskt inte godkända i norge med förlängda gafflar o.l. (nu har det väl hänt en del sedan jag flytte från norge, så....)
Engelska fordon får ju köras i norge utan ombygnad på gränsen.

rerell skrev:
Jag har kört med välljudande termisar i några år nu och har klarat mig bra, MEN om oturen är framme och man fastnar i "dB-kontroll", vilket alltså förekommer, så beslagtags ljuddämparna permanent (detta var iaf praxis för ett par år sen) och det vankas bot på ett par tusen eller mer. Det förekommer också att polisen avskyltar hojen (dvs tar regplåten). Jag är osäker på om utländska hojar får samma behandling.

Men som sagt, det är inte speciellt vanligt förekommande. Kör på och var glad. Det gör jag. :)
"dB-kontroll" blir vel bare utført av biltilsynet? Er det politiet som har kontroll så kan vel de bare gi deg en mangellapp?

Jag blev stannad i Norge förra veckan. Polismannen tyckte hojen levde om och frågade om jag hade "effektputte". Det tyckte jag va roligt, han sa åt mig att ta det lugnt för dom hade fartkontroll lite längre fram, sen var det bara att åka.

rerell skrev:

...men beslagtar dom dämparna låter det ju ännu mer :va
Borde inte polisen sätta på ett par orignal istället :confused:

frankof skrev:
Du kör inte norskreggad hoj, eller?
Jag kör med norsk skylt.

ninja-mannen(c) skrev:
"dB-kontroll" blir vel bare utført av biltilsynet? Er det politiet som har kontroll så kan vel de bare gi deg en mangellapp?
Det stämmer väl att det ja, det är Biltilsynet som gör "teknisk kontroll".

triple skrev:
...men beslagtar dom dämparna låter det ju ännu mer :va
Borde inte polisen sätta på ett par orignal istället :confused:
Jag är osäker på hur detta med beslag av dämpare funkar i praktiken och om det fortfarande är gällande praxis. Jag tror faktiskt att det beror ganska mycket på vilken tjänsteman man har att göra med. Förutsägbart och bra. :rolleyes:
Känner till åtminstone ett tillfälle där personen fått lämna in dämparen i efterhand. Det borde man kunna komma runt på nåt vis tycker man... (stulen ur garaget? :)) Annars kan man ju få omedelbart körförbud också. Det är inte alltid norska myndigheter anstränger sig för att göra livet enklare för folk, snarare tvärtom kan det ibland verka som.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard