Norgeäventyr 2013

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
KTM 690 ER -15
I början/mitten av augusti i år planerar jag en tur till Norge. Jag har bifogat en mycket enkel bild/karta för att illustrera min ide om hur jag tänker köra. Planen är att övernatta ca 4 nätter och besöka flera intressanta ställen som Galdhöpiggen, Trollstigen, Geriangerfjorden, broarna vid Skarvöya etc.

Det blir nära 100% asfalt. Tält, stormkök och allväderställ gäller :)

Undrar ni varför jag lägger turen så sent på sommaren så är anledningen till det att jag vill ha snöfria vägar på de högst belägna vägpartierna.

Kolla in bifogad PDF

Jag kommer starta från Skåne, Lund. Turen upp&ner till Oslo (starten) kommer inte gå via E6'an

Finns det intresse av att följa med?

Bifogat

Jag tror nog även de högsta vägarna i Norge är snöfria tidigare än augusti om det inte varit en exceptionellt kall och snörik vinter.

Det är ju trots allt inget U-land så vägarna brukar bli snöfria även om det kan ligga snö vid sidan om.

Kan variera lite. 2013 körde vi t ex den här vägen http://www.suleskarvegen.no/ den 1 juni. Den hade öppnat bara någon vecka innan vi kom dit.

På webben kan man läsa nu (dec. 2013): "Suleskarvegen er stengt frå november til siste halvdel av mai. I 2013 opna den 20. mai. Dette kan variere litt frå år til år. Det er snomengde i kombinasjon med tidspunkt for reinsdyrtrekk som bestemmer opningsdato."

Som ett exempel, alltså.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back