Norgeäventyr 2013

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
KTM 690 ER -15
I början/mitten av augusti i år planerar jag en tur till Norge. Jag har bifogat en mycket enkel bild/karta för att illustrera min ide om hur jag tänker köra. Planen är att övernatta ca 4 nätter och besöka flera intressanta ställen som Galdhöpiggen, Trollstigen, Geriangerfjorden, broarna vid Skarvöya etc.

Det blir nära 100% asfalt. Tält, stormkök och allväderställ gäller :)

Undrar ni varför jag lägger turen så sent på sommaren så är anledningen till det att jag vill ha snöfria vägar på de högst belägna vägpartierna.

Kolla in bifogad PDF

Jag kommer starta från Skåne, Lund. Turen upp&ner till Oslo (starten) kommer inte gå via E6'an

Finns det intresse av att följa med?

Bifogat

Jag tror nog även de högsta vägarna i Norge är snöfria tidigare än augusti om det inte varit en exceptionellt kall och snörik vinter.

Det är ju trots allt inget U-land så vägarna brukar bli snöfria även om det kan ligga snö vid sidan om.

Kan variera lite. 2013 körde vi t ex den här vägen http://www.suleskarvegen.no/ den 1 juni. Den hade öppnat bara någon vecka innan vi kom dit.

På webben kan man läsa nu (dec. 2013): "Suleskarvegen er stengt frå november til siste halvdel av mai. I 2013 opna den 20. mai. Dette kan variere litt frå år til år. Det er snomengde i kombinasjon med tidspunkt for reinsdyrtrekk som bestemmer opningsdato."

Som ett exempel, alltså.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...