Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Vid varje ny väg/tunnel dom bygger blir det tull tror jag
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Som jag minns betalade jag inte en enda vägtull i Norge, detta för att man satt på hoj. Nordkap kostade nåt i stil med 200-250kr om jag minns rätt. Kanske skiljer sig för bil. Färjan innan Narvik kostade kanske 20-50kr för hoj. Färjan från södra Lofoten till fastlandet kostade kanske 100-150kr för hoj. Jag kan minnas fel, men prisbilden var ungefär så. I Finland tankade jag hela tiden med svenskt visa, så råkade aldrig ut för det där med kontanttvång. Finlandsvägen tyckte jag inte alls var tråkig, men med smaken är det ju som med baken...:)
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Bra tips, tackar :tummenupp

Jag är ganska säker på att jag såg någon lista med ställen som har vägtullar i mellersta/norra Norge.
Det var några stycken.
Jag tror att det var 800SEK för klippan.

Renar i tunneln :hihi Låter roligt, men jag vet att det gäller att vara försiktig.

Tar de inte ens Mastercard i Finland?

MasterCard var också komplett odugligt, så kontanter är det som gäller.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Som jag minns betalade jag inte en enda vägtull i Norge, detta för att man satt på hoj. Nordkap kostade nåt i stil med 200-250kr om jag minns rätt. Kanske skiljer sig för bil. Färjan innan Narvik kostade kanske 20-50kr för hoj. Färjan från södra Lofoten till fastlandet kostade kanske 100-150kr för hoj. Jag kan minnas fel, men prisbilden var ungefär så. I Finland tankade jag hela tiden med svenskt visa, så råkade aldrig ut för det där med kontanttvång. Finlandsvägen tyckte jag inte alls var tråkig, men med smaken är det ju som med baken...:)

Provade även visakort men det var kört med det också.
Kanske för att det var ett skånskt visa kort:)
Frågade min kollega på jobbet som varit i Finland mycket och han sa att det var just bensinmackar längs svenska gränsen som ofta inte tar emot utländska kort. Anledningen till det är att dom haft problem med att ligor från Sverige har åkt över gränsen och tankat med stulna/falska kort, så där fick man en förklaring.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Det börjar dra ihop sig för Nordkapresan.
Är det fler som är intresserade att hänga med?
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer

Bifogat

  • IMG_1175.jpg
    IMG_1175.jpg
    777 KB · Visningar: 63
  • IMG_1174.jpg
    IMG_1174.jpg
    760.6 KB · Visningar: 63
  • IMG_1161.jpg
    IMG_1161.jpg
    1.4 MB · Visningar: 73
  • IMG_8598.jpg
    IMG_8598.jpg
    1.6 MB · Visningar: 95
  • IMG_8597.jpg
    IMG_8597.jpg
    1.8 MB · Visningar: 59
  • IMG_8700.jpg
    IMG_8700.jpg
    1.4 MB · Visningar: 73
  • IMG_8701.jpg
    IMG_8701.jpg
    1.1 MB · Visningar: 68

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Den långa nordkapstunneln är dock numera gratis, se bara upp för renar som brukar springa in tunneln.
När ni åker genom Finland så måste ni tänka på att ha kontanta pengar med er för tankning.
De tar inga utländska kort på bensinmackarna så även de svenska st1 korten är värdelösa där.
Växla i småsedlar så ni även kan tanka i automaterna.
Renar finns lite här och där i samtliga nordiska länder, det som man bör se upp med i nordkapstunneln är att det kan vara väldigt halt om ni inte håller er till bilspåren pga. alger då det ständigt är blött i tunneln.

Som boende 5 mil från finska gränsen har jag aldrig haft problem med att inte finnarna tar kort, att ha lite kontanter på resa är dock att rekommendera av andra anledningar.
med kontanter går det ibland att fixa lite nice price på hytter i Norge....Cach is King!
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top