Noobie fråga krypkörning nerför.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Halloj!

Hur gör ni när följande scenario uppstår:

Kommer ståendes på min T7 på tvåans växel och det börjar bli brant nerför i ett traktorspår.
Jag använder alltid både fram och bakbroms så jag börjar bromsa med båda men när farten minskar så måste jag trycka in kopplingen annars motorstopp.

Hur gör ni här?

Kan ni lägga i ettan ståendes? Det kan inte jag. Jag sitter alltid ner när jag växlar men man kanske får lära sig vid stående körning också? För mig blir det att jag får sätta mig ner, växla ner till ettan så jag kan ställa mig upp och krypköra nerför i lägre hastighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Flytta upp växelspaken något hack så du kan växla även i stående position längre bak. Generellt vill du alltid ha bägge pedalerna i högre position när du står.

Sedan skall du vara försiktig med frambroms i brant nedförsbacke, ABS eller ej. Regeln är att du inte kan hämta in för hög fart i brant nedförsbacke, tricket är alltså att gå in i backen med tillräckligt låg fart och håll nere farten med bakbromsen samtidigt som blicken inte får ramla ned till framhjulet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Och flytta tyngdpunkten bakåt nedför och framåt uppför. Och frambroms uppför såklart.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Då är det nog att lära sig växla stående som fattas. Jag kör väldigt försiktigt så jag kommer aldrig in för fort i kurvan utan mer att når jag vill dra ner farten ytterligare i brant backe tex när bil eller häst kommer. Dessa gånger har jag känt att jag inte har full kontroll på hojen när jag måste växla ner alt dra in kopplingen.

Hade jag enkelt löst koppling växel där så skulle det flyta på.

Tackar för tipsen!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Att flytta upp växelförarrn hjälper väl inte för att lägga i ettan?
Håller med om att det oavsett är bra att höja växelföraren så att den inte är det första som tar i (egen erfarenhet).
Jag använder nästan uteslutande bakbromsen i skog, allt för att inte glida/kasa med framhjulet över stock, sten eller i lera :)
Jag var "tvungen" att minska spelet i bakbromsen för att det skulle kännas naturligt att använda den stående. Från i mitt fall Ducatis 1-2cm spel till ett par millimeter. Vill inte behöva tilta foten framåt alltför mycket då jag står upp.

Men - jag är novis/amatör/eftersläntrare i skogen, ta inte det jag skriver för någon sanning eller den bästa metoden :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Står man upp i en brant nedförsbacke så står man ju med foten nästan på baksidan av fotpinnen. Det kan absolut underlätta att ha växelspaken lite högre då… likaså fotbromsen. :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top