Noob-uiilisars effekt på gaffel?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Jag beslöt mig idag för att uiilieträna lite, och stack till en näst intill tvär-öde liten raka med uppförsbacke. Perfekt. Lyckades finputsa växlarkunskaperna lite, men idag, som alla andra dagar jag har uiiliat så tycker jag synd om min hoj.
För när jag växlar och inte lyckas hamna över 8000 rpm(Var tog min effekt vägen?) trillar den ner som en fura så det smäller om framgaffeln... :eek: Varje gång. Jättehögljutt. :gråta Det kan ju bara vara för att den tvärbottnar, men det jag vill veta nu är vad som skadas av mina halvsjaskiga slangningar? Att packboxarna skjuter åt pipsvängen har jag hört, men dom läcker inte en droppe. (För lite olja?) Kan det bli så illa att ramen eller styrhuvudet hamnar lite snett eller nåt? Det vore ju isf lite synd.

Sen när jag ändå håller på och spammar passar jag på att fråga vad jag ska göra för att få tyst på mitt tändlås? Det består ju som bekant av en yttre grej som sitter fast, och den inre grejen som man stoppar in nyckeln i och vrider om. Hela den där inre mojängen vibrerar och för ett jävla oväsen på alla varvtal över 4000. När man kör på motorväg är det tändningslåset och vinden man hör. Mest låset. En sätt skulle ju vara att spruta hela låset fullt med fett, men jag har ingen lust att ha med mig en trasa varje gång jag ska stoppa ner nyckeln i fickan. Lim var också en jättebra idé tills jag kom ihåg att det var så man limmade igen lås på mellanstadiet så att läraren inte fick in nyckeln. Det känns inte önskvärt heller...
Vad har ni för tips?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back