Noob-funderingar?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
hoppas någon kan förklara så en normal kan förstå:confused:

flytande ok: vad är fördelen? vad är nackdelen?

jag misstänker att fördelen är att det väger mindre och mindre risk för läckage och mindre risk för vibrationer från skivan. och jag misstänker att nackdelen är att det är färre kolvar som bromsar så det blir sämre bromsverkan

flytande skiva: vad är fördelen? vad är nackdelen?

har det något med att göra att man vill att skivan ska bli varm och att värmen inte ska gå ner till navet? eller är det bara vibrationer man vill minska?

lager: kan man säga ett ungefärligt livsspann på de olika lagren? hjullager? styrlager? svinglager?

om det blir glapp i styrlagret kan man skruva åt det för att ta bort glappet och fortsätta köra eller är lagret slut så fort det blir glappt?

jag kommer nog på fler frågor snart

tacksam för alla svar och jag hoppas jag kan förstå svaren oxå :confused:

Har jag förstått rätt så ska flytande skiva följa oket bättre, så att beläggen slits lika mycket ^_^ Men jag kan ha fullkomligt fel ^^

Flytande ok;

Ett jävla otyg i mina ögon och är egentligen uppfunnet för att det är billigare att tillverka.
Nackdelarna är många och fördelarna få om ens några.

Flytande skiva;

Det är för att skivan ska röra sig bättre i monoblock ok (Typ vanliga fyrkolvs ok) som sitter fast.

Livslängden på lager;

Beror helt och hållet på hur det är skött!
Törs dock inte svara på hur "många mil" det skulle hålla om man skött dem efter konsten alla regler.
Men en bra stund :)

Detta är mina egna tolkningar, rätta mig gärna om jag har fel! :7peta

Flytande ok har bara kolvar (ofta bara en) på ena sidan och flyttar sig för att applicera tryck på båda sidorna om skivan. Billigare att tillverka, enklare pga färre delar osv. Men har sämre känsla, och ojämnare verkan vilket gör de sämre lämpade för fordon som ska gå fort, är tunga eller behöver ha lättdoserade bromsar än de dyrare och mer avancerade fasta oken.

Flytande skivor är för att de ska centrera sig bättre i fasta bromsok, samt att det hjälper till att motverka att skivorna slår sig när de blir varma...

Lager beror på allt möjligt, dels kvalitén på lagret från början, hur väl det skötts, om det kommit in partiklar/funkt i lagret och så vidare, så att uttala sig om en generell livslängd på lager vore vansligt. :) Det håller tills det går sönder, helt enkelt. Vilket kan vara länge... Eller väldigt kort om man är av böjelsen att tvätta av dem med högtryckstvätten.

Last edited:
varför kör de både flytande ok och flytande skivor? att ha flytande ok och en fast skiva borde ju vara det billigaste

ska fråga på verkstan imorgon och se om de har nått vettigt svar , annars får jag ringa chefsdesignern på honda och fråga hur de tänker

Jag skulle tippa på 1360 mil om det vill sig väl.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka