Noob fråga skillander mellan olika kopplingar

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hallå jag är rätt oteknisk av mej men har gått och funderat på kopplingar :)

vad är skillnaden mekaniskt mellan olika kopplingslösningar, för och nackdelar, Triumph daytona vet jag har nånn speciallösning, säkert andra märken också, för att förhindra studs. Hur funkar Triumphs lösning och vilken kopplingstyp är "snällast" att jobba med som nybörjare?

Anledningen att jag frågar är att jag fick världens studs och låsning förra sommaren när jag var ovarlig vid nedväxling på bana. Och vill väl simpelt uttryckt lära mej lite mer om min båge :)

Hojj!

/LB

Last edited:
Aha, ett samtalsämne för imorgon kväll? :)

Ptja, jag vet ju bara skillnaden mellan de två hojar jag ägt, en med hydraulisk och en med vajerkoppling. Men nu antar jag att Du mer är ute efter slirkopplingsprincipen, att döma av Din erfarenhet med studsande bakhjul.

Slirkoppling - en anordning som öppnar kopplingen något under nedväxling, d v s när bakhjulet snurrar "fortare" än motorns utgående axel men funkar som vanligt i normalfallet, d v s när motoraxeln snurrar "fortare" än bakhjulet (citattecken därför att utväxlingen i drivlinan påverkar).

675 kan (framför allt vid banåka) ha en tendens att studsa med bakhjulet i hårda nedväxlingar, problemet är av naturliga skäl inte lika stort som på en 1 000cc men det finns där. En driven förare löser det genom att vänta med nedväxlingarna till motorn hunnit ned i varv, ge mellangas (snärta till på gasen innan man börjar släppa ut kopplingen) och/eller att släppa ut kopplingen lite långsammare. Eller så installerar man en slirkoppling som känner av när motorn bromsar bakhjulet och öppnar kopplingen lite grand till dess att motor- och bakhjulsvarvtal överenstämmer.

Jag har valt en STM-koppling, den använder tre små kulor som rullar i ett spår för att öppna kopplingskorgen något. Den har en liten annan fjäderkonstruktion än andra vanliga eftermarknadskopplingar som t ex Sigma, Yoyodyne, Suter etc. som mer påminner om de vanliga kopplingsfjädrar vi har i originalkopplingen.

Bilder och lite mer info om just Daytona-modellerna hittar Du här: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=5191&highlight=Yoyodyne+Slipper+Clutch+Install

Det är i princip samma installationsprocedur mellan de olika fabrikaten, dock använder de flesta delar av originalkopplingen, bl. a. lager, lameller m.m.

Lycka till, Andy:tummenupp /R

Last edited:
Lite OT, men ändå inte om jag förstår TS rätt. Tomgångens påverkan på bakhjulsstuds? Please enlighten me!

På många racehojar ställer man upp tomgången till 2-3k RPM för att minska skillnaden mellan motorns varvtal och bakhjulets rotationshastighet. Ju större skillnad mellan motorns varv med kopplingen indragen och det varvtal som motsvarar aktuell hastighet, desto mer studs.

Förståeligt? :)

Lite OT, men ändå inte om jag förstår TS rätt. Tomgångens påverkan på bakhjulsstuds? Please enlighten me!

Aha! tackar Roffe, svaret belönas med en bärs i morgon :tummenupp

Men vad är skillnaden våt/torr koppling och varför skramlar Ducati så överjävligt? ;) Ducati mej veterligen har ju både våt/torr i sortimentet, men vad är skillnaden? för/nackdelar :va

Last edited:
Ouch, nu skrämmer Du mig nästan - torrkoppling:skrämd Vad jag vet är det väl på 848 som Ducce erbjuder bägge (dock torrkoppling i kombination med slirfunktion)?

Men skillnaden är väl egentligen att en våtkoppling ligger med lamellerna i oljebadet av motorolja vilket dämpar oljudet när kopplingen är indragen och lamellerna fria. Det är väl egentligen det slamret Du hör med torrkoppling. Mer och djupare förklaring - http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-62248.html

Men vad är skillnaden våt/torr koppling och varför skramlar Ducati så överjävligt? ;) Ducati mej veterligen har ju både våt/torr i sortimentet, men vad är skillnaden? :va

Ouch, nu skrämmer Du mig nästan - torrkoppling:skrämd Vad jag vet är det väl på 848 som Ducce erbjuder bägge (dock torrkoppling i kombination med slirfunktion)?

Men skillnaden är väl egentligen att en våtkoppling ligger med lamellerna i oljebadet av motorolja vilket dämpar oljudet när kopplingen är indragen och lamellerna fria. Det är väl egentligen det slamret Du hör med torrkoppling. Mer och djupare förklaring - http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-62248.html

ja så bör det ju va, tack för länken! Ska läsa på lite :tummenupp

Ses i morgon också!

A

Men vad är skillnaden våt/torr koppling och varför skramlar Ducati så överjävligt? ;) Ducati mej veterligen har ju både våt/torr i sortimentet, men vad är skillnaden? för/nackdelar :va

Om vi börjar med skrammlet på torrkopplingsmodellerna så är det lammellerna som slår i kopplingskorgen då motorn är obelastad. Detta hörs mer/högre då det inte finns någon olja som absorberar ljudet eller skapar friktion/tröghet så lamellerna kan slå fritt fram och tillbaka. Sen har många ducatister öppen kåpa för kylning (och utseende) så det hörs mer också.

Det finns kopplingar till Ducati med en fjäderstålsplatta längst in som skapar lite friktion/tröghet och därmed förlänger livslängden på kopplingen och minskar rasslet att köpa bla hos Biggelaar i Holland.

Fördel med våtkoppling:
Livslängd
Ljudet (om man nu inte är ducatist och vill ha det så:D)

Fördel torrkoppling:
Lättare komma åt att serva/byta

Det som gör så att en slirkoppling slirar när det blir olika krafter som roffe_s beskrev ser ut såhär. En automatisk koppling som minskar tycket på lamellerna, precis som när du trycker in kopplingsgreppet.

Bifogat

• IMG_9653.jpg
    IMG_9653.jpg
    42.1 KB · Visningar: 91
Lite halv OT kanske, men hur kan bakhjulet börja studsa?
Jag har bara fått det att börja sladda lite vid inbromsning och nerväxling.
Även låst det nån gång (vid tvärnit) och då sticker det iväg lite snabbare...
Kan tänka mig att det inte är det roligaste att komma in i en kurva
med studsande bakhjul.

Det beror nog på farten och varvtalsskillnaden om man upplever det som studs, sladd etc. De flesta som åker SH använder inte bakbromsen vid hårda inbromsningar (möjligen strax innan man nyper till fram) beroende på att det är så svårt att dosera rätt utan att låsa bakhjulet.

Då man har så oerhört lite vikt kvar på bakhjulet vid en hård inbromsning räcker en lite snabbare nedväxling med "dumpad" koppling till för att låsa bakhjulet. När det plötsligt stannar till rycker det till i hojen, när varvtalet går upp snurrar det igång och däcket finner fäste igen (nyper fast i underlaget). Detta tillsammans med den plötsliga instabilitet som uppstår när bakdäcket stannar av upplevs ofta som studs. Riktigt snabba förare bromsar ju dessutom så hårt att bakhjulet i princip är i luften under delar av inbromsningen...

Lite halv OT kanske, men hur kan bakhjulet börja studsa?
Jag har bara fått det att börja sladda lite vid inbromsning och nerväxling.
Även låst det nån gång (vid tvärnit) och då sticker det iväg lite snabbare...

En klassisk konstruktiv lösning för att minska bakhjulsstuds från bakbromsande är också att fästa bakbromsokets momentstag i ramen och inte i svingen.

Kan tänka mig att det inte är det roligaste att komma in i en kurva med studsande bakhjul.

Tvärtom, det är helt sinnessjukt kul bara man lär sig att arbeta med höfterna för att få till en sladd istället för studs :yoparty
Ska man dock prata racing så är det inte alls effektivt.

Med förra knarren (RIP) så hade jag som vana att i sista rondellen innan jag kom hem ställa upp den i ett phett (nåja) ställ. Lite lätt nedför och kommande på 4'an så var det bara att stampa ner två växlar och dumpa kopplingen. Första gången (efter att ha sett det på YT :D ) höll det på att gå riktigt illa men med lite träning så blev man "king-of-the-hood" då busshållsplatsen ligger precis vid rondellen :posör

Last edited:
Tvärtom, det är helt sinnessjukt kul bara man lär sig att arbeta med höfterna för att få till en sladd istället för studs :yoparty

Helt klart, har råkat komma in med bakhjulet lite på sladd i en kurva några gånger. Tror dock att det var väldigt lite. Skulle vara kul att prova ordentligt i en lite vidare kurva :D... men studs slipper jag helst.

Tack för svaren förresten :)

Att släppa ut kopplingen mjukt när du växlar ner brukar hjälpa lite.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back