Noname olja o andrahands värdet vid försäljning av hojen

Vad skulle ni göra?

• Antal röstningar
    0
Hade jag kört med BILTEMAoil, då skulle jag nog byta oljan lite oftare än jag gör nu!
För min del spelar det roll vad hojen har haft för olja. Men som vissa säger....det är sällan man kan bevisa vad det är för smörja i motorn om man inte tar ett provrör och analyserar skiten.

Om det nu inte är någon skillnad på oljorna varför kör man inte med BILTEMAs olja i F1 och motoGP?

För att dom andra oljefabrikaten betalar mer för reklamplatsen?

Det gör de säkert, men inte fan kör man på skitolja bara för att man får pengar för det.
Syftet är ju att vinna och då tar man väl till produkter som ökar prestandan, även om ökningen bara är några få procent.

Hur ska du kunna kolla vilken olja som har använts vid oljebytena? Ska du ta prover på oljan? Smaka på den? Jag har aldrig varit med om att någon frågar vilken olja man har haft i hojen. Jag brukar iofs fråga, för att se om den som säljer har nån koll på service mm, men det har inte så mycket med oljan i sig att göra. Jag blir mycket nojigare om dom svarar "den som var dyrast på macken" eller "Olja? Byta? Fyller man inte bara på när den tar slut?" än om dom svarar "jag tog Biltemas olja eftersom den uppfyller kraven och var billig, då kunde jag byta oftare".

Jag bugar mig för det svaret :bow
Bäst sammanfattning hittills.

@trådskaparen: Om du nu är orolig, köp dyraste oljan då.

Men OM du vill LÄRA dig lite, och kanske inse att en olja som uppfyller mc-fabrikantens krav, och mer därtill faktiskt duger, och om du vill förstå att en billig olja kan vara lika bra, eller bättre än en dyr, gå då till mekforumet, och läs de två olje-stickysarna.
Där lär du dig förstå, att om det står API SL (kvalitetsklassning anm.) så ÄR det det i förpackningen.
Det ÄR alltså ingen CHANSNING.
Olja är den konsumentprodukt som omgärdas av flest standardiserade test.
Det betyder att man MINST vet vad man köper.

A: Om man kan läsa.
B: Om man är villig att lära sig några enkla fakta om olja.

Biltema gör f.ö ingen olja alls. (de flesta här vet att det är Statoil-olja).

F.ö anser jag pollfrågorna helt felaktigt utformade samt vinklade.
Rätt svarsalternativ saknas dessutom helt:

- Ja jag köper den hoj jag vet har fått regelbundna oljebyten, med en olja av minst den kvalite´mc-fabrikanten anger. Helst bättre.
Sen vill jag inte betala ytterligare 100:- litern för kända oljefabrikantens reklamkostnader.

Last edited:
Fan grabbar, det TS frågar är ju egentligen inte vad som är bäst för hojen utan om det kan straffa sig vid försäljning.
Han skriver ju att dom flesta som hänger här har läst oljetrådarna och att dessa gladeligen häller olja från biltema i sina hojar.
Han skriver också att inte alla spekulanter hänger på sh och därmed vet att biltemaolja funkar bra.

Det uppstår därför en viss problematik här i och med att folk antagligen tror att biltemas olja skulle kunna vara sämre och därmed ser det som en anledning att pruta.
Därför tror jag att det på grund av detta mycket väl kan löna sig att köpa dyrare olja.
Detta blir då altså egentligen spel för gallerierna när man kan visa upp kvitton på dyr olja etc, men det är väl till viss del det som försäljning handlar om.

Fyll på med dyr olja och spar kvittot! Skriv det i annonsen och visa det när spekulanten kommer, så blir denne glad och nöjd ;)

Jag gör "avställnings-service" (olja+oljefilter) själv och låter akturiserad vekstad göra servicarna enligt bok. Sparar kvitton på inköpta orginal-oljefilter men köper oljan (endast helsyntet) i så stora dunkar som möjligt för att hålla nere kostnaden, dvs jag har inget kvitto för alla 3,5 liter skvättar olja. Den ev köpare som vill pruta ner på en sån punkt får åka hem tomhänt.

- Ja jag köper den hoj jag vet har fått regelbundna oljebyten, med en olja av minst den kvalite´mc-fabrikanten anger. Helst bättre.

"Hur ska du kunna kolla vilken olja som har använts vid oljebytena? Ska du ta prover på oljan? Smaka på den?" :D

Jag säger såhär ja!
Några säger att frågan om vilken olja som används aldrig kommer upp vid försäljning! Hm! Jag säger såhär ja, med dom cyklar jag har sålt så kommer frågan oftast bland de första om vilken olja jag kört med och hur ofta jag bytt etc etc..

Jag säger såhär ja, trådskaparen bör behandlas med respekt,helt klart en bra objektiv fråga ..:tummenupp

Där lär du dig förstå, att om det står API SL (kvalitetsklassning anm.) så ÄR det det i förpackningen.
Det ÄR alltså ingen CHANSNING.
Olja är den konsumentprodukt som omgärdas av flest standardiserade test.
Det betyder att man MINST vet vad man köper.
Skall inte MC-olja vara JASO klassad?

Ja alltså jag har i mitt tidigare liv kört alla mina bågar på 10W-30(gratis:D - o inte JASO - KLASSAD) olja och sen biltema 5 och 10W-50 olja.

Döden för motorn borde varit 10W-30 oljan men icke - motorn dog inte av det - motorfan gick 24000 MIL innan den kasta in handuken....och det var inte oljans fel

Så folk som byter olja vart 200 mil och desutom köper den dyraste lär inte vinna något på det - inte dom som köper bågen efter heller - onödigt - men det kanske ökar andrahandsvärdet lite.

Ni vet feelingen o se en båge me matolje ljus färg.....

Tyvärr de säger inget.

Dom som kör den stilen kan lägga stålarna på annat.

T.o.m me biltema oljan kan man köra runt tusen mil mellan bytena - utan att riskera nått.
Man kan t.o.m köra 2000 mil utan att ens vara i närheten av taskig smörjning - efter 2000 mil har man ju fyllt på me färsk olja nån gång.....

Man byter oljefilter och olja vart 1500 mil - thats it - ibland fyller man på=Färsk olja

Jo jag kör mycket - 2500 mil per år - året runt - no probs:yoparty

Läs Dr.Bikes oljetrådar.

JASO märkningen talar om att oljan inte innehåller några tillsatser av typen FRIKTIONSHÄMMARE.

Alltså sånt som fastnar på kopplingslamellerna och förhindrar friktionen,
vilket gör att kopplingen slirar.

KentW

Fan grabbar, det TS frågar är ju egentligen inte vad som är bäst för hojen utan om det kan straffa sig vid försäljning.
Han skriver ju att dom flesta som hänger här har läst oljetrådarna och att dessa gladeligen häller olja från biltema i sina hojar.
Han skriver också att inte alla spekulanter hänger på sh och därmed vet att biltemaolja funkar bra.

Det uppstår därför en viss problematik här i och med att folk antagligen tror att biltemas olja skulle kunna vara sämre och därmed ser det som en anledning att pruta.
Därför tror jag att det på grund av detta mycket väl kan löna sig att köpa dyrare olja.
Detta blir då altså egentligen spel för gallerierna när man kan visa upp kvitton på dyr olja etc, men det är väl till viss del det som försäljning handlar om.

Fyll på med dyr olja och spar kvittot! Skriv det i annonsen och visa det när spekulanten kommer, så blir denne glad och nöjd ;)

Tack en som har förstått frågan :tummenupp

"Hur ska du kunna kolla vilken olja som har använts vid oljebytena? Ska du ta prover på oljan? Smaka på den?" :D

Jag säger såhär ja!
Några säger att frågan om vilken olja som används aldrig kommer upp vid försäljning! Hm! Jag säger såhär ja, med dom cyklar jag har sålt så kommer frågan oftast bland de första om vilken olja jag kört med och hur ofta jag bytt etc etc..
Men det kan ju säljaren ändå ljuga om så mycket som han har samvete till,och som köpare kan man ju ändå inte kolla vad som stämmer eller inte.

JASO märkningen talar om att oljan inte innehåller några tillsatser av typen FRIKTIONSHÄMMARE.

Alltså sånt som fastnar på kopplingslamellerna och förhindrar friktionen,
vilket gör att kopplingen slirar.

KentW
Nja.
Halvsant, väl?
JASO är en kvalitetsklassning särskilt inriktad mot MC-oljor.
En av parametrarna för en MC-olja är att den inte innehåller friktionshämmande additiver.

http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0604.pdf

Åsså API:
http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5300m/5374i/Klassningssystem_motoroljor.pdf

Helst.

Men inte nödvändigtvis.

Om du vet att du har fått tag i en olja utan "low friction" klassning, dvs en olja utan friktionsnedsättande tillsatser, så är det detsamma som om det hade stått JASO (MA) på den.
Vanligen då en olja fram till och med API SJ.
Vilket får till följd att vissa mc-oljor har just den beteckningen, trots att de eg uppfyller ännu högre krav. Men då de inte innehåller dessa ämnen, som är ett krav för att de ska få heta SL eller högre, så blir det såhär.
Medaljens baksida kan man säga...

Men!

Allt detta står OXÅ i oljetrådarna... ;)

(hur ni än gör kommer ni inte ifrån dem)
Ha.

Last edited:
Som vanligt vill trådskaparen bara få en bekräftelse på vad denne redan bestämt sig för. Varför fråga om man bara motsätter sig alla som tycker annorlunda.
Angående kopplingsslir så kan det vara viktigt att veta vad för slags olja som använts tidigare. Jag hade en hoj för många år sen som jag inte visste vad för olja som var i den, när jag frågade på en mc-firma i stan så fick jag en dyr och fin helsyntetisk olja = kopplingsslir och lamellbyte. Sedan körde jag den på mineralolja och inga mer problem.

Min far hade en 626 från -84 som han var enda ägaren på. Hade länge kört den på billiga oljor 35.000mil. Men vid senaste bytet fick han för sig att köpa en dyr som mekonomen rekommenderade = inget oljetryck och skuren motor.

Därför är det enligt mig viktigt att veta vad den gått på och sen inte börja köra med helsyntet tex.

over and out

En viktig ingrediens som aldrig nämns är "magimix", för jävlar vad det blir magiskt så fort nån nämner ordet olja, det är rena raketbränslet i ett forum.:rolleyes:

Jag har aldrig någonsin sett nån som har sparat alla kvitton på alla delar dom har köpt till hojen :va Brukar du få oljekvitton på verkstan när du lämnar in hojen för service? Brukar dom berätta vad dom har hällt i? Något säger mig att dom tar billigast möjliga olja för att tjäna så mycket som möjligt...

Jag sparar alla mina kvitton, både service och egna omkostnader på bilen,mc och snöskotern.
På det viset har jag aldrig några problem att sälja mina fordon, utan köparen ser att jag inte försöker att dölja något.

Ps. Yamaha Center i Östersund får man reda på exakt vilken olja + alla andra delar som är bytt + partnr. Dom skickar även med service schemat som mekanikern har utgått i från,det syns att det är använt på dom svarta avtrycken.
Mekanikern har alltid frågat mig innan om det är något speciellt han ska titta på och även pratat med mig när jag har hämtat hojen.:tummenupp

Det är skönt med torrkoppling :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...