Noname olja o andrahands värdet vid försäljning av hojen

Vad skulle ni göra?


  • Antal röstningar
    0

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Det är många på detta forum som byten sin olja själv på sina hojarna och många använder biltemas olja som rosas av många här och som är väldigt billig vid jämförelse med märkes oljorna.

Men den dagen man ska sälja hojen tror ni att det kan bli jobbigt att bli av med den när köparen ser att du har hällt i biltema olja i din nya hoj. För de flesta hänger inte på detta forum o många associerar inte Biltema med KVALITE. Kan användningen av billig olja straffa sig senare vid en försäljning?
 
Nu använder jag inte Biltemas olja men Om jag gjorde det så skulle jag kalkylera med sannolikheten nästan 0 att någon spekulant analyserar oljan i din hoj.
Om du kör med Biltemas olja så gör du ju det för att du bedömmer den som likvärdig "märkesoljorna". Du behöver alltså inte känna att du lurar någon på något sätt.
 
Nu använder jag inte Biltemas olja men Om jag gjorde det så skulle jag kalkylera med sannolikheten nästan 0 att någon spekulant analyserar oljan i din hoj.
Om du kör med Biltemas olja så gör du ju det för att du bedömmer den som likvärdig "märkesoljorna". Du behöver alltså inte känna att du lurar någon på något sätt.

Men man borde väl påvisa att man har servat sin hoj o spara eventuella kvitton annars blir det väl ännu mera suspekt ifall du inte kan visa att du har servat din hoj?
 
Hur ska du kunna kolla vilken olja som har använts vid oljebytena? Ska du ta prover på oljan? Smaka på den? Jag har aldrig varit med om att någon frågar vilken olja man har haft i hojen. Jag brukar iofs fråga, för att se om den som säljer har nån koll på service mm, men det har inte så mycket med oljan i sig att göra. Jag blir mycket nojigare om dom svarar "den som var dyrast på macken" eller "Olja? Byta? Fyller man inte bara på när den tar slut?" än om dom svarar "jag tog Biltemas olja eftersom den uppfyller kraven och var billig, då kunde jag byta oftare".
 
Tror du att man kan ta reda på vilken olja som är i hojen utan att fråga ägaren?

Hellre en hoj som fått oljan bytt ofta med biltema än en som sällan bytts med mobils värsting!

Det tror jag knappast men du kan ju säga att du kör på dyraste värstingoljan för 250:-/L , så är ju köparen helnöjd. För om du kör på biltema så har hojen kommit till den åldern att man servar den själv o då vet fan va den fått i sig, "som flickan sa".:tuttar

Inget illa ment om biltemaoljan!!:D
 
Hur ska du kunna kolla vilken olja som har använts vid oljebytena? Ska du ta prover på oljan? Smaka på den? Jag har aldrig varit med om att någon frågar vilken olja man har haft i hojen. Jag brukar iofs fråga, för att se om den som säljer har nån koll på service mm, men det har inte så mycket med oljan i sig att göra. Jag blir mycket nojigare om dom svarar "den som var dyrast på macken" eller "Olja? Byta? Fyller man inte bara på när den tar slut?" än om dom svarar "jag tog Biltemas olja eftersom den uppfyller kraven och var billig, då kunde jag byta oftare".

OM jag någon gång frågat vilken olja som finns i hojen så har det varit för att jag ska kunna avgöra om jag ska köra på samma eller om jag ska byta till annan olja. Byter jag till annan så vill jag försöka undvika kopplingsslir vilket kan uppstå om man blandar (blandar med resterna fr "gamla oljan") vissa oljor.
 
OM jag någon gång frågat vilken olja som finns i hojen så har det varit för att jag ska kunna avgöra om jag ska köra på samma eller om jag ska byta till annan olja. Byter jag till annan så vill jag försöka undvika kopplingsslir vilket kan uppstå om man blandar (blandar med resterna fr "gamla oljan") vissa oljor.

Aldrig hört att det skulle uppstå kopplingsslir för att man blandar.
Men köper man en hoj med väl fungerande våtkoppling, så är det god idé att hålla sig till samma olja.
Om den uppfyller övriga krav, vilket anges av JASOklassningen.
Vilken är helt OK på biltemas olja.
Kastrulls smörja är väl inte ens klassad?
 
OM jag någon gång frågat vilken olja som finns i hojen så har det varit för att jag ska kunna avgöra om jag ska köra på samma eller om jag ska byta till annan olja. Byter jag till annan så vill jag försöka undvika kopplingsslir vilket kan uppstå om man blandar (blandar med resterna fr "gamla oljan") vissa oljor.
Ja, det är ju också rätt viktigt :tummenupp
 
Till er som undrar hur man ska veta vad som finns i motorn borde väl stå på kvittona från Biltema att det är biltema olja.

Nu snackar vi inte om hojar från -96 utan om från -04 o uppåt
 
Till er som undrar hur man ska veta vad som finns i motorn borde väl stå på kvittona från Biltema att det är biltema olja.

Nu snackar vi inte om hojar från -96 utan om från -04 o uppåt
Jag har aldrig någonsin sett nån som har sparat alla kvitton på alla delar dom har köpt till hojen :va Brukar du få oljekvitton på verkstan när du lämnar in hojen för service? Brukar dom berätta vad dom har hällt i? Något säger mig att dom tar billigast möjliga olja för att tjäna så mycket som möjligt...
 
Men man borde väl påvisa att man har servat sin hoj o spara eventuella kvitton annars blir det väl ännu mera suspekt ifall du inte kan visa att du har servat din hoj?

Jag köper dyr märkesolja billigt på 20litersdunk och för bok över det jag gör servicemässigt. Det är upp till köparen att bedöma om han får en välskött hoj eller inte.

Med rådande stuntåbörntrend skulle jag vara mer orolig för handhavandet av hojen, om man nu ska bry sig.
 
Anledningen till att jag frågar är att jag själv tänker byta olja i min men är lite orolig ifall det straffar sig längre fram.
 
Med rådande stuntåbörntrend skulle jag vara mer orolig för handhavandet av hojen, om man nu ska bry sig.
Ja, dom där fullgasreporna på slangen är nog jättebra för toppen, när oljepumpen inte når ner i oljan längre. Då känns det faktiskt som att det är skit samma om det är Motul UltraSuperGLXTurboRacing eller Biltema eller matolja som inte smörjer delarna i motorn...

Anledningen till att jag frågar är att jag själv tänker byta olja i min men är lite orolig ifall det straffar sig längre fram.
Du tänker väl inte göra det själv? :skrämd Hojen blir helt värdelös om du inte har stämpeln i boken! :skrämd











:rolleyes:
 
Last edited:
Aldrig hört att det skulle uppstå kopplingsslir för att man blandar.
Men köper man en hoj med väl fungerande våtkoppling, så är det god idé att hålla sig till samma olja.
Om den uppfyller övriga krav, vilket anges av JASOklassningen.
Vilken är helt OK på biltemas olja.
Kastrulls smörja är väl inte ens klassad?

Hmm .. konstigt inlägg!??

Eftersom du aldrig hört talas om kopplingsslir vid oljebyte så undrar jag varför du anser att det är en god ide att hålla sig till samma olja :va

Till er som undrar hur man ska veta vad som finns i motorn borde väl stå på kvittona från Biltema att det är biltema olja.

Nu snackar vi inte om hojar från -96 utan om från -04 o uppåt

Nu undrar jag om du inte behagar skoja med oss min gode Astro :D
 
Last edited:
Hmm .. konstigt inlägg!??

Eftersom du aldrig hört talas om kopplingsslir vid oljebyte så undrar jag varför du anser att det är en god ide att hålla sig till samma olja :va
Kopplingsslir vid oljebyte beror på att lamellerna inte funkar ihop med den aktuella oljan.
Kopplingsslir uppstår inte för att man blandar två oljor - såvida inte en av oljorna inte fungerar alls med lamellmaterialet.
 
Det tror jag knappast men du kan ju säga att du kör på dyraste värstingoljan för 250:-/L , så är ju köparen helnöjd. För om du kör på biltema så har hojen kommit till den åldern att man servar den själv o då vet fan va den fått i sig, "som flickan sa".:tuttar

Inget illa ment om biltemaoljan!!:D

Var inte menat till dig utan trådskaparen!

Citerade bara dig för att jag tyckte likadant :)
 
Jag har aldrig någonsin sett nån som har sparat alla kvitton på alla delar dom har köpt till hojen

Det kanske är för att du aldrig träffat mej :yoparty

Jag köper mycket hellre ett fordon där ägaren står för att han servat regelbundet än om ägaren inte vet riktigt när, men minsann använt dyraste oljan.

HAr inte kört något annat än biltema olja de senaste 4 åren!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top