Nollvisionen ?

Vad kan göras bättre så att vi kan minska ner på motorcykelolyckorna egentligen?

* Bättre information när man tar körkort
* Skrämseltaktik med bilder
* Fler avrostningar, fler bankörningar, mer information om sin egen körförmåga och motorcykelns kapacitet vid t ex kallt/blött underlag etc
* Synas bättre i trafiken, neonvästar?
* Rapportering till Vägverket om dåliga vägar så att de kan ta tag i saken

hade man kunnat ha någon fomr av halkkörnig med mc hade det varit guld säger jag, men det faller ju lite på sin egen orimlighet. Men det hade botat min rädsla för blöt asfalt och gett mig en förståelse för hur det funkar.

Bikerbitch skrev:
2529979 Detta diskuteras ju vilt i alla RIP trådar. Var är alla hungriga diskussionsmänniskor, är ni mätta?
Jag är ju helt klart en av de diskussionshungriga!:D

Så här kommer ett problem: Risk homeostas.:tummenupp
http://www.ilo.org/encyclopedia/?doc&nd=857100130&nh=0

För de som inte orkar läsa: Ökad säkerhet i form av bättre utbildning eller säkrare fordon äts upp av människans tendens att kompensera detta med högre risktagande. :huvet Så om du koncentrerar resurser på t.ex. rattfylla så minskar dessa olyckor medan andra ökar. Verkar både på individnivå och gruppnivå. En annan effekt: De som tror att de är säkra och ofarliga är de som är farliga!
Så en av få verkningsfulla lösningar verkar vara att förändra personers/gruppers uppfattning om risker, m.a.o. handlar detta om att arbeta med hållningar och värderinga. Tar tid och bör ske med "mycket morot, lite piska".

Har förresten läst ett radikat förslag från killen bakom teorin som gick ut på att förbjuda bilbälte och utrusta alla bilar med en 15 cm vass pik mitt i ratten.:)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg