Nollvisionen ska bli mera noll än innan.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Att skärpa nollvisionen - kan man säga att det är svångremspolitik? Eller ska alla hojar förses med remdrift eller sk Belt-drive?

Eller blir det så att det kommer krävas en Smc-kedja för att få fartdårarna till att sakta ner eller stanna var 3:e kilometer för att kolla kedjespänningen.

http://www.bike.se/nyheter/nollvisionen-kan-skarpas-94036
 
Last edited:
Å nej nu kommer detta jäkla tjat om räcken i en tråd till. Syftar på mötesfria vägar.
 
Varför inte införa en nollvision för cigaretter och billigt lådvin?
 
ska det bli nollvision måste alla fordon ställas o polisen får börja gå, vapen måste låsas in, o så vidare.
 
Jo, egentligen vore det bättre att alla trafikanter enades om att trafikolyckor är fullständigt onödigt. Det finns väl ingen som krockar med berått mod?
Nollvision känns lite som att slå ihjäl tid utan att kunna klockan.
 
Utopi att tro att en nollvision ska funka! Plötsliga sjukdomsfall under bil/mc åkning kommer aldrig att försvinna!
 
Utopi att tro att en nollvision ska funka! Plötsliga sjukdomsfall under bil/mc åkning kommer aldrig att försvinna!

Jo men det låter ju lite bättre med nollvision än en "tja, låt en 40-50st gå åt, det är ändå inget att göra åt"vision.

Det är väl givet att ingen ska behöva gå åt i trafiken. Sen hur realistiskt det är är ju en annan 5a. Sen är ju inte nollvision riktigt nollvision heller, som det står i länken så var ju visionen egentligen 220st döda år 2020.

En fråga på sidan av, ingår skoteråkarna i denna nollvision också? Någon som vet? Och Cyklister?
 
Jo men det låter ju lite bättre med nollvision än en "tja, låt en 40-50st gå åt, det är ändå inget att göra åt"vision.

Det är väl givet att ingen ska behöva gå åt i trafiken. Sen hur realistiskt det är är ju en annan 5a. Sen är ju inte nollvision riktigt nollvision heller, som det står i länken så var ju visionen egentligen 220st döda år 2020.

Ja, nollvisionen är ju bara en vision. Alltså en strävan mot noll där arbetet gäller att hela tiden minska antalet dödade, inte att det ska bli en absolut nolla till varje pris som vissa tror.

En fråga på sidan av, ingår skoteråkarna i denna nollvision också? Någon som vet? Och Cyklister?
Antagligen inte då inte heller motorcyklar ingår i nollvisionen.
 
Det där snacket om en nollvision av skadade i trafiken har de tjafsat om i mer än förtio års tid nu.Rena tompratet och inget annat, tyvärr.Så länge alla kan framföra sina fordon efter eget förstånd så kommer olyckor också att inträffa oavsett vad Trafikverket vill och tycker.Tror man att det aldrig ska inträffa en olycka på vägar där alla samlas för att transportera sig med olika fordon och körsätt så lever man uppenbart i en liten bubbla.
 
Finns väl ingen som heller tror att man någonsin uppfyller nollvisionen ;) man har det endast som riktlinjer..
 
Jo, egentligen vore det bättre att alla trafikanter enades om att trafikolyckor är fullständigt onödigt. Det finns väl ingen som krockar med berått mod?
Nollvision känns lite som att slå ihjäl tid utan att kunna klockan.

Lysande sammanfattning av Nollvisionen!:tummenupp

Tyvärr innebär Nollvisionen inte färre olyckor utan färre allvarligt skadade eller döda. Konsekvenserna av en olycka blir lägre med hastigheten men olyckorna blir inte färre. Därför kan vi ha låga hastigheter på våra vägar och samtidigt sitta och prata i telefon!:huvet Telefonsamtalet gör föraren frånvarande och farlig men är hastigheten låg blir det inte allvarlig skada eller död! Därför är det tillåtet i Albanien och Sverige!:arsele För bilister ska väl tilläggas, för vi kan dö även i låga farter därför fanns vi inte med från början.
Och att konsekvenserna blir större med högre hastighet går heller inte att säga emot.

Men en av de ansvariga gav ett riktigt lysande anledning till att det inte går att förbjuda rullande telefonkiosker!
"Det följs ändå inte och är dessutom svårt att kontrollera":huvet
När får vi höra
"Hastigheterna följs inte och är svåra att kontrollera så vi har infört fri fart":död
 
Finns ingen nollvision för arbetsplatsolyckor....det är kanske inte lika tragiskt att förolyckas när man arbetar
 
Om en nollvision innebär fler vajerräcken så ligger vi mc folk illa till! En vurpa på en sådan sträcka så är vi skivade och klara för en jäkla macka. Men det låter ju fint att tänka sig noll döda i trafiken, men tyvärr så kommer det aldrig att ske..
 
Varför inte införa en nollvision för cigaretter och billigt lådvin?

Eller hur, istället för att lägga miljarder på att försöka rädda livet på några få när det inte allt för sällan beror på puckon som kör (tjuvar, alkisar, dryga bilister), kan man ju rädda några tusen per år SAMT även minska effekten på medmänniskor genom att helt enkelt lägga liiite energi på att få ner rökningen...

Kan nästan slå vad om att rökare med lungcancer kostar många ggr mer skattepengar per år än lite trafikolyckor.

Man skulle ju kunna lägga lite av pengarna på att fixa till vägarna annars, istället för att sätta upp kameror...
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top