Nollkoll på fälgar

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tja!

Har en kx 450f -12 axeldiametern är 20 mm fram och 25 bak. Jag är ute efter motardhjul och är osäker på ifall alla passar med dessa axeldiametern. 17/3.50 fram 17/5.00 har jag för mig är den vanligaste storleken på motardfälgar.

Exempel
Passar dessa?
http://bikemcdem.se/pak/pak_detalj_div.php?PakIndex=47209

Förutom att hjulaxlarna fram är för stor men detta bör gå att åtgärda med andra distanser?

//magnus
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Allt kan fås att passa, bara hjulet går in i svingen/mellan gaffelbenen.
Var beredd på att bromsskivorna har fel storlek, sitter på fel plats i hojens längdriktning, och att drevhubben bak är för bred eller för smal.
Men med en svarv kan man ordna mycket här.

Prylar mellan olika märken passar i princip aldrig rakt av.
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Allt kan fås att passa, bara hjulet går in i svingen/mellan gaffelbenen.
Var beredd på att bromsskivorna har fel storlek, sitter på fel plats i hojens längdriktning, och att drevhubben bak är för bred eller för smal.
Men med en svarv kan man ordna mycket här.

Prylar mellan olika märken passar i princip aldrig rakt av.

Tack för snabbt svar.
Med andra ord behöver jag mäta så bredden på svingen/gaffelbenen är bredare än själva fälgen. Jag har tyvärr ingen svarv så något förslag på hur jag kan bredda drivhubben. Gällande bromsskivorna, behöver jag köpa nya som passar hojen längdriktning? Hur ser jag sånt?

Vet ni om någon Mc-verkstad gör detta? Isf kostnad?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Se mitt svar till raffekawa
Det har inte slagit dig att du skulle kunna köpa nav som passar din cykel rakt av och ekra hjulen själv? Då slipper du alla modifieringskostnader. Eller vill du just ha gjutna fälgar?

Jag köpte ett par Kina-hjul av god kvalité för 2 år sedan och det är faktiskt riktigt bra. Betalade 8000kr paret och de enda som är av sämre kvalité är lager, distanser och radialtätningar. Distanserna var i aluminium så de äts upp med tiden men jag kan svarva nya i stål åt dig för en mindre peng, gjorde det åt mig själv för några veckor sedan.

http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-KX...ash=item27e8b17497:g:HK4AAOSwPe1T3DDj&vxp=mtr

...Samma tillverkare som av mina hjul, jag ville ha lite special saker så som svarta nav t ex så jag fick pröjsa lite extra plus att jag ville ha ett bakhjul för DR650 och ett framhjul för KTM och det var inga problem :)

Har även balanserat hjulet efter att ha kört med dem ca 1000 mil och det inte mer kast i de än vilket annat ekerhjul som helst och då har det blivit både bakhjulskörning och stopies.
 
Last edited:

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Det har inte slagit dig att du skulle kunna köpa nav som passar din cykel rakt av och ekra hjulen själv? Då slipper du alla modifieringskostnader. Eller vill du just ha gjutna fälgar?

Jag köpte ett par Kina-hjul av god kvalité för 2 år sedan och det är faktiskt riktigt bra. Betalade 8000kr paret och de enda som är av sämre kvalité är lager, distanser och radialtätningar. Distanserna var i aluminium så de äts upp med tiden men jag kan svarva nya i stål åt dig för en mindre peng, gjorde det åt mig själv för några veckor sedan.

http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-KX...ash=item27e8b17497:g:HK4AAOSwPe1T3DDj&vxp=mtr

...Samma tillverkare som av mina hjul, jag ville ha lite special saker så som svarta nav t ex så jag fick pröjsa lite extra plus att jag ville ha ett bakhjul för DR650 och ett framhjul för KTM och det var inga problem :)

Har även balanserat hjulet efter att ha kört med dem ca 1000 mil och det inte mer kast i de än vilket annat ekerhjul som helst och då har det blivit både bakhjulskörning och stopies.

Nej, det har jag aldrig tänkt på. Men nu väckte du mina tankar. Gjutna är inte ett måste utan det var mer att jag inte visste att man kunde modifiera så de passar.

Det låtersom smidigast att köpa Kina-hjul, tack för länken. Men då hör jag av mig när distanserna är slitna :tummenupp
Tack för hjälpen
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det låtersom smidigast att köpa Kina-hjul, tack för länken. Men då hör jag av mig när distanserna är slitna :tummenupp
Tack för hjälpen

Ta längd och ytter-/inner-diameter så fort du får hem hjulen så svarvar jag nya åt dig så fort jag kan. Det är lika bra att byta distanserna snarast möjligt så det inte kommer in skit som äter upp lagret.

Min allmänna rekommendation är att köra 2-300 mil med hjulen så att allt hinner slita in sig, sedan byta lager och radialtätningar till kvalitetsgrejer från www.kullager.se eller www.kullagret.com, föredrar den sistnämnda.
 
Last edited:

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tack det vore riktigt nice. Tyvärr har jag dock en rygg som börjat krångla så jag måste avvakta med köpet. Men tack för hjälpen och jag hör gärna av mig om jag köper några fälgar.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top