Nolla min mätare

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag håller på att renovera min hoj.
Det mesta är nytt, bytt eller renoverat, så även mätaren.
kolla in min tråd där jag renoverar hojen
hojen är i papper en 99:a men det mesta är 00-01

Nu pajjade min gamla mätare & jag var tvungen att skaffa en ny, jag hittade en 00 mätare på ebay för en hyfsad summa, nu är denna på helt fel miltal och jag vill helt enkelt NOLLA mätaren.

Detta vill jag inte göra för att lura en eventuell köpare i framtiden, utan mer för att ha ordentlig koll på hur mycket den rullar framöver.
visst, jag kan skriva ner ställningen & räkna ut mellanskillnaden, men jag vill helst nollställa den.

jag har skrivit ner mätarställningen på den gamla mätaren, men detta är igentligen ganska oviktig information för mig OCH en eventuell köpare då allt är nytt eller bytt

SÅÅ.. hur gör man ? är det någon som skruvat en digital mätare någon gång & kan berätta för mig hur man gör, eller kanske kan göra det åt mig ?
vill du/ni inte berätta det öppet, så ta och skicka ett pm

EDIT. Ni får gärna berätta om ni tycker det är rätt eller fel & varför i så fall.

// Henke

Last edited:
wonderwizard skrev:
Jag håller på att renovera min hoj.
Det mesta är nytt, bytt eller renoverat, så även mätaren.
kolla in min tråd där jag renoverar hojen
hojen är i papper en 99:a men det mesta är 00-01

Nu pajjade min gamla mätare & jag var tvungen att skaffa en ny, jag hittade en 00 mätare på ebay för en hyfsad summa, nu är denna på helt fel miltal och jag vill helt enkelt NOLLA mätaren.

Detta vill jag inte göra för att lura en eventuell köpare i framtiden, utan mer för att ha ordentlig koll på hur mycket den rullar framöver.
visst, jag kan skriva ner ställningen & räkna ut mellanskillnaden, men jag vill helst nollställa den.

jag har skrivit ner mätarställningen på den gamla mätaren, men detta är igentligen ganska oviktig information för mig OCH en eventuell köpare då allt är nytt eller bytt

SÅÅ.. hur gör man ? är det någon som skruvat en digital mätare någon gång & kan berätta för mig hur man gör, eller kanske kan göra det åt mig ?
vill du/ni inte berätta det öppet, så ta och skicka ett pm

EDIT. Ni får gärna berätta om ni tycker det är rätt eller fel & varför i så fall.

// Henke

Bästa vore väl att ställa in samma miltal på den nya som den gamla.
Hör med www.matarservice.com så kanske dom kan hjälpa dig

Har moderna MC CAN-buss eller OBD diagnosuttag?

I så fall kanske det fungerar som på en bil? För bilar finns det massor av mätarfifflare på blocket, leta under biltillbehör.

Ionizer skrev:
Har moderna MC CAN-buss eller OBD diagnosuttag?

I så fall kanske det fungerar som på en bil? För bilar finns det massor av mätarfifflare på blocket, leta under biltillbehör.

Tyvärr saknar MC det men det borde ändå gå att på elektronisk väg leka med miltalet, har aldrig gjort det själv men elektronikintresserad som man är funderar jag på hur miltalet lagras och hur man nollar en dylig krets....Synd att jag har massor att göra i skolan annars hade jag gärna uppfunnit ett sätt att nolla miltalet.

EDIT: Tråkiga nyheter, i R1an lagras miltalet i epromet vilket kan omprogrameras problemet är att utrustningen kostar multum och dessvärre kan man inte få epromet att bara glömma miltalet genom att kortsluta ett ben eller göra den strömlös etc...

EDIT2: Kom på att med lite lödande eller om du har flyt bara genom att byta chip borde du kunna byta eprom mellan mätarhusen och på så vis få miltalet från din gamla mätare.

Last edited:
wonderwizard skrev:
2039510 Ingen annan som vet eller kan ?

Du kan ju muta nån grabb i grannhuset eller nåt liknande som backar din hoj dom milen som behövs, dom är ofta billiga i drift dom där små :hihi

lånar tråden lite.. har fått en cykeldator till min hojj, nu när den gamla pajade.. ska besikta på fredag, måste jag ha en korrekt mätarställning??

JiMpA skrev:
2045390 lånar tråden lite.. har fått en cykeldator till min hojj, nu när den gamla pajade.. ska besikta på fredag, måste jag ha en korrekt mätarställning??

inte lägre mil än förra och belysning i mätaren

Kanske kan skriva att mätaren är utbytt vid (xxxx)

Mr Helmut skrev:
2045418 inte lägre mil än förra och belysning i mätaren

Kanske kan skriva att mätaren är utbytt vid (xxxx)

ah ok! ja det borde gå att lösa! En fråga till bara :tungan. i registret står det att den är "flerfärgad" just nu så sitter det helsvarta kåpor på (som min bild), måste jag sätta dit de orangea kylarvingarna, eller blir dom inte sura på det?

plus, tips på enkel strypning? och hur gör man den?

Last edited:
JiMpA skrev:
2046220 ah ok! ja det borde gå att lösa! En fråga till bara :tungan. i registret står det att den är "flerfärgad" just nu så sitter det helsvarta kåpor på (som min bild), måste jag sätta dit de orangea kylarvingarna, eller blir dom inte sura på det?

plus, tips på enkel strypning? och hur gör man den?

trottel-stopp

i kompisens reg bevis står det blå, bilen är svart (om lackad) så tror då inte det gör något, skulle aldrig kunna tänka mig att dom skulle bry sig faktiskt.

Mr Helmut skrev:
2047036 trottel-stopp

i kompisens reg bevis står det blå, bilen är svart (om lackad) så tror då inte det gör något, skulle aldrig kunna tänka mig att dom skulle bry sig faktiskt.

ok! tackar och bugar =). sätter nog nåt stopp i gasrullen tänkte jag. det löser sig :) tackar iaf!

JiMpA skrev:
2047272 ok! tackar och bugar =). sätter nog nåt stopp i gasrullen tänkte jag. det löser sig :) tackar iaf!

Trottelstop på spjället brukar vara melodin.
Ang färgen så bara ändrar de i pappret till "svart".
Nej mätaren måste inte ha samma miltal, man måste inte ens ha en milmätare på hojen (95% säker).

/fredde

Neutral skrev:
2040062 Har inte Ducati 999 CAN och fler modeller har OBD? Tror nya Kawa ZZR1400 har CAN också. BMW?

Antagligen, alla Trajor har också OBDII interface..

freddexwing skrev:
2047301 Trottelstop på spjället brukar vara melodin.
Ang färgen så bara ändrar de i pappret till "svart".
Nej mätaren måste inte ha samma miltal, man måste inte ens ha en milmätare på hojen (95% säker).

/fredde

Det e ju klockrent! jag satte bara en slang på gasvajern (bredvid rullen) så den tar stopp efter halvgas ungefär, det borde funka. =)

Var inne och besiktade idag! dom provkörde inte, dom provgasade inte ens :S. dom kollade inte heller mätaren, tutan och allt annat jag hade fixat :D
Han sa inte heller något om det skurna slickset bak :3freak

Last edited:
Låter ju riktigt bra... :)
men som sagt Nyköpingspolisen är inte att leka med istället. :(
Allt jobb i onödan , eller kanske inte. :va

JiMpA skrev:
2067020 Var inne och besiktade idag! dom provkörde inte, dom provgasade inte ens :S. dom kollade inte heller mätaren, tutan och allt annat jag hade fixat :D
Han sa inte heller något om det skurna slickset bak :3freak

Back