Noll ventilspel efter 500 mil

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Tog bort toppen på Daytonan i somras och konstaterade då att insugsventilerna var helt slut. Tydligen ett vanligt fel för den årsmodellen plus att den hade rullat 5000 mil. Jag köpte nya ventiler och lät en lokal firma slipa in dom i toppen.
När jag nu 500 mil senare kontrollerar spelet är det nere på 0 igen (en på 0,05). Hur kan detta hända igentligen?
Kan den gå för magert och därmed käka ventiler? :va

Nu vet jag inte hur det är med specifikt din modell, men ventiler sätter sig i regel djupare i sätena efter inkörning. Ventilspelet minskar då helt naturligt och behöver justeras om.

Nu vet jag inte hur det är med specifikt din modell, men ventiler sätter sig i regel djupare i sätena efter inkörning. Ventilspelet minskar då helt naturligt och behöver justeras om.

Är det verkligen så mycket ventiler sätter sig?
Borde inte ventilspelskoll ingå i förstaservice då? Eller det kanske det gör?

Någon som har koll på hur ventilerna roterar i sätet? Funderar på om de kanske roterar för mycket, och då slits onormalt hårt.

Eftersom avgasventilerna är lugna och fina så kanske man kan utesluta bränslet?

Många frågor, men nu jäklar ska jag gå till botten med det här!

Så mycket skall ventilspelet inte sjunka på topp där ventilsätena redan har satt sig. Är det inte fabrikationsfel på ventilerna skulle jag gissa på att där är något fel med härdningen av säterna.

Så mycket skall ventilspelet inte sjunka på topp där ventilsätena redan har satt sig. Är det inte fabrikationsfel på ventilerna skulle jag gissa på att där är något fel med härdningen av säterna.

Jag bör alltså riva toppen igen då? Känns ju lite surt i så fall.

Några idéer om rotationen på ventilerna?

Bytte du ventilstyrningar samtidigt som ventilerna byttes? Om inte, så har du troligen svaret där. Dåliga styrningar gör att ventilen inte centrerar i sätet utan "wobblar" och slits onormalt fort.

Om du justerar ventilspelet och kollar comp. Är allt
ok så är det väl bara att köra på.
Köra 500 mil med nya ventiler utan att kolla
ventilspelet är väl inte så bra.

Jag bytte bara själva ventilerna. Enligt den lokala gurun som monterade ventilerna i toppen så var ventilstyrningarna helt ok.
Ringde och pratade med honom igår. Enligt honom (givetvis) så måste det vara antingen fabrikationsfel på ventilerna eller fel på sätena.
Känns inte allt för lockande att bara göra ny justering nu, och sen veta att jag måste riva isär allt igen mitt in i säsongen.
Ska ringa Stigefelts (de sålde ventilerna) och höra om dom har några idéer.

Jag bytte bara själva ventilerna. Enligt den lokala gurun som monterade ventilerna i toppen så var ventilstyrningarna helt ok.
Ringde och pratade med honom igår. Enligt honom (givetvis) så måste det vara antingen fabrikationsfel på ventilerna eller fel på sätena.
Känns inte allt för lockande att bara göra ny justering nu, och sen veta att jag måste riva isär allt igen mitt in i säsongen.
Ska ringa Stigefelts (de sålde ventilerna) och höra om dom har några idéer.

Vet inte vad du har för ventiler men titanventiler ska inte slipas in, då förstörs den hårda ytan på de och sedan slits de väldigt snabbt.

Jag köpte orginalventilerna.
EB Motor i Borås hjälpte mig att slipa in och montera ventilerna i toppen. Han som gjorde jobbet var inte direkt ny på jobbet, så han (vad det verkade) visste precis vad han gjorde.

Jag funderar vidare lite:

Jag vet att den gått magert eftersom all ljudisolering i dämparen var helt borta. Kan detta påverka insugsventilerna utan att påverka avgasventilerna öht.

Kan ventilerna slitas extra hårt om kamkedjan blivit för lång?

Kan det vara en totalmiss få fabrik när de gjorde ventilerna? (snacka inte skit om Triumph nu! :rolleyes: )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT