Nolan...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Nån som har Nolan N93 här som kan ge några synpunkter (+ o -) med den hjälmen?

!!!

Dagens alla hjälmar är bra!! Det är endast tycke och smak när det gäller märke!!

Prova dig fram..... :tummenupp :D

Benny skrev:
Nån som har Nolan N93 här som kan ge några synpunkter (+ o -) med den hjälmen?

Jag har en N93:a, ny för i år. Har bara kört två gånger med den och har haft lite problem med ventilation/imma på visiret. F ö är den kanon. Återstår att se hur det blir när temperaturen stiger. Mycket hjälm för pengarna, sitter dj*kligt skönt. Har en Nolan-skalle och har svårt att hitta en Barain eller Tjohej som sitter skönt.

abstruse: Fick du en breath-guard (tror att det heter så) med din hjälm? Jag använder också Nolan, fast en N100 modell och hade samma problem med imma ända tills jag satte på det här lilla andningsskyddet (lämnar man samtidigt en liten liten lucka öppen vid visiret kan man till och med flåsa i hjälmen, hehe :D)

Så här ser skyddet jag tänker på ut

Bifogat

• dscf0011.jpg
    dscf0011.jpg
    21.9 KB · Visningar: 248
TheDude skrev:
abstruse: Fick du en breath-guard (tror att det heter så) med din hjälm? Jag använder också Nolan, fast en N100 modell och hade samma problem med imma ända tills jag satte på det här lilla andningsskyddet (lämnar man samtidigt en liten liten lucka öppen vid visiret kan man till och med flåsa i hjälmen, hehe :D)

Så här ser skyddet jag tänker på ut

Yep, har en så'n. Problemet är att jag har glasögon när jag kör och har jag breathguarden på samtidigt som glasögonen så immar de senare igen istället. :(

Fick du inte ett pinlock, då immar iaf inte visiret igen... sen så finns ju linser till ögonen... :fakta

//jaG

abstruse skrev:
Yep, har en så'n. Problemet är att jag har glasögon när jag kör och har jag breathguarden på samtidigt som glasögonen så immar de senare igen istället. :(

Zeb_Macahan skrev:
Fick du inte ett pinlock, då immar iaf inte visiret igen... sen så finns ju linser till ögonen... :fakta

//jaG

Sällan man får med pinlock när man köper hjälm, vanligtvis får man köpa det separat. Det finns anledningar till det mesta, så också till att jag inte använder linser.

Använder en produkt som heter net-optic. Distributör är Racal Health & Safety AB

Den tar bort problemet med imma. Sprayas på och låt torka, sedan polera. Det går att hetsa upp sig riktigt ordentligt innanför visiret utan att det immar.

supernaut skrev:
Använder en produkt som heter net-optic. Distributör är Racal Health & Safety AB

Den tar bort problemet med imma. Sprayas på och låt torka, sedan polera. Det går att hetsa upp sig riktigt ordentligt innanför visiret utan att det immar.

Var kan man köpa detta?

Jag sitter här och kollar på flaskan (inte spriten) Jag hittar inget som talar om var man kan hitta den mer än distributörens namn, hittade ingen hemsida som hette så heller. Själv så "fick" jag några flaskor på en mässa för några år sedan och har delat ut de jag hade till bekanta, har en flaska kvar och den har räckt i flera år.
Verkar tillverkas i Schweiz av F.Fatton CH-2035 Corcelles/NE, men jag hittar den inte på deras hemsida, kan ju heta något annat där.
Hittar du så meddela mig gärna.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back