Nokia n900

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Dags o starta en tråd för telefonen som har tagit steget förbi, iPhone, HTC osv...

För er som inte har kollat in luren så är det en smartphone som har tagit steget närmare dator än telefon, och med det öppnat oanade möjligheter (Linuxbaserad).:yoparty
N900 stöder det mesta som man kan tänka att en smartphone skall klara 2010 såsom multitasking, riktig webbläsare, widgets etc.

Så flera här på SH än jag som har skaffat en?
Känner ni till några onödiga/roliga/praktiska apps?

Jajjemen, alla ni iPhone/Android nissar får gärna bidra med tipps och trix eller skitprat och smutskastning, det är ju ett diskussionsforum för fan! :tungan

Jag har känt och klämt och sedmera dissat eftersom den är stor och samtidigt har väldigt lite apps tillgängliga.

Däremot tror jag på operativet men fattar inte varför Nokia alltid ska föra kriget själva?

Supertelefon för dom som vill ha en klump som kan mycket.

/ Jens - HTC Hero

Jag har känt och klämt och sedmera dissat eftersom den är stor och samtidigt har väldigt lite apps tillgängliga.

Däremot tror jag på operativet men fattar inte varför Nokia alltid ska föra kriget själva?

Supertelefon för dom som vill ha en klump som kan mycket.

/ Jens - HTC Hero

Jepp, du här rätt i det du skriver, det finns väldigt få appar ännu, dock så finns de mest nödvändiga, saknar egentligen ingen funktion för tillfället.:tummenupp Jo visst, dags för Nokia att uppdatera OVI Maps till N900:an:mad:

Hoppas verkligen att det blir ändring med Nokia, som enda linuxbaserade telefon i nästa stora uppdatering, Megoo som ersätter nuvarande Maemo, vilket öppnar plattformen ännumera!:banana

Det går föresten rykten om att LG blir först ut med Meggo baserad telefon!

Bra trådinitiativ!

Har haft min i en och en halv månad nu efter en tidigare Iphone 3G. Stod i valet mellan 3Gs eller N900an eller typ mormors avlagda i väntan på IPhone 4. Kan väl säga att jag fortfarande tycker att IPhone är en "lättare" enhet. Min mamma "pensionären" här en och kollegans barn på 6 år har en. Det säger lite om bredden på IPhone. Själv eftersom man INTE är en geek så blir den lite svårhanterlig, eller i alla fall avsevärt mycket mer datorenhet än telefon. Vilket iofs var syftet. Men jag menar när en av "sälj" grejjerna är att man kan gå in och skriva "käll" om man har tråkigt... ja det säger sig väl självt att det är en geeklur eller för oss "wannabe early adopters".

Men det jag gillar med den är:

*Att den är riktigt kraftfull. Öppnar upp och renderar sidor bättre än Iphone.
*Flashkompatibiliteten
Med andra ord surfmöjligheterna. Jag är inte en sån som kan se skillnad på skärmar etc. Men full zoom och man har ändå riktigt bra upplösning.
*Mäktigt att dra hem torrenter i luren
*Minnesstorleken och att man inte måste göra om tex filmer för att kunna se dem i ok format
*Skype/och soc.media integrationen är ju helt fantastisk. Litet minus att alltid vara tillgänglig. (eftersom jag kan vara det är jag det...;)

Det dåliga
Batteriet. Men vad kan man räkna med med med den motorn...

Antar att ni kör det men Barriosquare är en ok "app" som "omvandlar" foursquare. Hade hellre sett foursquare för N900an men men.

Jag hade nog i efterhand valt Googleluren som polaren tog hem från USA samtidigt men huvudsaken är att man gått ifrån IPhone för en stund iaf!;)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul