Nokia N9

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Snart är det mobilbytardags, och jag har svårt att välja mellan apple & android. Hittade ett annat alternativ som verkar spännande, Nokias nya N9 som släpps om ca 1månad. Den kör nåt eget operativ som är baserat på Linux vad jag förstått, kallas MeeGo.

Hursomhelst verkar den rätt okej, med gratis navigation och kartor över hela världen, bra kamera, en av de snabbaste webbläsarna (snabbare än android & ios), lagom storlek 3.9", och så gillar jag designen, cool som fan!

Smolket i bägaren är väl att det är deras första och enda mobil med MeeGo, eftersom dom ska börja tillverka Windows Phone, eller vad det nu ska heta. Man kan undra hur support & uppdateringar kommer bli på denna då. Sen finns det väl färre appar, men det kan jag nog stå ut med, det enda jag skulle sakna är väl WordFeud..

Det finns en hel del youtubevideos, men denna visar nog det mesta, man får stå ut med den torra finnen som pratar. :)

Vad säger ni andra? Kommer man ångra sig. Nån som klämt på en i verkligheten? (ska visst finnas demo-ex ute hos vissa handlare).

http://www.youtube.com/watch?v=M27Po5loxKY

Mer info:
http://swipe.nokia.com/applications/

Men usch. Inte 3d. Vad ska man med det till undrar jag. :)
Nya iphone, Htc Sensation eller Nokias N9 är väl de jag väljer mellan.

Finns det överhuvudtaget NÅGRA appar till MeeGo, förutom de som följer med telefonen?

Lite sånt jag undrar över med. Spotify finns tydligen, fast utan offline-läget. Det och Wordfeud är i stort de enda apparna jag använder.. Läste nåt om att den senare skulle kunna köra android-appar genom nån dalvik-grej. Jag vet inte, säger inte att detta är en superbra mobil, men det känns som det intressantaste Nokia gjort på länge.

MeGoo är ju en återvändsgränd i sig.

Dessutom undrar jag hur man kom fram till "snabbare webbläsare", det brukar väl inte vara webbläsaren i sig som är flaskhalsen, utan nerladdningstiden, sitter jag på WiFi är min webbläsare blixtsnabb...

Om inte webbläsaren skalar bort saker på vägen?

Nokian är helt säkert en kanontelefon, kameran ska vara utöver det vanliga och övrig hårdvara är säkert bra, men mjukvaran är dess baksida.

Det finns gratis navigation till Android (och förmodligen iPhone också) så det kan dom inte längre dra några poäng på.

Tyvärr Nokia, hade ni fortsatt utveckla MeGoo så kanske.

Den har 2D och 3D det är bara en knapptryckning.:tummenupp

Ja, men jag ser fortfarande inte nyttan. Bättre att köpa en mobil med "bara" 2d, som har bättre kamera.

http://www.mobil.se/tester/htc-evo-3d-i-test-1.480842.html

"Men det är självklart 3d som är försäljningsargumentet för Evo. Moibilens skärm använder samma teknik som Nintendo 3DS. Den stora fördelen med tekniken är att man inte behöver 3d-glasögon. Nackdelen är att betraktningsvinkeln är väldigt snäv, för att inte säga obefintlig. Eftersom det hela går ut på att en bild ligger ovanpå en annan, med en minimal förskjutning, så gäller det att hitta rätt avstånd och perfekt vinkel för att inte drabbas dubbelseende, eller i värsta fall en känsla av yrsel."

"Ärligt talat kan jag inte förstå mobiltillverkare som satsar på 3d. Om man ser till tv-segmentet så har 3d-verkligen inte varit en succé. Samtidigt faller aktievärdet för RealD, en av de största leverantörerna av 3d-teknik till film- och tv-industrin, och detsamma gäller IMAX. Det ser inte ljust ut och det har det ärligt talat inte gjort sedan tekniken gjorde återtåg, post-tv-piratenrna."

:rolleyes:

Med "Myriad Alien Dalvik" kan man tydligen installera appar från android.
http://www.myriadgroup.com/Device-Manufacturers/Android-solutions/Alien-Dalvik.aspx

Synd att Nokia överger MeeGo för WinPhone, tror detta kunde bli en bra utmanare mot android & apple annars.

Lite spel verkar ju finnas, och ser ut att flyta rätt skapligt.

http://www.youtube.com/watch?v=CPtLkkO54Ss&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=3J-RgBj2WCk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BUkUJnpi_Wc&feature=related

Så, nu ska jag sluta promota denna telefon. :tungan
Får väl se, för mig kanske den blir bra, då jag mest använder min nuvarande android att surfa på. Jag avvaktar för att se hur nya iphone blir. Jag vill inte ha en iphone4 med glas på alla sidor. :brinnerup

Telefonen blir säkert helt ok, dock så känns det som om Nokia har totalt missat med hela konceptet.

Misstag 1: De går ut med att detta är deras sista Meegoo telefon

Misstag 2: De skippar modellen med tangentbord, samt tar bort en massa hårdvara jämfört med föregångaren N900:an

Misstag 3: De ändrar hela menysystemet till ett mera Android/Iphone likt... kul med deras swipe-grej, men int vill man väl vara utan widgets för det...

Mjukvarumässigt så är jag nästan säker på att de flesta viktiga programmen kommer, (inte via Nokia men via olika Meegoo forum) men hårdvarumässigt så kommer den ju inte att kunna ändras.

Har nu snart i två år använt N900:an och känner inget behov alls av att byta ut den ännu, eller snarare så finns det ingen orsak att byta ut den! :banana

Telefonen blir säkert helt ok, dock så känns det som om Nokia har totalt missat med hela konceptet.

Misstag 2: De skippar modellen med tangentbord, samt tar bort en massa hårdvara jämfört med föregångaren N900:an

Misstag 3: De ändrar hela menysystemet till ett mera Android/Iphone likt... kul med deras swipe-grej, men int vill man väl vara utan widgets för det...

Mjukvarumässigt så är jag nästan säker på att de flesta viktiga programmen kommer, (inte via Nokia men via olika Meegoo forum) men hårdvarumässigt så kommer den ju inte att kunna ändras.

Har nu snart i två år använt N900:an och känner inget behov alls av att byta ut den ännu, eller snarare så finns det ingen orsak att byta ut den! :banana

Ja, Nokia har ju fått fett med $$$ av MicroSoft för att utveckla Winphone, så de är väl rätt låsta. N900'an har jag helt missat, då var jag helt inne på android. Nu har man ledsnat en del på android, det verkar vara kris på nåt sätt, om det ska behövas dual-core, 3d, osv. Det de borde satsa på istället för snabbare och snabbare processorer är att optimera, att se till att man inte behöver ladda teleluren (minst) en gång om dagen. Bygg en bra telefon eller möjligtvis två BRA mobiler om året istället för att spotta ut 4-5 undermåliga. Androids appar är i ärlighetens namn rätt sunkiga, jag kan nog räkna upp de välgjorda och inte hamna över 10st. Apple har med sina svagheter, som gör att man inte blir överväldigad, trots att allt funkar som det ska, och smidigt dessutom. Jag har provkört tjejens ip4, och är inte övertygad.

Vad man än väljer får man göra avkall på något. Tråkigt att det ska behöva vara så.

Jag gillar också N9:an. Får bli provkörning en dag tror jag.. Eller så får WinMo 6.1-mobilen rulla ett tag till :hihi

En nyfiken fråga, vad är det för hårdvara dom tagit bort?

En nyfiken fråga, vad är det för hårdvara dom tagit bort?

Tja, vad jag kommer på så, exempelvis;
Radio
Fm sändaren
IR
SD kortplatsen
...TANGENTBORDET!!! :huvet
+ att N900:an hade 32GB inbyggt minne och den kom 2009...

Känns lite dumt att NOKIA skippade modellen med tangentbord då det bevisligen redan finns en! N950, 250st delades ut till utvecklare av program... men till salu kommer den inte :mad:

Tja, vad jag kommer på så, exempelvis;
Radio
Fm sändaren
IR
SD kortplatsen
...TANGENTBORDET!!! :huvet
+ att N900:an hade 32GB inbyggt minne och den kom 2009...

Känns lite dumt att NOKIA skippade modellen med tangentbord då det bevisligen redan finns en! N950, 250st delades ut till utvecklare av program... men till salu kommer den inte :mad:

Okej, tangentbord känns lite 2009, men resten av grejorna håller jag med om. :)

Inget snack för min del jag bara ska ha N9, har android idag och har tidigare haft ajfån. Ingen av de passar riktigt mig, de bara känns inte riktigt igenomtänkta. Eller ios kanske är det men jag bara klarade inte av att vara så himla inlåst som man är med den. Och androidens batteritid är alldeles för dålig för min del. Så det får bli att prova N9, sen är ju designen helt underbar. Jag tycker TS ska prova, tycker du inte om den så lägg upp en bytesannons på blocket.

Okej, tangentbord känns lite 2009, men resten av grejorna håller jag med om. :)

Jepp, det kan jag lite hålla med om! Dock så sköter jag nästan all min epost via telefonen, så de känns lite jobbit utan tangentbord då... + att min motorik tycks flytta mer och mer till tummarna... PS3 finger...:gnissla

Inget snack för min del jag bara ska ha N9, har android idag och har tidigare haft ajfån. Ingen av de passar riktigt mig, de bara känns inte riktigt igenomtänkta. Eller ios kanske är det men jag bara klarade inte av att vara så himla inlåst som man är med den. Och androidens batteritid är alldeles för dålig för min del. Så det får bli att prova N9, sen är ju designen helt underbar. Jag tycker TS ska prova, tycker du inte om den så lägg upp en bytesannons på blocket.

Vilken Android hade du?

På många är batteritiden kass, jag skulle lätt ta en dubbelt så tjock telefon med tre gånger så stort batteri (det skulle rymmas 2½ orginalbatteri till i min telefon om man gjorde den dubbelt så tjock)

Men så har jag Desire som har erkänt dåligt batteri.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret