Nojja Låda/motor Yamaha r6 -05

Rehborg

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2013
Hoj
lc4
Som rubriken låter så har jag lite oro över mitt nyköp, första hojen och har inte hållit på så extremt mycket och mekat med motorcyklar.
Har en yamaha r6 -05 som 2an börjat hoppa ur lite då och då, dock endast när jag ska koppla upp den på bakhjulet, den hoppar alltså inte vid gaspådrag annars på någon växel alls, sedan detta även hänt ett par gånger tycker jag mig höra att den låter lite knepigt på 2an vid motorbromsning, är det bara jag som nojjar och på något sätt varit klumpig vid körningen eller är det något som nån annan varit med om tidigare och något större problem kan vara pågång? Mvh / Rheborg

Tillägger att hojen bara gått 1500 mil.

Last edited:
Inte helt ovanligt att det är just 2:an som får mest stryk. Den växeln som det slarvas mest med vi växling.
Inga problem att förstöra en växellåda på 1500 mil om man verkligen vill.
Risken är att problemet blir värre och värre. Så då till att fixa det innan det blir större fel.

MEN... det kan vara något mindre och enklare fel. DU kan ju hålla tummarna för det.

Jag föreslår iaf att du slutar att koppla upp den på bakhjulet om det får växeln att hoppa ur tills du hittat och fixat problemet.

ja jag känner ju att man är inte så sugen att åka ut o köra överlag när det känns som något är fel, var ute o kände lite på hojen idag o lyssnade lite mer och märkte ett lite skorrande ljud som försvinner när jag kopplar, min första tanke var urtrampningslagret vilket jag antar att sitter på hojar precis som bilar?? kan det vara felet tro?

Att den skorrar kommer förmodligen från kopplingskorgen då den sitter på ett glidlager som med tiden blir dåligt och korgen börjar hänga när den är obelastad. Går att köra med men bör fixas till. Fixa det i vinter om lagret inte är helt tokslut förstås.

Om du drar ur den på 3-4an och sen motorbromsar och känner att det skorrar i hela ramen så är det väldigt dåligt :fakta

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra