Nojig inför besiktning.

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Det är dags för första besiktningen med en gammal hoj jag just köpt och renoverat.

Det är dock två saker som jag inte riktigt har fått att funka, och vet inte om jag orkar heller..

1. Jag har ingen lampa som lyser då neutralen är i. Dock så går det inte att starta motorn med någon växel istoppad. Om man ändå skulle försöka starta motorn med växel i så lyser en lampa, men inget mer inträffar.

2. Det finns ingen som helt "stänga-av-motor-funktion" på stödet. Det går alltså att köra iväg med stödet nere.

Hojen är från 1991, och man ska tydligen kunna läsa sig till på vad som gäller här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949602

Själv hittar jag inte ett jota om ifall min hoj ändå är okej för besiktning.

Ni med äldre hojar, snälla hjälp :gråta

Jag har fått lära mig att det ska finnas två st "döda-motorn"-metoder. En ska vara knappen på styret, och en ska vara stödet. Men det kanske inte gäller på äldre hojar? Hade en 125:a för några år sedan från -91 också, och den kunde man också dra iväg med stödet nere på. Jag trodde dock att det var fel på den, och jag sålde den innan jag behövde besikta den.
 
Last edited:
Det är inget att oroa dig för dom kollar ingen av dom på en vanlig besiktning det finns en massa gammla hojar som inte har någon av funktionerna från fabrik ens :tummenupp
 
Stödbrytare är inget lagkrav, däremot måste det nog finnas en på styret efter en viss årsmodell har jag läst mig till.

Neutrallampa är inte heller krav mig veteligen.
 
Du måste ha en pryl för att inte köra iväg med stödet nere. Du kanske kan slänga på ett honda-stöd med en gummi-flärp. De var godkända tidigare och allvarligt, åka i väg med stödet är ingen höjdare förr eller senare så händer det...

Neutralen är nog skitsamma.

Edit: ska inte säga att jag är 100% säker på stödbrytaren.
 
Du måste ha en pryl för att inte köra iväg med stödet nere. Du kanske kan slänga på ett honda-stöd med en gummi-flärp. De var godkända tidigare och allvarligt, åka i väg med stödet är ingen höjdare förr eller senare så händer det...

Neutralen är nog skitsamma.

Edit: ska inte säga att jag är 100% säker på stödbrytaren.

Helvetes jävla skitstöd.. får väl sätta på ett centralstöd och ta bort det jag har istället :gnissla
 
jag lovar det finns inga krav på någon brytare på stödet lyssna på en som vet inte på några som gissar
 
Helvetes jävla skitstöd.. får väl sätta på ett centralstöd och ta bort det jag har istället :gnissla

Som sagt, jag är inte 100% och det verkar omöjligt att läsa vad som gäller. :/

Men satt det en kontakt där från början och den inte sitter där / är trasig så skulle i alla fall jag bli förvånad om inte besiktningsgubben får sätta en 2:a på det. Men som sagt, jag bara spekulerar - Micko xx har säkert rätt.
 
Kontollampa för helljus ska finnas på ALLA hojar 1984 och fram. Inga krav på brytare för stöd eller annat alltså.
 
Helljus indikering är däremot ett krav.

Det har jag :-)

Som sagt, jag är inte 100% och det verkar omöjligt att läsa vad som gäller. :/

Men satt det en kontakt där från början och den inte sitter där / är trasig så skulle i alla fall jag bli förvånad om inte besiktningsgubben får sätta en 2:a på det. Men som sagt, jag bara spekulerar - Micko xx har säkert rätt.

Jag får väl ringa med gubbarna och kolla innan då. Men jag har en knapp som sitter där, och den ger utslag när jag mäter med voltmätaren, och sladdarna funkar så jag tror det är nåt chipfel eller annat skit möjligen. Man kuggar inte på en 2:a va?
 
Last edited:
Jag ser på en besiktning på ett annat sätt, de hjälper mig att hitta något som kan äventyra min säkerhet. Så får du arbetsorder på något ta det på rätt sätt och var tacksam:tummenupp
 
Det har jag :-)



Jag får väl ringa med gubbarna och kolla innan då. Men jag har en knapp som sitter där, och den ger utslag när jag mäter med voltmätaren, och sladdarna funkar så jag tror det är nåt chipfel eller annat skit möjligen. Man kuggar inte på en 2:a va?

En 2:a är bara en arbetsorder som du sen ska göra ett återbesök för när du har rättat till felet. :tummenupp

(på det gamla 80'talet så var det ju några streetracekillar som fick 3 blad med anmärkningar när de testade om det gick att besiktiga bilarna)
 
Jag ser på en besiktning på ett annat sätt, de hjälper mig att hitta något som kan äventyra min säkerhet. Så får du arbetsorder på något ta det på rätt sätt och var tacksam:tummenupp

Jo det är klart. Jag skulle ju vilja försöka lösa felen jag har nu, men fan... jag ger upp snart så what to do liksom :rolleyes:
 
du behöver inte ha en stödkontakt! Bilprovningen har inte kollat den på nån av hojarna när jag har besiktat dom, den ena har ingen från fabrik och på den andra är den bortplockad men fästet är kvar.

Så va lugn, även om svaret redan har kommit i tråden:tummenupp
 
Som sagt, stöd-brytaren är inget de kollar. Finns på min hoj vanligtvis men min är trasig, besiktigade för ett par månader sen utan minsta problem!
 
Har två hojar som inte är utrustade med vare sig stödbrytare eller neutrallampa. Och de är nyare än helfordonsgodkännandet..

Simma lugnt.
 
Om du vill ha en stödindikering och kontakten funkar så koppla den till en lampa på instrumentpanelen så du ser om stödet är nere. Så åker du iaf. inte iväg med det nere.
 
Har två hojar som inte är utrustade med vare sig stödbrytare eller neutrallampa. Och de är nyare än helfordonsgodkännandet..

Simma lugnt.

Okej skönt. Lutar ju onekligen mot att den kommer gå igenom!

Om du vill ha en stödindikering och kontakten funkar så koppla den till en lampa på instrumentpanelen så du ser om stödet är nere. Så åker du iaf. inte iväg med det nere.

bra idé
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top