nogranhet av sjustering av kedja?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
nu har jag spännt kedjan en del och undrar nu hur extrem noga e det med
markeringarna på svingen? jag har som små markeringar för att decket ska hammna rakt men det skiljer kanske 1mm på ena sidan lr nått komer det på verka bakhjulet nått? 1mm ungefär om man räknar från dom där streken?
lite svårt att förklara men ni kanske förstår va jag menar.

den milimetern får ju hojen att spåra bättre, bättre väghållning och mindre däckslitage och framförallt gämnare slitage.. men det går ju bra endå.. antagligen inget du kommer märka.. och vem garanterar att dendär milimetern är rätt nu liksom... bullshit.. titta bakifrån istället och se om de ser bra ut.. lägg en planka annars så ser du...
Ang kedjan så spänn den ordentligt!.. inte för starkt eller för svagt...
Jag körde med slak kedja till öland (25 mil nåt).. den var OK när vi åkte men ny kedja slaknar ju fort så den hoppade av när vi kom fram på 90 vägen och låste bakhjulet genom att fastna mellan bultarna till bakdrevet. :3freak Krökte svingen!

EDIT: Nu stämmer inga markeringar längre..

philsson skrev:
den milimetern får ju hojen att spåra bättre, bättre väghållning och mindre däckslitage och framförallt gämnare slitage.. men det går ju bra endå.. antagligen inget du kommer märka.. och vem garanterar att dendär milimetern är rätt nu liksom... bullshit.. titta bakifrån istället och se om de ser bra ut.. lägg en planka annars så ser du...
Ang kedjan så spänn den ordentligt!.. inte för starkt eller för svagt...
Jag körde med slak kedja till öland (25 mil nåt).. den var OK när vi åkte men ny kedja slaknar ju fort så den hoppade av när vi kom fram på 90 vägen och låste bakhjulet genom att fastna mellan bultarna till bakdrevet. :3freak Krökte svingen!

EDIT: Nu stämmer inga markeringar längre..
phuuu tur att man inte har ny kedja då. fixa så spelet va ca 25 nu efter sjustering. jag har gjort som du sa att kolla på decket bakifrån och det ser ok ut tycker jag.
tackar. detta gjorde så att jag inte kommer ligga helt sömnlöst inatt och fundera på detta :tummenupp

Last edited:
Jag brukar räkna hur många gängor (dvs antal varv) som sticker ut på justerskruvarna. Har funkat bra hittills i alla fall.

PacMan skrev:
Jag brukar räkna hur många gängor (dvs antal varv) som sticker ut på justerskruvarna. Har funkat bra hittills i alla fall.
vem säger att svingen är på milimetern lika lång på båda sidor?.. :D
Det var i af inte min sving efter incidenten.. fick lämna in på riktning och så bytte dom ut ena benet..

Justera så noga du kan. En gång för alla sas. Sen vet du hur bra markeringarna stämmer.
Bräda/käpp el. snören som touchar bakdäcket ska hamna lika långt ut från resp.
sida på framdäcket (m framhjulet parallellt med bakhjulet). Eller kryp och syfta.
Lite hjälp att hålla hojen så man slipper stödet i vägen är bra.
/u

En variant är en 50/60 cm metalllinjal exvis från biltema för sisådär 30:-. Håll mot bakdrevets fram och bakkant under svingen och kontrollera om kedjans yttersidas inre länkplatta är jäms med innerkanten längst fram på linjalen så borde du vara ganska rätt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D