Noggrannhet RR-tävlingsbesiktning?

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Hej

Nu ska jag visserligen bara träna, men vet inte om dom ändå kan klaga på min hoj för den inte följer reglementet på vanliga bandagar/träningar?

De punkter som den inte uppfyller är tex:

rundade kanter på kåpglas.
Rundade kanter på fotpinnar och växelförare/fotbroms.
Uppsamlingskärl har jag bara hittat för kylarvattnet, men ser fan inga evakueringsslangar för olja sticka ner nånstans heller...
styrdämparen tar emot så jag inte kan nå fullt styrutslag
Najade bromsok

Jag har nämligen sett att skitmånga kör runt på ej regelrätta hojar därav undrar jag om det kanske inte är så noga~
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rundade kanter kanske inte är hela världen.
Till uppsamlingskärlet ska slangarna från tanken och expansionkärlet gå, alla hojar från sen medeltid och framåt har vevhusventilationen dragen till luftburken, dvs "slutet" system.
Styrdämparen borde du verkligen fixa, annars finns risken att du skrotar den så att den nyper och då gör det ont i dig, minst.
Att naja bromsarna tar inte många minuter, och är för allas säkerhet, dvs gör det.

Vissa träningar kollas hojarna, vissa kollas dom inte, vilket bygger på att vi litar på varandra, att allas hojar är hela, täta å sjyssta, det tycker jag vi ska värna :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Varför najar du inte bromsoken?
Det tar inte många sekunder att göra det och skadar lixom inte.
Oljan behöver det behöver du bara kolla om vevhusventen är kopplad till luftburken.
Styrdämparen skulle jag titta på eller byta ut. Det låter inte nyttigt att den ska begränsa styrutslaget. Alternativt gör styrstoppen "tjockare" så de begränsar mera.
De där med rundade kanter tycker jag personligen inte är viktigt så på en träning är det inte hela värden, imho.

Edit:
Långsammare än Hoztic, vart är värden på väg?
;)
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Sant att det skiljer i hur noga det är med besiktning och det kan man ju ha olika åsikter om.
Men reglerna för vad som ska åtgärdas på motorcykeln är ju satta för din och andras säkerhet och att hävda att man har sett andra köra med dom och dom bristerna kommer nog inte hjälpa dig speciellt mycket den gången du får nedslag i en besiktning.
Det är inte speciellt avancerat eller dyrt att få till en motorcykel så den är godkänd och fixar du till det så slipper du riskera att få packa ihop och åka hem den gången du stöter på en besiktningssnubbe som kör by the book.

Kåpglaset tror jag inte de säger så mycket om, känns kanten väldigt vass kan du ju runda den med ett sandpapper.
Gällande fotpinnar så brukar original inte vara några problem, sen är det ju många hojar som fotpinnarna skrapar i på och blir vassa men det är inte alltid lätt att undvika. Senast på SM:et på sviestad så gick en 250 åkare omkull och fick sy ett par stygn i huvudet för att fotpinnen slagit igenom hjälmen så det finns en poäng att ha rundade reglage.
Gällande uppsamlingskärl på din skulle jag tro att det blir evakueringen från expansionskärlet för kylaren och dräneringsslangar från tank och vattenpump (brukar mynna ut vid sidan/under motorn på högersidan. Oljan leds nog som sagt in i luftburken.
Styrdämparen är nog bra om du fixar till eller köper lösa styrstopp som begränsar styrutslaget.
Naja bromsok och oljepluggar är ju inte heller så bökigt, och vill du inte bryta av en massa borr själv kan du kika in på nån mekanisk verkstad med lite resurser så fixar de det för ett bidrag till fikakassan.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ungefär likadant som med trafiken och svensk bilbekämpning.

Finns folk som får sina fordon besiktade fast de inte är på plats i besiktningshallen, hur nu det går till... Fast reglerna säger att fordonet ska vara på plats.

Finns sedan folk som får böter för korrekta godkända delar de skruvat bort och ersatt med junk och gnäller på det.

Finns folk som inte får köra på bana förrän de fixat iordning hoj och personlig utrustning. Kanske inte så vanligt men när det är så enkla saker som tar någon timme att fixa varför inte göra det så behöver du inte oroa dig.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså? Varför inte bara fixa det som behöver fixas?

Det är ju inte ens en hel kväll i garaget....

Och naja bromsoken är ju för fasen för både din egen skull, och för andras skull på banan. Det är ju en säkerhetsfråga. Varför hoppa över och göra det bara för att man är lat?

Samma sak med styrdämparen. Hur svårt kan det vara att fixa?
Kanske bara räcker med att minska lite på styrstoppet, eller bara montera styrdämparen korrekt.

Det är ju samma resonemang som att man skulle skita i sele och livlina när man er sig upp på taket och ska skotta snö. Det brukar ju inte vara nån som kollar om man har säkerhetssele eller inte, och jag har ju varit uppe på taket flera gånger utan att halka, så då orkar jag inte fixa nån.

TÄNK om du skulle ha bytt belägg precis innan träningen, och inte dragit oken ordentligt. Och sen tappar ett ok innan inbromsningen efter den snabbaste rakan. Du går omkull och skadar dig utav bara helvete, och lyckas dessutom torpedera två andra förare som precis börjat vika in i svängen som också gör sig riktigt illa när din hoj kommer farandes i 200 km/h.

Risken är minimal, men att skita i att göra det bara för att man är lat och inte vill lägga ner 20 minuter i garaget med att borra igenom 4st skruvskallar och dra lite ståltråd igenom dom...

Nej, jag säger FIXA!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det spelar ingen roll vad man kan komma undan med. Precis som i det mesta andra har man ett eget ansvar att följa reglerna. Dessutom är det mesta för ens egen skull så allt annat vore bara korkat.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Sant!!:tummenupp Men samtidigt så måste det till en bättring hos dem som kotrollerar motorcyklarna, både vid den obligatoriska besiktningen samt även vid utsläppet inför ett race då mycket kan ha hänt där i mellan!!:krama

Jag råkar ju då vara maskinbesiktningschef så jag är intresserad av just detta. :) Vi räknade någon gång ut att om besiktningen är öppen tre timmar på fredag kväll och två timmar på lördag morgon för den initiala besiktningen av hojar på en SM-helg så har man ungefär 2 minuter per hoj på sig!

När dessutom de flesta kommer utan att ta av underkåpan så att man spenderar 2 minuter bara för att se om oljepluggen är najad så är det ju inte så bra. Naturligtvis är vi flera i besiktningen så att man kör två hojar parallellt men ändå. Det ger ju lite perspektiv på hur mycket tid det går åt att göra en enkel säkerhetsbesiktning och då pratar vi inte om att faktiskt följa reglementet ur fusksynpunkt. Fusk är osannolikt att vi skulle hitta utan det får hanteras via protester och efterkontroller.

Tidsaspekten är också anledningen till att en vanlig träning inte har någon formell besiktning. Naturligtvis kollar vi av hojarna rent allmänt i depån och vid utsläpp och ibland ser man något de får åtgärda. En del kommer ju inte förrän träningen redan startat så det är svårt att få tid med någon besiktning när folk bara droppar in. Seriösa bandagsarrangörer som Actionpics brukar faktiskt ha en enklare kontroll av däck, kedja och bromsbelägg kommer jag ihåg. Men det är ju lite lättare då de kör heldagar och kan ställa krav på när deltagarna ska vara där.
 
Last edited:

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Tack för svaren.

Det handlade inte om att komma undan, Jag har åtgärdat det mesta hittils.

Undrade mest om vissa punkter var helt oaktuella idag.

Peace out~
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top