Nobelpriset i Litteratur

acura skrev:
Varför delar man ut nobellpriset i litteratur? Det känns inte som om det är lika motiverat som priserna i fysik, medicin och ekonomi. Vad är det som bedöms inom litteraturen? Är det bra böcker som får priset eller är det böcker som berör något viktigt ämne?

Det gör man inte heller, Nobel himself instiftade Kemi fysik och medicin resten är efterhandskonstruktioner och kallas priser till nobels minne.

Borsiin JR skrev:
Det gör man inte heller, Nobel himself instiftade Kemi fysik och medicin resten är efterhandskonstruktioner och kallas priser till nobels minne.
Njaaaaeeee... :gnissla

"Enligt Nobels önskan inrättades fem Nobelpris: fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur samt ett fredspris. Det bestämdes även att Karolinska institutet skulle dela ut medicinpriset, Vetenskapsakademien kemi- och fysikpriset medan fredspriset skulle delas ut av det norska Stortinget."

Men kom igen nu då! Vem hejar ni på?

(Inga "Heeeeja Bajjen!" nu tack :mad: :kulspruta :mad: :mad: )

honkiie skrev:
Jag känner en som har fredspriset :yoparty

Vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem vem

Markus skrev:

En kompis pappa men iofs så var det alla fn trupper på nått ställe som fick det eller nått sånt så det var ganska många som fick det, men ändå coolt att säga att man har fredspriset. Jag skulle då gå omkring med medaljen hela tiden och vara onödigt nöjd.

Last edited:
honkiie skrev:
En kompis pappa men...

"Jaha barn, jag har minsann fått fredspriset när jag stred mot tysken i Normandie. Sen åkte jag ju till månen året därpå. Nu ska jag ut och jaga isbjörn, ha så kul. Honkiie din mamma hämtar efter mellis"

Markus skrev:
"Jaha barn, jag har minsann fått fredspriset när jag stred mot tysken i Normandie. Sen åkte jag ju till månen året därpå. Nu ska jag ut och jaga isbjörn, ha så kul. Honkiie din mamma hämtar efter mellis"
Vi kollade upp det i skolan :fakta

honkiie skrev:
Vi kollade upp det i skolan :fakta

"Fröken, kan man få fredens pris om man är soldat?"
"-Ja, det kan man säkert. Fortsätt med treans multiplikationstabell nu"
"Jonas pappa har faktiskt..."
"-Jaja, det har han säkert men fortsätt med tabellen nu"

Astrid Lindgren gjorde väl en rätt betydande författargärning och jag tycker att hon platsar bra för ett Nobelpris.
Fast hon är väl inte fin nog, på något sätt. :va

jag hade blivit glad om Hunter S Thompson hade vunnit priset, o ännu gladare än så hade jag blivit ifall han hade levat när han fick det.

Kapten Stofil skrev:
jag hade blivit glad om Hunter S Thompson hade vunnit priset, o ännu gladare än så hade jag blivit ifall han hade levat när han fick det.

Hans styrka var väl mer flippade historier än sådär otroligt fantastiska litterära kvalitéter iofs. Nej, jag tycker de ska ge priset till John Grisham så kan de lägga ner litteraturpriset i en 15-20 år som de gjorde med svenska grammisgalan efter att philemon arthur & the dung vann bästa artist nån gång på sjuttiotalet....

Coola Ola skrev:
Hans styrka var väl mer flippade historier än sådär otroligt fantastiska litterära kvalitéter iofs. Nej, jag tycker de ska ge priset till John Grisham så kan de lägga ner litteraturpriset i en 15-20 år som de gjorde med svenska grammisgalan efter att philemon arthur & the dung vann bästa artist nån gång på sjuttiotalet....
Jag tycker hans verk innehåller fantastiska litterära kvaliteter faktiskt. Nu är jag ju inte bokläsaren #1 men jag läste bla hans hells angels a strange and terrifying journey som handlar om när han är med hells angels i ett år eller vad det nu var. Hans "språk" eller vad man nu säger är fan oöverträffbart. Riktigt sköna beskrivningar och kommentarer till allt. Men jag har aldrig läst röda rummet, krig och fred eller nånting sånt så vad vet jag egentligen? Hursomhelst så tror jag han skulle kunna platsa. Hellre han än Astrid iallafall

Coola Ola skrev:
Nej, jag tycker de ska ge priset till John Grisham...
Haha, en sån chock det skulle bli. Nästan som att ge fredspriset Kim il Jong :brinnerup

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park