Gu' va' man kan krångla till det. Här kommer mitt bidrag.
Dragkraften på bakhjulet följer vridmomentkurvan för att växellådan är en ren momentomvandlare.
Och eftersom axet följer dragkraften så följer axet vridkurvan. That's it.
Förklaring/bakgrund/utvidgning:
Dom flesta här har väl använt växellådan, så att skalfaktorn mellan motorvrid och dragkraft följer
utväxlingen är väl ingen direkt nyhet. Är det 5:1 i utväxling från vev till hjul är vridmomentet bak
5 ggr större. Osv.
Sen är det enkelt att få fram dragkraften bak, bara att dividera med hjulradien. 100 Nm vid veven
ger alllså 500 Nm på hjulet (vid 5:1 enl ovan) och t.ex. 32 cm däckradie blir det 500/.32 = 1570 N (ca).
För ett ekipage på 300 kg räcker det till ett ax på 1570/300 = 5.2 m/s**2, drygt 1/2 G.
Nu mera OT:
Vid vilken fart ? Ja se det kan man inte veta utan att veta motorns varvtal oxå, dvs. man måste
veta effekten.
Låt oss säga att det är vid 6000 rpm (nära min r1200gs). Då varvar bakhjulet 6000/5 = 1200 rpm,
dela m 60 s, alltså 20 v/s.
Med en omkrets på 2 m så blir det 40 m/s, mult m 3.6 ger 144 km/t.
(I praktiken går en bra bit av dragkraften åt till luftmotståndet, så axet är lägre. Men
dragkraften densamma. Spinner den då ? Nej, Trycket på bakhjulet är säkerligen
betydligt mer än 50 % då, så med över 200 kg på bakhjulet spinner den inte av ca 160 kg dragkraft.
Men med lite rullgrus så....)
Ännu mer OT:
Vad är effekten ? Å ena sidan (bakhjulet): 1570 N * 40 m/s = 62800 W, 63 kW, 85 hk.
Å andra sidan (vevaxeln): 100 Nm v 6000 rpm ger 100*6/7.024 = 85 hk.
(bara en kontrollräkning, ska stämma, i verkligheten har vi ju div. förluster oxå.)
/u
fotnot till (i 1a hand) Bearing: Jo, i en effektkurva är lutningen på effektkurvan just vridmomentet.
Det inser man (kanske) lättast av att eff = konst * vrid * varv, 'konst*vrid' är just lutningen.
(Dvs. derivatan, om du så vill, men med avseende på varvtalet, inte tiden)
Sen får man ju välja 'konst' efter dom inblandade sorterna, min variant ovan gäller hk, Nm och rpm i 1000-tal.
En följd av det är att vid 7024 rpm är alltid vridvärdet lika med effektvärdet (i dom sorterna).
Annars är det nåt fel på diagrammet.
Varning: lätt att lura sig då effekt- och vriddiagram oftast har olika skalor och kapade axlar.