NYHETSBREV SCANDINAVIAN OPEN, NORDISKA MÄSTERSKAPEN SUPERSTOCK 600
2006-09-24 FALKENBERG, SVERIGE
Finalen och sista tävlingen för året!
Då var det alltså dags, sista tävlingen för året. Det var med blandade känslor vi packade bussen. Skönt att slippa alla förberedelser, nerver och krascher på ett tag men å andra sidan kommer vi att sakna all det där andra som gör roadracing till en så fantastisk sport.
Kristoffer var bra laddad inför helgen, sista racet brukar plocka fram ”det där lilla extra” ur förarna och man vill ju sluta säsongen med ett bra race och bästa placeringen för året.
Sista deltävlingen på Karlskoga blev Kristoffer 6a och fick med sig viktiga poäng. På Falkenberg hade vi laddat för en lika bra placering eller ännu bättre.
Solsken och personbästa men…
Vi fick fantastiskt septemberväder och förutsättningarna var optimala på fredagens fria träningar. Kristoffer satte nytt personbästa med en sekund och det såg bra ut inför tidskvalen.
Lördagen började bra och varvtiderna sjönk ytterligare och Kristoffer fick tiden 48.1 efter första kvalet och en 8e plats. När Kristoffer kom in från passet blev han tillsagd att tala med tävlingsledningen som menade att teamet hade märkt in däcken för sent (i Superstock har man däcksbegränsning och man får bara använda 3 set däck). Teamet påtalade att man hade gjort precis som i föregående tävlingar men detta spelade tydligen ingen roll utan man strök således Kristoffers tider från första kvalet.
Kristoffer stod inför en utmaning. Aldrig hade Kristoffer kört snabbare på andra tidskvalet, något som retar honom och nu tyckte man att det var ett bra tillfälle att bryta den trenden. En upprörd Kristoffer försöker ladda om och ta med sig ilskan ut på banan för att sätta ytterliggare snabba varvtider.
Underligt nog så går det inte vägen, Kristoffer lyckas inte sätta någon bra tid utan får en tid som ger honom en 11e plats inför starten. Som om det inte var nog med strul så gör dom en ljudmätning efter andra kvalet och ger antydningar om att hojen lät för mycket men ”ändå inte” (!) Kristoffer ställer frågan till tävlingsledningen –”vad ska göras?”
Och får svaret - ”vänta och se”.
Inte dom bästa orden för en uppladdning inför race. Vi ”väntar och ser” men ingen ger oss direktiv under lördagskvällen.
Söndag och racedag!
Solen skiner även idag och vi står och väntar på att få köra morgonträningen och såkallad warmup. Det blir rödflagg under Superbikes warmup och Kristoffer idiotförklarar förare som kör och trillar på warmupen inför stundande race. Man kör aldrig för fullt utan kanske bara på 80%.
En liten stund senare är det Kristoffers tur. Bokstavligen. På varv tre under warmupen i en snabb höger ut på Falkenbergs start och målraka får Kristoffer framhjulssläpp.
Flaggvakterna tittar skrämda på Kristoffer då han hoppar upp och ner och skriker av ilska innanför hjälmen. Detta får aldrig hända, man kraschar inte på morgonträningen!!!
Vi har nu gått igenom vurpan otaliga gånger för att komma fram till hur det kunde hända men ingen har någon förklaring till eländet.
Nu fick Staffan, vår mekaniker en stressig förmiddag för att få ihop hojen medan Kristoffer kör in till Falkenberg för att hämta upp Malin.
Staffan gör ett kanonjobb med hojen och Kristoffer försöker få sig lite ro i bussen inför racet.
Ett par timmar senare var hojen ihop igen och det var dags för race!
Starten går och Kristoffer kommer hyfsat iväg från tredje led, väl in i första chikanen blir det trångt och Kristoffer gör en grov felbedömning och tappar mer eller mindre alla bakomvarande förarna och rundar nyhemskurvan som siste man!
Ut på första flygande varvet har det plockats en placering och Kristoffer får slita för att ta sig vidare upp igenom fältet. På det femtonde varvet ligger Kristoffer på 15e plats och ligger i bakhjulet på dansken Mark Filbert och Olof Persson.
Kristoffer ligger efter i ett par varv men hittar inte kraft att ta sig förbi på den snabba korta Falkenbergsbanan. På det nittonde varvet tappar istället Kristoffer en placering och Olof Forslund tar sig förbi med en tuff men bra omkörning i chikanen efter rakan. Nu ligger Kristoffer på 16e plats och varvtiderna sjunker och ett misstag gör att Kristoffer tappar ytterligare en placering ut på sista varvet till norrmannen Tor Erik Plassen.
En mycket besviken Kristoffer lämnar Falkenberg. Det blev en tråkig säsongsavslutning på en annars bra säsong där resultaten har blivit bättre för var tävling.
Om man nu bortser från denna…
Vi hörs!
Kristoffer Persson
#76 Superstock 600
KSP RACING
2006-09-24 FALKENBERG, SVERIGE
Finalen och sista tävlingen för året!
Då var det alltså dags, sista tävlingen för året. Det var med blandade känslor vi packade bussen. Skönt att slippa alla förberedelser, nerver och krascher på ett tag men å andra sidan kommer vi att sakna all det där andra som gör roadracing till en så fantastisk sport.
Kristoffer var bra laddad inför helgen, sista racet brukar plocka fram ”det där lilla extra” ur förarna och man vill ju sluta säsongen med ett bra race och bästa placeringen för året.
Sista deltävlingen på Karlskoga blev Kristoffer 6a och fick med sig viktiga poäng. På Falkenberg hade vi laddat för en lika bra placering eller ännu bättre.
Solsken och personbästa men…
Vi fick fantastiskt septemberväder och förutsättningarna var optimala på fredagens fria träningar. Kristoffer satte nytt personbästa med en sekund och det såg bra ut inför tidskvalen.
Lördagen började bra och varvtiderna sjönk ytterligare och Kristoffer fick tiden 48.1 efter första kvalet och en 8e plats. När Kristoffer kom in från passet blev han tillsagd att tala med tävlingsledningen som menade att teamet hade märkt in däcken för sent (i Superstock har man däcksbegränsning och man får bara använda 3 set däck). Teamet påtalade att man hade gjort precis som i föregående tävlingar men detta spelade tydligen ingen roll utan man strök således Kristoffers tider från första kvalet.
Kristoffer stod inför en utmaning. Aldrig hade Kristoffer kört snabbare på andra tidskvalet, något som retar honom och nu tyckte man att det var ett bra tillfälle att bryta den trenden. En upprörd Kristoffer försöker ladda om och ta med sig ilskan ut på banan för att sätta ytterliggare snabba varvtider.
Underligt nog så går det inte vägen, Kristoffer lyckas inte sätta någon bra tid utan får en tid som ger honom en 11e plats inför starten. Som om det inte var nog med strul så gör dom en ljudmätning efter andra kvalet och ger antydningar om att hojen lät för mycket men ”ändå inte” (!) Kristoffer ställer frågan till tävlingsledningen –”vad ska göras?”
Och får svaret - ”vänta och se”.
Inte dom bästa orden för en uppladdning inför race. Vi ”väntar och ser” men ingen ger oss direktiv under lördagskvällen.
Söndag och racedag!
Solen skiner även idag och vi står och väntar på att få köra morgonträningen och såkallad warmup. Det blir rödflagg under Superbikes warmup och Kristoffer idiotförklarar förare som kör och trillar på warmupen inför stundande race. Man kör aldrig för fullt utan kanske bara på 80%.
En liten stund senare är det Kristoffers tur. Bokstavligen. På varv tre under warmupen i en snabb höger ut på Falkenbergs start och målraka får Kristoffer framhjulssläpp.
Flaggvakterna tittar skrämda på Kristoffer då han hoppar upp och ner och skriker av ilska innanför hjälmen. Detta får aldrig hända, man kraschar inte på morgonträningen!!!
Vi har nu gått igenom vurpan otaliga gånger för att komma fram till hur det kunde hända men ingen har någon förklaring till eländet.
Nu fick Staffan, vår mekaniker en stressig förmiddag för att få ihop hojen medan Kristoffer kör in till Falkenberg för att hämta upp Malin.
Staffan gör ett kanonjobb med hojen och Kristoffer försöker få sig lite ro i bussen inför racet.
Ett par timmar senare var hojen ihop igen och det var dags för race!
Starten går och Kristoffer kommer hyfsat iväg från tredje led, väl in i första chikanen blir det trångt och Kristoffer gör en grov felbedömning och tappar mer eller mindre alla bakomvarande förarna och rundar nyhemskurvan som siste man!
Ut på första flygande varvet har det plockats en placering och Kristoffer får slita för att ta sig vidare upp igenom fältet. På det femtonde varvet ligger Kristoffer på 15e plats och ligger i bakhjulet på dansken Mark Filbert och Olof Persson.
Kristoffer ligger efter i ett par varv men hittar inte kraft att ta sig förbi på den snabba korta Falkenbergsbanan. På det nittonde varvet tappar istället Kristoffer en placering och Olof Forslund tar sig förbi med en tuff men bra omkörning i chikanen efter rakan. Nu ligger Kristoffer på 16e plats och varvtiderna sjunker och ett misstag gör att Kristoffer tappar ytterligare en placering ut på sista varvet till norrmannen Tor Erik Plassen.
En mycket besviken Kristoffer lämnar Falkenberg. Det blev en tråkig säsongsavslutning på en annars bra säsong där resultaten har blivit bättre för var tävling.
Om man nu bortser från denna…
Vi hörs!
Kristoffer Persson
#76 Superstock 600
KSP RACING